Studie i riktig krigsbueteknikk

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Hardwood »

Jeg har også skutt buen avgårde noen ganger. :mrgreen: Det er fordi jeg prøver å ha et avslappet grep om buen, noe som er nødvendig for presisjon. Og enkelte dager er jeg veeeldig avslappet, og..sproooing - kræsj :oops: . Kanskje jeg bør begynne med en slik reim som recurvekytterne bruker !!!
Are : det du sier om samme vinkel på armene uansett hvor høyt man skal skyte, det er superviktig i presisjon i alle fall. Veldig aktuelt i 3D, med dyrmål både høyt og lavt !( krigsbueskyting har jeg ikke så god greie på enda.) Og det henger sammen med det du nevnte om at slippet skal gå rett bakover. ( børst bort flua ) For ikke å forstyrre pilretningen f.eks sideveis ved slipp som går ut fra kinnet. Unntak er selvsagt "Dead release", som bl.a. Trond Kvitnes bruker. Alle krefter skal i prinsippet peke rett forover og rett bakover, så er presisjonen i boks. Jeg har fått mange gode tips fra recurvemiljøet i Førde bogeskyttarklubb. Jeg trener med dem av og til, og de smiler fremdeles når jeg stiller meg opp midt i high tech - rekka og drar fram kjeppen.. hehe
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Christian »

@Hardwood: Bare en apropos, men det er flere gamle indianerbuer som hadde en skinnremse som lå over grepet. Nettopp for å holde igjen bua hvis ting gikk litt fort for seg :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Zeida »

Reim er bestading fint vis buen har litt tøngde vis du har lett bue vil du vondt i hånd leddet :lol: Ja der litt smiling og peking når jeg har med en av mine ikke fult så primitive rytterbuer. De ler vel for det meste av mine ikke strå rett farbikk ikke alu pilene jeg har de er derimot ganske kronglete og er stein tunge i forhold til alu. Enda jeg suste avgårde 4 piler på 10 sec og traff tiere på alle 4 og er ikke kødd skaut med trepilene som ikke er rett :D
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av nilstor »

Må driste meg frampå, litt ...

Begynner å få bueskuldra noenlunde i orden igjen, og har skutt regelmessig med 120-punderen (strengt tatt en amerikansk flatbue, men problematikken blir mye av den samme) et par ganger i uka de siste par månedene. Jeg skal ikke skryte på meg noen særlig presisjon med den, men jeg begyner å treffe i nærheten av der jeg sikter, iallfall. Og nå greier jeg en tretti-førti skudd pr. kveld!

Har egnet en del tid til å tilegne meg teknikk, og mener jeg begynner å få dreisen på det etterhvert. Jeg har - foreløpig - trukket følgende konklusjoner:

-Teknikk utgjør minst 60% av trekket.

-Trykket fra buen må kanaliseres gjennom albubeinet. Dette gir en brattere vinkel i håndleddet, se vignettbildet ovenfor! Tar du trykket mellom tommel og pekefinger, som i recurve eller med lettere langbuer, har du ikke sjangs!

-Trekkskuldra må "rulles" på plass.

Benstillingen må være mye bredere, og du må "sette deg inn i" trekket, dvs bøye litt i knærne og lene deg bakover mens du trekker. Da peker pilen i 45 grader oppover ved fullt trekk, og så må du rette opp ved å bøye i hofta . All justering av skuddvinkel skjer ved å bruke hofteleddet.

-Trekk mot midten av kroppen, og bøy hodet litt til siden for å gi plass til pilhånda. Linjering er veldig viktig! Er du ute av linjering, greier du ikke å holde buen på fullt trekk.

Jeg starter trekket omtrent på samme måte som Are, men har ikke så uttalt firkant. Etter skuddet "børster jeg vekk flua fra skuldra", som Are sier, og det fungerer utmerket. Da går kraften rett framover, og trekkhånda har faktisk ikke noe annet sted å gjøre av seg.

ADVARSEL:
Krigsbuer var laget for å ta knekken på fienden, men de kan like gjerne ta knekken på skytteren. Varm godt opp før du begynner å trekke i buen, så unngår du skader. Varm gjerne opp ved å gjøre imitasjonsøvelser med sykkelsklanger eller bagasjestrikk, eller med en lettere bue. Jeg har hatt stor nytte av fire bagasjestrikker lagt dobbelt og tvinnet et par-tre ganger. Det var trening med to, og siden fire av disse som fikk skuldra mi i orden igjen etter at en krigsbue hadde dratt den praktisk talt ut av ledd.

Så vær forsiktig. Men fy flate så moro det er å skyte med disse utyskene! Jeg har sagt det før, men gjentar det gjerne: Det er moro å treffe, men enda bedre er måten man treffer på !
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av nidrinr »

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Bowman »

Imponerende, Trekker med hele ryggen. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Jacob97 »

190 pund??!!!!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Are »

Jeg har visst et stykke dit.

