Hvordan trene hvilke muskler?

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Hvordan trene hvilke muskler?

Legg inn av Jacob97 »

Jeg trener ikke veldig aktivt, men jeg har et par ting som fungerer.
1: Som sagt så mange ganger tidligere her, bruk buen!
2: Jogging/løping/annen kondisjonstrening hjelper lite når man skal trekke opp tyngre buer, men god kondisjon gjør at man klarer å "vare" lengre. Det blir lettere å holde på konsentrasjonen (og dermed de gode skuddene) under trening og stevner.
3: Trene med strikk fungerer, både med tanke på styrke og teknikk.
4: Hard og tung jobbing fungerer bra. Å bære stokker et stykke er god trening (kan også trene flere muskler, avhengig av hvordan du bærer).

Om jeg skal trekke frem to av disse som "de beste", ville det være trening med buen og kondisjonstrening.
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Hvordan trene hvilke muskler?

Legg inn av Allan »

Jeg skyr normalt alt som minner om trening og satser på at manuelt arbeid gjør nytta. Etter å ha vært på hyttetur noen dager kom jeg på hva som må være det mest effektive jeg gjør: jeg kjøper ikke ved. Og jeg unngår å bruke kappsag og andre moderne hjelpemidler: fra treet står på rot til det ligger i skålen går det i handsag og øks. Transport er også en manuell øvelse med mindre det dreier seg om skau langt hjemmefra.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Hvordan trene hvilke muskler?

Legg inn av Jacob97 »

Som aktiv speider og friluftsentusiast henger jeg meg på den :D
Jeg driver faktisk mer med vedhogging/bæring av stokker enn trening av den typen jeg beskrev over (med unntak av å bruke buen). Det fungerer! :D :D :D
Brukeravatar
Windrhrafn
Bueskytter
Innlegg: 61
Registrert: 09 jul 2013, 15:05
Bosted: Bergen
Sted: Bergen

Re: Hvordan trene hvilke muskler?

Legg inn av Windrhrafn »

Mange gode måter å trene opp buemusklene som blir nevnt her! Fysisk aktivitet og litt god gammeldags manuell arbeidskraft er nok i toppsjiktet, men om man vil supplere litt så finnes det et par gode og enkle baseøvelser som kan hjelpe til å styrke de riktige muskelgruppene.

1) Armhevinger. Klassiker som styrker fremsiden av overkroppen, skuldrene og baksiden av armene. Buearmen trenger styrke i disse musklene for å "trykke ut" buen og holde armen rett.
2) Pullups. Kan tas omtrent overalt der du får tak med begge hender over hodet, for eksempel en gren på et tre. Styrker det meste av ryggen, pluss fremsiden av overarmene og grepsstyrken i nevene. Strengearmen trenger dette for å trekke opp buen og holde strengen.

Fremgangsmåte for øvelsene:
Ta så mange du klarer av en øvelse, ta et minutt eller to pause, gjenta, og gjenta en gang eller to til. Bytt til neste øvelse. Hvis du er hardcore eller har det travelt, ta så mange du klarer av hver øvelse før du tar pause, og gjenta.


En annen ting er at hvis man skal bli sterk i kroppen så nytter det ikke å spise grandis og loff med syltetøy... Da må man ha proteiner og riktige karbohydrater. Rødt og hvitt kjøtt, fisk, bønner og melk er fine proteinkilder - kroppens byggesteiner. Energilagrene får man fra ris, poteter, havregryn/havregrøt og frukt. Kombinerer man hardt fysisk arbeid, trening med buen og et par styrkeøvelser med sunt næringsvett og kondisjon så tror jeg man har en formel som garantert vil øke dravekten på sikt. :mrgreen:

- Windrhrafn
- Hrafn

Deyr fé deyja frændr
deyr sjalfr it sama
en orðstírr deyr aldregi
hveim er sér góðan getr
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hvordan trene hvilke muskler?

