Studie i riktig krigsbueteknikk

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Zeida »

Hardwood skrev:Det med teknikken er jo interessant, kan hende det skal se slik ut. Jeg har ikke greie på det. Men Are, hvis du ikke ser noen grunn til å la være å slenge buen på bakken, synes jeg det er rart. Selv har jeg opplevd overbygde buer som jeg trodde aldri ville knekke, og de knakk. Hvorfor ? Hakk i ryggen etter uforsiktig behandliing. Og med en 190 punder bør man IKKE ta slike sjanser, mener nå jeg !
En annen ting er at Gibbs er rekordholder og forbilde for mange, og bør gå foran med et godt eksempel på hvordan man behandler den ærverdige Engelske Langbue.

Um............ Må nok knekke deg der hvis du snakker om rekordholder i trekk av buer (vekt). Det er nemelig Mark Stretton. "No, at least not officially. That is held by his good friend Mark Stretton who drew a 200lb warbow to a full 32.5" draw in 2004."

Men det kan jo godt hende du snakker om en annen rekord som lenge. Beklager hvis det ikke var den rekorden du snakket om. :D
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av nidrinr »

Mark og Joe er definitivt i en egen klasse når det gjelder det å klare å trekke opp tunge buer. Det er vel en amerikaner som hevder å dra opp noe i samma liga også om jeg ikke tar feil, og noen fler her og der som ligger 30-40 pund under de gutta. Stort mange er det ikke uansett.
Interessant uansett er det at de beviser muligheten for at så tunge buer kan ha vært i bruk historisk sett.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Kviljo »

Jeg tror vi må huske at folk er folk, og at det ikke nødvendigvis er noen sammenheng mellom evnen til å trekke en tung bue og det å fremstå som et godt forbilde. Det å trekke en tung bue er ei macho-greie, og det er vel ingen tvil om at det er tøffere å slenge buen fra seg enn det er å legge den pent ned :wink: Det samme gjelder for den utrolige trekkmåten som kun sier: "se hvor lenge jeg kan holde denne kjempetunge buen på fullt trekk, og se at jeg er så tøff at jeg kan velge å peke buen i alle retninger" :lol:

Det er lett å gjennomskue, men det blir ikke mindre tøft av den grunn. Det står respekt av å trekke så tungt. Det at han faktisk greier å trekke en så tung bue må jo unektelig vise at måten han belaster armer og skuldre på er forholdsvis optimal. Man jobber seg ikke så langt opp uten å ha rett trekkteknikk. Så får heller vinglinga være diskutabel, hehe.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Bowman »

:D Enig med Kviljo. Det er lov å være tøff. I en alder av 49 år liker jeg fortsatt fortsatt ting som er tøft. Gutta med krigsbue på mye over 100 pund er jo tøffe. Bueskyting er jo veldig mye mer enn fita. Han slenger buen fra seg. Han har sikkert mange slike buer. :)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Grauten »

En krigsbue er jo ikke designet for presisjon, til det er den for tung i drag. Å skyte presisjon med en slik en, blir vel som å skulle skyte krigspiler med en 30#. Jeg tar av meg hatten for gutta som drar sånne buer, selv om "showoff" effekten er stor, så får man demonstrert hva buene egentlig er ment for: kaste tunge piler langt og hardt. Da kan jeg absolut se gjennom fingrene med at de ikke treffer ei låvedør en gang.(En trøstens ord til Nidrinr! :twisted: )
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Zeida »

Disse buene historisk sett ble vel brukt til å skyte på masse folk som løper mot deg, og da trenger du ikke å være så presis du treffer vel noe uansett.
Det at han fjaser rundt med buen etter at han trukket den opp har vel litt med matcho-het å gjør, men det kan også hende det er fordi buen er så tung at det er vanskelig å holde den rolig.
Man må jo tenke på at det er ganske store krefter i sving når han trekker den.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Hardwood »

Zeida : Voldsomt så ivrig du er på å "knekke" meg, da ? Jeg snakker om flightrekorder, og der er Gibbs registrert med hele 8 rekorder i English Warbow Society, Stretton har ingen, så vidt jeg kan se. Kult å trekke opp en tung bue ja, men enda mer interessant er det hvor langt de klarer å skyte med dem. For det er vel det buene er ment til ? :roll:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av nidrinr »

Det er vel ingen tvil om at disse buene ikke er ment for 18 meter fita. De er originalt ment for krig, eller i våre dager å skyte langt med tunge piler. OK, litt macho, men det er da ikke forbudt 8)
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Zeida »

Hardwood skrev:Zeida : Voldsomt så ivrig du er på å "knekke" meg, da ? Jeg snakker om flightrekorder, og der er Gibbs registrert med hele 8 rekorder i English Warbow Society, Stretton har ingen, så vidt jeg kan se. Kult å trekke opp en tung bue ja, men enda mer interessant er det hvor langt de klarer å skyte med dem. For det er vel det buene er ment til ? :roll:

Da må jeg bare beklage!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Hardwood »