Jammen er jeg ute av trening. Er støl i dag etter å ha fullført mitt livs siste 18m/60p FITA. Det var like kjedelig som jeg husket og buen var tyngre enn kroppen min husket. Må visst begynne å skyte litt mer enn to ganger i året for å beherske en krigsbue og attpåtil klare å treffe noe. Jammen hadde jeg også min dårligste skyting på mange år. Bueskyting er ikke som sykling. Krever jevnlig trening.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Zeida »

Are skrev:Jeg har visst et stykke dit.

Jammen er jeg ute av trening. Er støl i dag etter å ha fullført mitt livs siste 18m/60p FITA. Det var like kjedelig som jeg husket og buen var tyngre enn kroppen min husket. Må visst begynne å skyte litt mer enn to ganger i året for å beherske en krigsbue og attpåtil klare å treffe noe. Jammen hadde jeg også min dårligste skyting på mange år. Bueskyting er ikke som sykling. Krever jevnlig trening.
Enig!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Hardwood »

Imponerende. Han er tydeligvis vanvittig sterk ! Men det ser klønete ut når han trekker opp. Skuldrene ser ut til å være helt ute av linje, og bueskulderen ser utrolig lav ut. Men den fyren er tydeligvis ikke buemaker.... skuffende å se hvordan han slenger fra seg buen !!! :cry:
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Moen »

Hardwood skrev:Imponerende. Han er tydeligvis vanvittig sterk ! Men det ser klønete ut når han trekker opp. Skuldrene ser ut til å være helt ute av linje, og bueskulderen ser utrolig lav ut. Men den fyren er tydeligvis ikke buemaker.... skuffende å se hvordan han slenger fra seg buen !!! :cry:
Ikke mye mere som skal til før det spraker godt i bukseræva der, nei... Det som er litt morsomt når man ser på slike kara drar buer, er hvor i helheimen har`n tenkt å sende den pila? Skal han skyte opp? Nei, nå peker`n ned..nei, det var nok oppover..eller? Himmelog hav :lol: ..òg..hadde jeg hatt en 190#, så hadde jeg definitivt IKKE slengt den på bakken. At bua blir stygg er en ting. En helt annen sak er hvor stort hakk i ryggen skal egentlig til før hele greia eksploderer? Men alt i alt er det imponerende å se noen dra 190# (nesten) uansett teknikk :shock:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av nidrinr »

..For å oversette beskrivelsen han har av bua, så er det "bare ei laminert treningsbue" han bruker for å trene seg i å trekke tungt. -Og han er en god buemaker for alle som måtte lure :)
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Hardwood »

Hva så ? Han kan vel behandle bua med litegrann forsiktighet og respekt for det ! I alle fall på filmopptak på verdensveven !
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Are »

[quote=""Archery Anatomy" av Ray Axford side 102"]…The soldier leans towards the foe while reloading, thus presenting the armoured head and the shoulders as a smaller target, and certainly to load and loose arrows at any speed requires the arrows to be planted in the ground in front of the bowman, or presented for quick selection in a similar position. Standing upright while groping for and withdrawing an arrow from the belt or other device would not only present an attractive target for the enemy, but would do little for the self-confidence seeing the enemy bearing down on one…
Experiments with leaning over the front foot to load a shaft, and then drawing as the body swings upright, prove the up-and-over action required to recruit theses muscles is remarkably easy and natural, and not readily recognisable as a high draw…
[/quote]
Bare et lite innspill i debatten angående rullende trekk. Ray er svært positiv til langbueskyting og anbefaler den framoverlente skytestilen ofte avbildet på middelalderillustrasjoner. Teorien hans om rullende trekk høres for meg plausibel ut og kan kanskje ofrklare hvorfor en del mange engelske krigsbueskyttere bruker denne, selvom det for meg virker som de har en tendens til å overdrive med rulling framover og bakover :roll:

Verd noen forsøk.

Boka er dessuten verd å skaffe seg selv om den er så tørr at den nesten selvantenner.

Ad behandling av buer: Så lenge han lager buene sine selv ser jeg ingen god grunn til å ikke behande dem som han gjør. Jeg behandler selv buene mine ganske heftig og ingen av dem har tatt skade av det. Hadde det vært barlind som er mykt, regner jeg med han ville vært mer forsiktig enn med en bue laget av hardtre.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Hardwood »

Det med teknikken er jo interessant, kan hende det skal se slik ut. Jeg har ikke greie på det. Men Are, hvis du ikke ser noen grunn til å la være å slenge buen på bakken, synes jeg det er rart. Selv har jeg opplevd overbygde buer som jeg trodde aldri ville knekke, og de knakk. Hvorfor ? Hakk i ryggen etter uforsiktig behandliing. Og med en 190 punder bør man IKKE ta slike sjanser, mener nå jeg !
En annen ting er at Gibbs er rekordholder og forbilde for mange, og bør gå foran med et godt eksempel på hvordan man behandler den ærverdige Engelske Langbue.
Svar