Legg inn av Christian »

Hva?! Diskuteres det styrketrening? Uten meg?? :twisted:

La meg finne kameraet og ta av meg på overkroppen først... 8) :oops:

https://www.youtube.com/watch?v=ptj-iUo ... jA&index=1

Denna kjører jeg et par ganger i uka. Smører skuldre, løser opp i nakken, varmer godt i kjernemusklatur og er bortimot ubehagelig i grep/underarmer :wink:
Sånne betongklubber er så enkle å lage at alle burde lage seg noen. (pst... Eirik)
De ligger forresten ikke stødig, så grepet jobber under "buetrekk" øvelsen også for at de ikke skal rulle unna og ta med seg håndleddet mitt :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hvordan trene hvilke muskler?

Legg inn av Bowman »

Bra Christian. Inspirerende. Jeg som er en sliten 52 åring, hadde dødd halvveis i den runden der. :mrgreen:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hvordan trene hvilke muskler?

Legg inn av Are »

Det der så ikke ut som dumme øvelser. God oppvarming og uttøying slurves det heller ikke med. Bra du deler med oss Christian. Jeg ble faktisk inspirert, selv om jeg fikk vondt i tærne av å se på noen av øvelsene :)

Hvor mye veier disse vektene?
Og siden jeg har slegger i masse størrelser burde vel de kunne gjøre samme nytte?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hvordan trene hvilke muskler?

Legg inn av Christian »

Vektene kalles chi-isshi og er typisk for tradisjonell karate. De jeg bruker her veier 7kg og er litt for tunge for meg... Støper du i en stor melkekartong, med litt godt med grus og armering, får du vekt på ca 3kg. Trikset er å holde de i balanse imens du veiver de rundt og flytter på deg. Med en gang de kommer ut av balanse så fyrer underarmene for å rette de opp. Resten av kroppen står i spenn for å gi en solid base. Det gir en mye mer helhetlig styrketrening en det en runde med manualer vanligvis gir :-) slegge funker bra, jeg brukte ei stor kløyvøks før jeg støpte klubbene.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Hvordan trene hvilke muskler?

Legg inn av Kviljo »

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hvordan trene hvilke muskler?

Legg inn av Christian »

;-) India / Midtøsten brukte slike klubber til vekttrening for brytere osv :-)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hvordan trene hvilke muskler?

Legg inn av Are »

Har brukt store deler av dagen til p kløyve ved manuelt. Har en del digre kubber (opp mot 60 cm Ø) så det blir mye tung løfting ( eik og furu) og kombinasjon av kløyvøks, kløyveslegge og kløyvekiler og slegge. Dette er god trening for armer og overkropp som Allan skriver.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Sv: Hvordan trene hvilke muskler?

Legg inn av Allan »

Ved kjøpes ikke, den lages (i alle fall hos oss). Jeg bruker aldri noe annet enn øks (evt kiler) til kløyving. Og ikke minst er handtering av tunge kubber med på å gjøre arbeidet tungt. Jeg er helt sikker på at dette arbeidet har bidratt til at jeg ikke er mer røtin enn der jeg er:o
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Hvordan trene hvilke muskler?

Legg inn av Christian »

Ved varmer to ganger :wink:

Jeg var 29 år første gangen jeg kjøpte en sekk med ved.
Jeg var 29 år siste gangen jeg kjøpte en sekk med ved...

verden vil bedras :roll:

Jeg så engang en mann, stående på en henger fullastet med furukubber, kaste ved INN i skogen... Han hadde tatt ned to furuer som stengte for kveldsola, delt opp stokkene i kubber, lastet de opp på henger, kjørt bort til hageavfallplassen i skogkanten og kastet de :roll:

I barnehagen der jeg jobber har vi en lavvo i skogen. Vi fyrer bål 2-3 ganger i uka fra 15. sept til 15. april. og i fjor brant vi BARE ved som 4- og 5åringene samlet sammen fra kommunens hogstfelt og dro med seg tilbake til lavvoen. All den veden hadde ligget og råtnet i lyngen nå hvis ikke vi hadde brukt den...

Høgg ved - Bli sterk 8)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar