Hvordan trene hvilke muskler?

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Hvordan trene hvilke muskler?

Legg inn av dagsunde »

Hei folkens...

Fikk litt inspirasjon etter Moss i februar, så jeg har begynt å trene littegranne på skytinga mi... :shock:

Lagde en sk. "Formaster" som jeg nevnte i en annen tråd her, og den er helt genial til å tvinge frem bruk
av ryggmuskulatur isteden for armmuskler.

Men... Det er to ting når det gjelder buehanda mi jeg ikke finner frem til... det ene er at når jeg bruker
Formasteren til å trene trekk (og form), så er det pga buehanda jeg må gi meg... rett og slett ikke sterk nok.
Dette overrasker meg litt, for der ligger jo 90% av kreftene i en rett linje mot skjelettet...?

Ting to jeg forkuserer på fortiden er"follow thru", å ikke bevege buehanda for pila er fremme ved målet.
Jeg rykker den kraftig 15-20cm ned og 10cm til høyre...
Jeg klarer for mitt bare liv ikke holde den stille selv om all fokus er på den... (Jeg ignorerer både pila og
slippet, og har all fokus på buehanda...)

Hvilke muskel(er) må trenes opp for å få mer kontroll der? Og hvordan trener man dem opp mest effektivt?

TIA...

--
Dag.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Hvordan trene hvilke muskler?

Legg inn av MalaWolf »

Vel .. i fjor fokuserte jeg veldig på "å følge pila helt hjem" - det gav resultater. Det jeg gjør er å trene slipp uten bue, foran speilet. Jeg skyter med trefingreunder .. så det er slettes ikke sikkret dette passer for alle... MEN - å slippe bakover - det er uansett nyttig!

- holder armene som ved skudd (jeg sikter i denne posisjonen)
- fokuserer på treffpunkt.
- pilarmen trekkes inn i en rett linje mot ankringspunktet (hos meg : oversiden av tommel inn under under kinnbeinet, frem til langefinger når munnviken)
- passer på at albuen bak pilarmen er i en forlengelse av pila - en rett linje
- slipper med helt avslappa fingre, men beholder trykket mot buen i buearmen, pilarmen beveges stadig bakover
- etter slippet; fortsetter trekkbevegelsen bakover, langs ansiktet, handa skal være i kontakt med ansiktet hele veien
- slippet fullføres ved å alltid la tommel berøre høyre skulder...

Etterhvert sitter denne bevegelsen - og da kommer resultatene også :)
Særlig berøring av skulder med tommelen var nyttig for meg (et tips jeg plukket opp fra Dale Karcher i "Masters of the barebow"...)
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Hvordan trene hvilke muskler?

Legg inn av Zeida »

@Malawolf Det med tommel på skulderen vil få hånden din til å automatisk trekke seg nedover etter slipp, men skal ikke si noe hvis det funker for deg :)

@Dagsunde "Follow thru" betyr ikke at du ikke skal røre buehånden din før pilen har truffet blinken. Det betyr at du skal forsette slippet ditt bakover. Hvis du noen gang har dratt i et tau/strikk med hender i hver sin side av tauet/strikket og det ryker eller noen klipper det av, vil du få samme effekt med at begge hendene dine forsetter utover den veien du dro i tauet/strikket.

Grusom forklaring? ...ja

Om jeg tar gruelig feil så si gjerne i fra
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hvordan trene hvilke muskler?

Legg inn av Are »

Bra det kan diskuteres litt teknikk :D

På buearmen er det primært tre steder som kan kollapse under et trekk. Det er h¨nda, albuen eller skulderen. Du skriver buehånda, men ut fra beskrivelsen høres det ut som om problemet ditt ligger i skulderen.

Slik jeg tolker problemet ditt er det ikke primært et muskelproblem, men et teknikkproblem. Siden du trekker buen ned og til høyre etter et slipp betyr det at brystmusklene dine jobber unødvendig mye. Slik jeg tolker det har du ikke klart å legge belastningen skikkelig på skulderen. Regner med du får belastningen for lavt inn mot skulderen. Dette fører til at bueaskulderen skyves oppover av kraften i buen Så bruker du muskler for å trekke denne ned, noe som igjen påvirker buearmen i slippet.

