Tre spørsmål

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Tre spørsmål

Legg inn av Truls med bogen »

Har du noen god forklaring på begrepet "Buens let off" ?
Har du noen erfaring ned slik grå "veimatte" man bruker på pukk før grusing og asfaltering til pilfangernett?
Klarer du å skyte mer til høyre ved å kante buen? (for høyreendte)
Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Jeg mener gjengen i Gudvangen brukte slik grå veimatte. For buer under 40 pund holder det akkurat. Måtte nok tredoblet den om det skulle kunne sammenliknes med skikkelige pilnett.

Forstår ikke helt hva du mener med å klare å skyte til høyre? Jeg pleier å kante buen en 100-110 grader. Ellers syntes jeg pila har en tendens til å falle av hånda.

Let off har jeg aldri hørt om :oops:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

"Buens let-off" er på compoundbuer. De er tunge i starten av trekket, og blir lettere etter hvert som man nærmer seg fullt trekk, derav let-off. Dette skjer fordi hjulene/kammene som strengen ligger rundt er oval med senter forskjøvet. Man snakker gjerne om let-off i prosent av buens maksimale styrke i trekket. f.ekjs 60 # og 33 % letoff. Buen vil da i prinsippet kjennes ut som en 40 punder på fullt trekk.

Hvorfor skal man skyte lenger til høyre. Skyter jeg for langt til venstre, vil jeg heller prøve å eliminere feilen som forårsaker det (stive piler/lusent slipp/m.m.) framfor å kompansere på andre måter.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Da har vel Are gitt oss forklaring på begrepet "let off", og så snakker vi ikke mer om buer med taljetrekk ...

Og så til Ares lett retoriske spørsmål om hvorfor man skal skyte lenger til høyre: Det kan jo tenkes at det er nettopp der blinken befinner seg ..? Men fra spøk til side, som det heter: Are har helt rett i at man bør prøve å eliminere feilen på andre måter, men det er et faktum at hvis du kanter buen til høyre, så går også pilene til høyre. Du kan med andre ord finjustere treffpunktet med kanting, kort sagt, det kan utgjøre forskjellen mellom blink og sentrumsblink (ja, for det er vel slik for de fleste av oss, eller ...?).

Det enkleste ville jo vært å holde buen vertikalt, men det ligger vel i sakens natur at vi trad-skyttere ikke alltid velger den mest opplagte løsningen. Eller hva? Men det er opplagte fordeler med å kante buen, skytteren har mye bedre oversikt over målet, og ankringen går normalt raskere. For Ötzi & co kunne dette fort bety forskjellen på nedlagt bytte og sine stamefrenders udelte beundring, og å gå sulten til sengs.

Så bare kant buen du, Truls!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
vargen
Bueskytter
Innlegg: 60
Registrert: 15 jan 2006, 16:02

Legg inn av vargen »

Let -off har man jo på krokbuer også da.
Ellers kanter jo de fleste av oss litt på buen. blandt annet for å se det vi skal skyte på ja, men det er jo forståelig at are ikke har forståelse for dette, da han jo ikke ser det han skyter på uansett ;)
"We enforce patterns on what we experience"
Neil Gaiman, Signal To Noice
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Takk. Takk

1.|Ja, det er Ferguson i "Become the arrow" som bruker dette begrepet og han er jo ingen "senilbue med støttehjul" mann. Det er altså noe "let off" i en recurvebue?
2. Har testet litt på slik matte, den billige "Maxbo" typen (kr. 10 pr. m2)må man ha ganske mange lag for at det skal fungere. Proff veimatte som bla veivesenet bruker er mye bedre. Den er ofte svart.
3. Det er Ferguson som mener at man skyter lengre til venstre ved å kante buen, jeg får det ikke til. 90 % av alle høyre-hendte bueskyttere skyter til venstre og opp vil jeg påstå. Boken "Hit the mark" har en egen side med overskrift "Why I shoot left?"

Mal apropos..PS... Hvor mange FPS skyter din 300metres bue Nilstor?
Bilde
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Først kommentar til pkt. 3: Dersom pilene passer til buen, vil du ikke se den helt store forskjellen, men hvis pilene er for stive, er fenomenet veldig tydelig. Bare prøv!

Så til saken: Vi hulemennesker er ikke så interesserte i fps, m/s, eller hva dere moderne mennesker kaller det, vi ser helst på hvor langt pilen flyr, eller hvor dypt inn i mammuten den går. Kort sagt, jeg har ikke peiling. Men kanskje jeg skulle ta buen med til Nidaros, der steinalderen er tilbakelagt og hvor de har fått kronografer, og måle den? Are?

Nå har ikke buen nådd 300 m ennå, høyst uoffisielt landet en pil på omtrent 293 meter på Stiklestad i sommer, men siden den gikk litt utenfor sektoren, ble ikke skuddet målt, bare skrittet opp fra trehundremetersstolpen. Ellers tyder resultatene fra siste lengdestevne på at den har nådd middagshøyden som lengdebue, men så har vi jo slike uberegnelige faktorer som pil, skytter, osv ... Vi får nå se.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Hvorfor skal man skyte lenger til høyre. Skyter jeg for langt til venstre, vil jeg heller prøve å eliminere feilen som forårsaker det (stive piler/lusent slipp/m.m.) framfor å kompansere på andre måter.

"Problemet" med det är att det inte fungerar på alla avstånd. (såvida du inte är en enormt god skytt)
Ska du skjuta längre/kortare ifrån så får du själv justera vart du siktar, upp/ner OCH höger/vänster, vilket också är en kompensation.

Det fina med att hålla pilbågen på skrått är att du endast trenger kompensera upp/ner. Förutsatt att du har justerat pilarna ganska fint såklart, vilket man aldrig kommer undan.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Det er altså noe "let off" i en recurvebue?
Stemmer at du på en måte får noe let off i en recurve.
Du ser (og merker) det tydligst på en tyrkisk eller mongolsk bue som har stive ører, og der strengen hviler på en "knagg" innerst på den stive delen, før buen blir spent. ( Se ill)
Bilde
Når du begynner å trekke opp buen er den hard, men i det strengen letter fra der den hviler, så blir buen "lengere", du får mer vektarm, og buen blir mindre tung å trekke. Men du vil nok ikke få samme effekten som på en trinsbue, at buen blir lettere på slutten av trekket. Gjelder også for arbeidende recurvebuer, så lenge de blir effektivt lenger gjennom trekket.

Samme effekten egentlig som når du korter inn en vanlig rett bue for å få høyere trekkvekt. Du får alså ( med recurvebuen) høyere dravekt tidlig i trekket, noe som gjør at buen lagrer mer energi i forhold til endelig dravekt. Egentlig akkurat det motsatte av det som skjer når en bue følger strengen mye: Lav tidlig dravekt gir en mindre effektiv bue.
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar