Studie i riktig krigsbueteknikk

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Christian »

Det klippet er helt genial. Har sett det maange ganger :wink: Bruk av video og folk som kan teknikk er gull for teknikktrening.
Apropos: Dreiv å forska litt på det med å rulle skuldra i trekket også fant jeg alternativ bruk for et sånt trekkapparat som bolebamsene leiker med. Dro 50kg med tommeltrekk 8) MEN uten å rulle skuldra fikk jeg knapt opp 30kg...
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Hardwood »

50 kilo :shock:
Are : Det er ingen dum ide med høyhastighetskamera på tungbueskyting. For min del står det på tid til å møte opp. I alle fall kan vi jo filme litt på ute - NM. Det er bedre å filme ute enn inne, for det kreves mye lys. Har filmet på 600 bilder pr. sek inne. men det er mulig med opp til 1200 bilder pr. sek. !
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av bueeirik »

http://www.youtube.com/watch?v=Wpbtm3y6CQI hehe oppe på 30" :) Merk det jeg sier på slutten av snutten! :lol:
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Are »

Med den buen kommer du til å slå meg i standardpilklassen Eirik. Du har kommet inponerende langt

Men jeg håper du tåler litt kritikk Eirik :wink:

Hvis pila på vidoen er beregnet på 32" trekk ser det ikke ut som om du trekker til 30". Siden jeg ikke vet hvor lang pila er får du ta denne tilbakemeldinga med en klype salt.

Selv med høy lyd på PCen klarer jeg ikke å høre hva du sier.

Du bør få senket skuldrene under trekket. Mindre påkjenning og lengre drag. Samme på videoen som på avataren din.

Og sist men ikke minst. En tilbakemelding jeg fikk av Steve Stratton som jeg mener du også bør høre: "It looksd like you're taking a crap. Archery should be esthetic." Sikter da til knekken i knærne. DU har en litt sittende skytestil. Noe jeg også har en tendens til under lengdeskytng, men ikke på blinkskyting.

Kult med video. Kom gjerne med flere.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Christian »

Sittende stil? Han står jo helt oppreist :?

jaja, albuen og skuldrene er nok litt høye. Hvis skuldrene er høye vil de bli dytta inn mot nakken og redusere trekklengden din samtidig som de ligger i en ugunstig posisjon for å kunne utnytte kraften i ryggmuskelene maksimalt.

Det å "spenne ut kassa" er jo en grei teknikk for å få kroppen inn i draget, men pass på at du ikke bikker bakover :wink:

Og husk at all denne velmenende informasjonen er på bakgrunn av et 4sek klipp med ei ukristelig tung bue! Så ta det som veiledning :wink:

og jeg vel helt enig i kommentaren din når pila har flydd :lol:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Zeida »

Christian skrev:Sittende stil? Han står jo helt oppreist :?


og jeg vel helt enig i kommentaren din når pila har flydd :lol:
Enig :lol:

Hva var kommentaren hans fikk den ikke med meg :o
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Christian »

Den begynte med fy ihvertfall :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av nidrinr »

Fy banan!.. Nesten :)

-Pila er 32" fra overgang spiss/skaft til bunn av nocken, med en spiss på litt over 1". Det er vel omtrent 3" som stikker uttafor bua vil jeg tippe, så 30" er nok ikke så altfor gæli tippa. (Om det så er 29" eller 30" trekk her, er jeg uansett redd de siste 2-3" er på plass til NM.. Ikke bra for meg og alle andre som har planer om å slå Eirik med standardpil..)

Vi har et videoklipp til av Eirik og denne bua der de ikke er helt enige om den skal bøye eller ikke. Eirik vinner den krangelen, men bua gjør sitt for å motvirke det :) Det er en veldig rotete og dårlig film, der jeg snur kameraet midt i filmen for å få med tiller på bua, så den kommer neppe til å legges ut på nettet. Skal se om jeg kan klippe ut noen bilder av den, om jeg lærer meg åssen jeg gjør det.
Svar