Kan dette være en løsning eller er det jeg som har mistolket hele beskrivelsen din?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Hvordan trene hvilke muskler?

Legg inn av dagsunde »

@Are:
Det kan være som du sier, at det er teknikken, ja...
Jeg blir sliten i albue-leddet (eller musklene over og under)
Like sliten om jeg retter albueleddet helt ut til det stopper,
eller om jeg prøver å holde en svak knekk i albuen.

@Zeida:
Så langt jeg har forstått betyr det begge deler: Du skal holde "God Form" gjennom hele skuddet.
Skuddet ditt er ikke ferdig før pila er fremme, så både riktig slipp med pilhanda,
og så lite bevelgelse i buearmen som mulig er veldig viktig for å ikke påvirke pila.

Det var ihvertfall buehanda jeg fikk mest "kjeft" for av de andre skytterene under NM i Moss. :wink:

--
Dag.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Hvordan trene hvilke muskler?

Legg inn av dagsunde »

MalaWolf skrev:Vel .. i fjor fokuserte jeg veldig på "å følge pila helt hjem" - det gav resultater. Det jeg gjør er å trene slipp uten bue, foran speilet. Jeg skyter med trefingreunder .. så det er slettes ikke sikkret dette passer for alle... MEN - å slippe bakover - det er uansett nyttig!...
Jeg lagde meg en "Formaster" se Denne tråden, da kan jeg trene slipp MED Bue, Innendørs, Uten pil.
(se bruken av den her).

--
Dag.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hvordan trene hvilke muskler?

Legg inn av Are »

dagsunde skrev:@Are:
Jeg blir sliten i albue-leddet (eller musklene over og under)
Like sliten om jeg retter albueleddet helt ut til det stopper,
eller om jeg prøver å holde en svak knekk i albuen.
Albuen har jeg selv slitt med på de kraftigste buene mine. Selv retter jeg aldri albuen helt ut fordi jeg ønsker å holde albuen unna strengen. Jeg vrir armen slik at bøyingen i albuen blir i horisontalplanet. Dette gjør at albuen kommer lengst mulig unna strengen, og det har en svært god bieffekt på skulderen. Det gjør at skulderen min låser seg mer i posisjon. Medfører ingen form for ubehag, om enn det kan føles litt underlig med den vridningen i armen hvis man ikke er vant til den. Men med trening ordner det meste seg. Detviktigste er å være bevisst på hva man gjør og hvorfor.

Blir du sliten i albuen er det styrketrening som fungerer så sant albuen ellers brukes riktig. Men vær klar over at det er tyngre å holde en albu bøyd under trekket enn det er å holde den rett.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hvordan trene hvilke muskler?

Legg inn av Are »

Trene trene.

Nå er jeg en type som vanligvis ikke trener bevisst på noen annen måte enn å bruke kroppen. F.eks får jeg god kondis av å sykle til jobb. Jeg sykler fordi jeg ikke kan kjøre bil og jeg bor avsides. Muskler trenes ved at jeg gjør mye kroppsarbeid og løfter/bærer mye. Trene for å trene gjør jeg vanligvis ikke.

Nå har jeg derimot bestemt meg for å puste andre krigsbueskyttere i nakken på NM. Jeg har nå et mål og en tidsbegrensning. Har null problemer med min 85#, men det holder ikke. Disponerer nå en ca 120# som jeg såvidt trekker helt opp. Og til folk som aldri har prøvd seg på krigsbueskyting vil jeg opplyse om at det er mest teknikk og en del styrke. Jeg har tidligere behersket buer i denne styrken.

