Piler drar til høyre?

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Svar
tertitten
Mester
Innlegg: 113
Registrert: 15 mar 2013, 01:04
Bosted: Stavanger
Sted: Stavanger
Kontakt:

Piler drar til høyre?

Legg inn av tertitten »

Heisann, stort sett samme hva slags grep jeg jeg prøver forutenom primærgrep drar pilene til høyre..

Med primærgrep går pilene stort sett der jeg sikter, og med tre fingre går de altså til høyre. Jeg får en fin serie, men alt er til høyre for der hvor jeg sikter..
Det er vel noe med teknikken når jeg slipper antageligvis, jeg ankrer jo forskjellig også fra primærgrep til tre fingre, kanskje det har noe med saken å gjøre..

Noen tips til hvordan jeg kan forbedre dette?
Glad amatør fra Halden. Bor i Stavanger.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Piler drar til høyre?

Legg inn av Hardwood »

Ankerpunktet påvirker treffpunktet, ja. Det er vanskelig å si kategorisk hvorfor du får høyretreff uten å se deg skyte. Jeg skal gi deg et tips, så kan du prøve deg frem. Forsøk å ankre slik at øyet er loddrett over Pila. Øv deg foran speilet. Det er også viktig at albuen peker rett bakover og ikke ut til siden, slik at underarmen danner en linje med pila.
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Piler drar til høyre?

Legg inn av dagsunde »

Det høres ut som du sliter med det samme som jeg har en tendens til.
Når du slipper strengen, drar du høyre hånd ut mot høyre,vekk fra hodet.

Gjør som Bjørnar sier; pilarm og albue i en rett linje bakovet som en forlengelse av pila.
Når du lar strengen forsiktig rulle av fingertuppene dine skal kreftene i slipp armen din
dra armen rett bakover. IKKE ut til siden!

Are tipset meg om at jeg skulle forsøke å "feie vekk" noe som satt bakerst på skulderen min.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Piler drar til høyre?

Legg inn av Are »

Er stivheten (spine) på pilene riktig? Legg merke til om pila lager en klikklyd i det den forlater buen. Har du skutt en del vil du også se om pil/bue har slitasje etter sammenstøt. I så fall kan det lønne seg å prøve en annen stivhet på pilene. Men å finne riktig stivhet på pilene er å begynne i feil ende hvis teknikken skal forbedres. Endring av teknikk kan påvirke hva slags stivhet pilene bør ha til den buen.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Piler drar til høyre?

Legg inn av Hardwood »

Hvis pilene treffer godt med primærgrep så er trolig spine nær nok foreløpig. Ironisk at dette er en av de minst brukte områdene på forumet vårt. Det er visst ikke så mange som er opptatt av presisjon. Uansett, jeg la ut noen bilder i tråden "tips for presisjonsskyting, grunnleggende" for to - tre år siden. De er forhåpentligvis nyttige for deg.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Piler drar til høyre?

Legg inn av MalaWolf »

Om du endrer avstanden du skyter på, får du da samme resultat?

Jeg er høyrehandsskytter, pilhanda er høyrehanda. Ved feil slipp går mine piler til venstre. Et mål jeg har når jeg slipper er at handa aldri skal forlate ansiktet, men gli bakover etter slippet langs kinn og hals til tommelen berører skulderen min. Får jeg venstresamlinger kan jeg justere dette ved å presse hånda inn mot kinnet under ankring, slippe bakover og berøre skulder - og holde tommel på skulderen til jeg har fulgt pila helt hjem :)
tertitten
Mester
Innlegg: 113
Registrert: 15 mar 2013, 01:04
Bosted: Stavanger
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Piler drar til høyre?

Legg inn av tertitten »

Hei, takk for alle tips og henvisninger.
Jeg forsøkte tipset til Hardwood, dette hjalp betraktelig, jeg er nå der jeg skal være, eneste er å finjustere teknikken.. Jeg ankrer nå akkurat slik han tipset om, med øyet loddrett over pila, og for å være sikker på at jeg ankrer samme plass putter jeg ene fingereren nesten opp i nesa, ha ha.

Jeg har alltid skutt med primærgrep, egentlig kun fordi jeg aldri har hatt noen bue som er sterk nok til å kreve annen tekknik, jeg føler jeg behersker det veldig godt, men langbua mi ble jaggu litt i tyngste laget :)
Glad amatør fra Halden. Bor i Stavanger.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Piler drar til høyre?

Legg inn av Hardwood »

Flott ! Kos deg .
Svar