Bare ro dere ned, karer. Når noen sier noe negativt om en som drar tunge buer, kommer dere i forsvarsposisjon med en gang. Hvorfor det ? Dere er nok en gang i ferd med å sette i gang en sliik sterk / svak bue - diskusjon. Var det noen som gjorde narr av dere på NM når dere skjøt med krigsbue ? ( bortsett fra de som traff poengtavla da :wink: ) Jeg derimot, må bare godta flåsete kommentarer om mine 27 pundere. Så dere legger jo opp til det jo !!!! Det er jo tydelig at de aller fleste i det historiske miljøet synes det er kult med tunge buer. Men det er ikke mange andre enn Per Onsrud som kan håndtere dem tror nå jeg. Per skjøt bedre med sin 100# krigsbue enn de fleste med sine 30 - 40 pundere. Jeg for min del har ulmende betennelse i begge skuldre, trolig en skade etter 15 år som konkurransesvømmer. Men bare le, dere.
For resten er presisjonspilene mine 42 gram. Og det er gode presisjonspiler. Legg på bare 8 gram, så har du en Standard krigspil. Skulle det ikke gå an å treffe med dem med en 30 punder ? Tull og tøys !
Sist redigert av Hardwood den 15 mar 2011, 14:10, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Hardwood »

Zeida ; takk, det er godtatt :D
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Hardwood »

... rettelse; Standardpila er vel ikke 50 gram, men 52... stemmer ? uansett, jeg kan godt lage et sett Standardpiler, og skyte med dem med 30 punder på blink. Det skulle gått fint, det ! Men SÅ viktig er det ikke å bevise det... hvis ikke noen er interessert i et veddemål, da.... ( hørte dere hansken som klasket i trynet ? :wink: )
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Zeida »

Jeg har overhode ingenting i mot lette buer (jeg tror jeg skyter med buer som regnes som lett 25-40 pund), men mener også at det er flott med tunge buer. Alle buer og dra-vekter har sine fordeler og ulemper. :wink:
Grauten
Mester
Innlegg: 337
Registrert: 24 sep 2008, 10:50
Sted: Mjøndalen

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Grauten »

Hardwood, det kan være at jeg ikke har fått det med meg, men jeg ser ikke denne diskusjonen om sterk/svak bue, men derimot en diskusjon hvorvidt en som veiver rundt med en krigsbue, leiter etter blinken eller sliter med buen. :wink: Og med 30# og krigspil, så tenkte jeg ikke på 18mtr FITA, bare at dette utstyret har like mye på slagmarken å gjøre som en krigsbue på 18mtr FITA. :twisted: (flopp, flopp) :D
Intet problem er så stort eller så lite at det ikke kan løses med dynamitt.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av nidrinr »

Bare ro dere ned, karer. Når noen sier noe negativt om en som drar tunge buer, kommer dere i forsvarsposisjon med en gang. Hvorfor det ? Dere er nok en gang i ferd med å sette i gang en sliik sterk / svak bue - diskusjon. Var det noen som gjorde narr av dere på NM når dere skjøt med krigsbue ? ( bortsett fra de som traff poengtavla da ) Jeg derimot, må bare godta flåsete kommentarer om mine 27 pundere. Så dere legger jo opp til det jo !!!! Det er jo tydelig at de aller fleste i det historiske miljøet synes det er kult med tunge buer. Men det er ikke mange andre enn Per Onsrud som kan håndtere dem tror nå jeg. Per skjøt bedre med sin 100# krigsbue enn de fleste med sine 30 - 40 pundere. Jeg for min del har ulmende betennelse i begge skuldre, trolig en skade etter 15 år som konkurransesvømmer. Men bare le, dere.
For resten er presisjonspilene mine 42 gram. Og det er gode presisjonspiler. Legg på bare 8 gram, så har du en Standard krigspil. Skulle det ikke gå an å treffe med dem med en 30 punder ? Tull og tøys !
..Jeg ser ikke helt hvor det er snakk om hverken forsvarsposisjon eller sterk/svak bue-diskusjon. Det er vel heller snakk om brei enighet om at det fins mange forskjellige formål med bueskyting, og at buene er forskjellige ettersom hvilken funksjon de har. Jeg har ingenting imot at det kommer noen kommentarer på treffsikkerheta mi, men den er i grunn ikke god uansett bue. Per hadde nok slått meg med akkurat like mange poeng eller mer om begge hadde brukt 40#. :P
-Det å beherske ei bue betyr ikke nødvendigvis å være flink til å treffe det gule, det kommer vel ann på hva man trener for og hva man prioriterer. Jeg er mer opptatt av å få til et effektivt trekk og slipp i riktig vinkel med så tung bue som mulig enn å treffe gult. Da blir jeg ikke god på fita, men jeg håper å få til noen gode lengder. All respekt til dere som er flinke til å sikte og trener for det, dere gjør kjempeprestasjoner der :)

Stemmer at standardpila er ikke mer enn52 gram, og egentlig er det vanskeligere å lage standardpiler som er lette nok til å være optimale, enn å få dem tunge nok. Hvis jeg lager piler uten å tenke på vekt, ender de stort sett opp nærmere 100 gram enn 52 :)

-Jeg utfordrer deg heller til lengde med quarterpound pil enn fita med standardpil :lol:
Svar