Jeg har én pil, (den jeg begynte på på buemakerseminaret) krigsbuen og en tue som stopper pila. Hver tredje dag skyter jeg 3 serier à 12 skudd med pauser mellom seriene der jeg rister løs og strekker litt. For øyeblikket blir langt fra alle 36 skuddene på fullt trekk. Men det kommer med tiden. Varmer opp og avslutter med en del skudd med en 55#. 3 Dagers mellomrom siden det er det jeg har fått anbefalt for å la musklene bygge seg opp igjen etter at de har blitt brutt ned av treningsøkten. Når man er så halvgammel blir jeg støl dag to etter trening.

Sånn gjør jeg det. Er det noen som har innspill/spøsmål er det bare å komme med dem. Det finnes noe treningsfreaker der ute og det finnes noen nysgjerrige. Begge er like velkommene til å komme med innspill.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Hvordan trene hvilke muskler?

Legg inn av Hardwood »

Flott innspill, Are. Dette er omtrent slik jeg gjør det også, selv om jeg er klar over at det ideelle er å trene mer variert og ikke minst begge armer samt motsvarende muskler. Mye er gjort hvis en trener armhevinger også. Antagonist og agonist, heter det visst på fagspråk.
Jeg blir også støl dag to etter trening :mrgreen: Høres ut som om du er på krigs(bue)stien, Are. Å trene med en 120#, det bør gi resultater og muligheter ja ! jeg trener for å klare å trekke flightbuene mine langt nok. Og ofte blir det kun trening med en tung bue (70 - 80#), men av og til bruker jeg kroppsvekt eller strikk. Det er IKKE feigt å trene :wink:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hvordan trene hvilke muskler?

Legg inn av nidrinr »

Det er ikke feigt å trene nei :)
Jeg skal innrømme at jeg trener litt jeg også. Jeg spiller en del fotball, og prøver å skyte lengde så ofte tida tillater det. Stort sett blir det 3-5 ganger i uka, med 20- 50 skudd hver gang. De dagene jeg ikke får tid til å skyte, trekker jeg opp bue uten pil hjemme. Jeg prøver å trekke like mange ganger med hver arm for å unngå å bli skakk. Jeg varierer litt hvilke buer jeg bruker, men om det blir en av de tyngste buene (140-160#) eller en av de lettere (120-140#) bestemmes ut fra vær, vind og dagsform. Det hender ofte at jeg bruker de tyngste 3-4 dager etter hverandre, men det kan også gå 4-5 dager uten at jeg bruker dem. I tilegg har jeg et lite utvalg av styrkeøvelser jeg gjør hver dag.
Jeg er i alle fall nesten aldri støl, og jeg mener det har å gjøre med at jeg sover mye, unngår å bli helt dønnsliten, og spiser sunt.

Godt tips til alle som vil skyte tunge buer, er å bruke ei bue som er tung nok til at du må bruke riktig teknikk for å få til å trekke den opp, men ikke så tung at du ikke klarer 30 skudd på fullt trekk. Bruk gjerne bua hver dag, men stopp før du ikke klarer å få til et godt trekk med riktig teknikk.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hvordan trene hvilke muskler?

Legg inn av Are »

nidrinr skrev:... Jeg spiller en del fotball, og prøver å skyte lengde så ofte tida tillater det. Stort sett blir det 3-5 ganger i uka, med 20- 50 skudd hver gang....
Heldige mann. Her finnes knapt nok en flate som er lenger enn 100m. Skal jeg lenger, må jeg skyte ut over vannet, noe som ikke frister.
nidrinr skrev:...Jeg er i alle fall nesten aldri støl, og jeg mener det har å gjøre med at jeg sover mye, unngår å bli helt dønnsliten, og spiser sunt.
Jeg blir heller ikke støl av å sykle hver dag, men jeg blir ikke sterkere av det heller. Er målsetningen å bygge muskler gjøres dette mest effektivt ved å ta seg helt ut/bli helt dønnsliten og da blir man støl, samme hvor mye man sover eller hvor sunt man spiser.
Hardwood skrev:Flott innspill, Are. Dette er omtrent slik jeg gjør det også, selv om jeg er klar over at det ideelle er å trene mer variert og ikke minst begge armer samt motsvarende muskler. Mye er gjort hvis en trener armhevinger også. Antagonist og agonist, heter det visst på fagspråk.
Jeg blir også støl dag to etter trening Høres ut som om du er på krigs(bue)stien, Are. Å trene med en 120#, det bør gi resultater og muligheter ja ! jeg trener for å klare å trekke flightbuene mine langt nok. Og ofte blir det kun trening med en tung bue (70 - 80#), men av og til bruker jeg kroppsvekt eller strikk. Det er IKKE feigt å trene,
Regner med du sikter til armhevninger for å styrke brystmuskler som motvekt til rygg-/skuldermusklene man trener med krigsbue?
Sikkert lurt å trene motsvarende muskler og begge sider av kroppen. Kanskje jeg skal begynne med det :)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Hvordan trene hvilke muskler?

Legg inn av nilstor »

Jeg har brukt, og bruker, push-og pull ups, som kan gjøres på stuegulvet, i en trapp med åpne trinn, en gren i skogen eller i hagen.

Jeg har også veldig god erfaring med imitasjonsøvelser med bagasjestrikk. Legg 4-5 strikker dobbelt, og knyt et tau eller legg en rem stramt rundt noen ganger rett bak krokene. stikk hånda inn rett bak remmen, og trekk med så mange strikk du orker. Varm opp med et lite antall strikk, og øk på etterhvert. Kjør med moderat belasning og mange repetisjoner i starten. God effekt får du når det er så tungt at du akkurat greier 15 repetisjoner. Pause, og så ny omgang. Tre-fire omganger gjør susen. Tren begge sidene. Denne øvelsen kan med fordel kombineres med en god film el. l. på fjernsynet!

Imitasjonsøvelser er også fine hvis du har pådratt deg lettere betennelser i skuldra, men da med liten belastnig og mange - 25 til 35 - repetisjoner i flere omganger. Da får du god gjennomblødning, og inflammasjonsproduktene skylles bort. Kombiner gjerne med litt hardhendt massasje direkte på smertestedet før og etter.

Lykke til!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Hvordan trene hvilke muskler?

Legg inn av nidrinr »

Jeg blir heller ikke støl av å sykle hver dag, men jeg blir ikke sterkere av det heller. Er målsetningen å bygge muskler gjøres dette mest effektivt ved å ta seg helt ut/bli helt dønnsliten og da blir man støl, samme hvor mye man sover eller hvor sunt man spiser.
Jeg blir ikke støl etter fotballtrening, men tør vedde på at jeg har beinmuskler som er godt over det jeg ville hatt om jeg ikke spilte fotball... Og godt over gjennomsnittet også for den saks skyld.

..Det hele kommer litt ann på åssen muskler du vil ha.. Vil du ha muskler med mye volum, bør man gå for å trene med noe som er så tungt at man kun klarer noen få repetisjoner. Jeg har mer trua på at det er lurere å trene med litt mindre belastning og mer jevn trening. Det er en grunn til at sjauere, tømmerhuggere, smeder og andre med fysisk arbeid stort sett er bjønnsterke.. Og jeg trur ikke de går rundt å er støle i ett sett. Og jeg har møtt mange klumpete muskelbamser som ikke har sjans til å trekke opp tunge buer. Men uansett, variasjon er sikkert ikke dumt det heller.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Hvordan trene hvilke muskler?

Legg inn av Bowman »

Det er vel de seige senesterke musklene som mannfolk får av å løfte stein og tømmerstokker som er viktige i krigsbuemuskelbygging........Jeg har tro på heavy hagearbeid, gjerne ispedd lett banning og besvergelser. Hva med å ha med buen når det jobbes i hagen. Bue og rake bør henge side om side.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Hvordan trene hvilke muskler?

Legg inn av Are »

Har heldigvis slått og raket noe som gjør det lettere å skyte i hagen. :-)

Er skeiv nok i kroppen fra før, så derfor prøvde jeg å trekke 55# buen med motsatt hånd under treningsøkten i dag. Det er noe jeg bør trene mer på. Følte meg som en nybegynner innen bueskyting :-)
Moro.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar