Studie i riktig krigsbueteknikk

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Are »

Ser ikke ut som om du har det minste problemer med å trekke buen Eirik.

Når man filmer teknikk mener jeg det er lettest å komme med innspill ved å se noen skudd rett fra siden og noen skudd rett bakfra.

Etter å ha sett filmem tre ganger mener jeg at det er noe å sette fingeren på. Det er lov å si seg uenig:

1. Vinkelen armene og overkroppen skal ha på fullt trekk bør være den smame hvilken vinkel du skyter i. Det er overkroppen som skal tiltes bakover 45 grader når du skal skyte 45 grader. Armene skal ikke vinkles annerledes enn ellers. Dette vil bidra til å få rettere belastning på skuldrene dine noe saom er viktig ved kraftigere buer.

2. Du bruker litt feil musklegrupper i overkroppen. Tenk på et slipp som om fingrene dine ryker og du bruker masse krefter til å trekke dem bakover samridig med at buen presses bort fra fingrene. Hadde skuldermuskulaturen vært de som gjorde mest arbeid ville trekkhånda og buehånda blitt trukket fra hverandre (åpne seg) etter slippet. Når du slipper ser det ut som om du lukker mer enn du åpner. Skjønner du hva jeg mener.

3. Vinkler du buealbuen i begynnelsen av trekket vil du lettere og raskere involvere rygg/skuldermuskulaturen og dermed gjøre det lettere å bruke riktig teknikk.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Are »

Ble folk skremt av tilbakemeldinga mi. Ble så stille etter at jeg la den inn :?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Zeida »

:lol: :?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Christian »

Are sinna :shock: ææææ :cry:

hehe :wink: Jeg er egentlig ganske enig i påstandene dine, men jeg har jo ikke så mye erfaring å basere personlige meninger på.. Men jeg kan jo prøve å utdype påstand nr 2.

hvis du drar i et tau som ryker, så fyker du bakover. Hvis du drar strengen bakover og slipper så burde armen din fyke bakover også. Hvis den ikke gjør det betyr det at du bruker muskler til å holde armen på plass samtidig som du bruker muskler til å trekke armen bakover. Altså bruker du mer energi en nødvendig til å utføre en handling.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
SilentG2
Mester
Innlegg: 376
Registrert: 18 feb 2009, 00:58

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av SilentG2 »

Christian skrev:Are sinna :shock: ææææ :cry:

hehe :wink: Jeg er egentlig ganske enig i påstandene dine, men jeg har jo ikke så mye erfaring å basere personlige meninger på.. Men jeg kan jo prøve å utdype påstand nr 2.

hvis du drar i et tau som ryker, så fyker du bakover. Hvis du drar strengen bakover og slipper så burde armen din fyke bakover også. Hvis den ikke gjør det betyr det at du bruker muskler til å holde armen på plass samtidig som du bruker muskler til å trekke armen bakover. Altså bruker du mer energi en nødvendig til å utføre en handling.

Gjelder dette også om armen er 90 grader i forhold til kroppen og fysisk ikke går lenger bakover? da vil jo mot formodning ikke armen ha noe sted å gå om tauet/strengen ryker?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Christian »

hm... godt poeng!
testing testing............
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Christian »

Ja det mener jeg :wink:

Litt dårlig stemning for å fyre av piler innendørs, så det blei sykkelslangetrekk... De to første trekker jeg tilbake og holder armen i posisjon, de to siste fokuserer jeg kun på å bruke ryggen til å trekke skulder og albue og dermed også hånd (siden den sitter fast i armen) :roll:

Sykkelslangen er forøvrig 70# ikke akkurat klar for QP skyting enda, men det er nå der jeg er :roll:

http://www.youtube.com/watch?v=pqrfSw5Ct2s
Sist redigert av Christian den 20 sep 2010, 23:21, redigert 1 gang totalt.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Kviljo »

Jeg synser litt jeg også:

Tunge buer gjør at kroppen blir sammenpressa en del. Når man slipper strengen de-komprimeres man i et rykk, og det kan til tider gjøre vondt - spesielt om man lar pilarmen slå seg bakover. Dette kan man dempe litt ved å "holde igjen" armen etter at man har sluppet.

Jeg har i alle fall opplevd det slik, og syntes jeg kjenner igjen bevegelsen. Mener også å ha lest om dette på det gamle krigsbueforumet. Har ikke hørt om løsningen på det, dog. Bortsett fra painkillers, som flere engelskmenn gav uttrykk for at de heiv innpå før de skulle skyte krigsbue. Smart... :roll:



Jeg syntes bare det finnes to teknikker for å skyte krigsbuer:
1: trekk på den måten som gjør at det kjennes lettest
2: stopp når det gjør vondt
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Christian »

hm... jojo, men jeg tror at det er nettopp det at man holder igjen armen som gjør at man får vondt. Det er store krefter i sving i det lille sekundet all kraften som holdt strengen blir overført tilbake til kroppen din. Min påstand er at hvis du prøver å stå imot all den kraften på et så lite sted (både lengde og tid) som jeg (og Eirik) lar handa mi bevege seg på de første slippene, så vil du stresse alt som heter muskelfester i overkroppen din veldig mye. Men hvis du bare lar armen "forsvinne" har kroppen mye lenger tid på seg til å bremse ned kraften og du vil få mindre "sjokk" i musklene.

På de to første slippene kjente jeg det godt øverst i skuldra, men på de to siste kjente jeg mer at jeg var sliten i hånda...

Det føles ihvertfall sånn for meg :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Kviljo »

Det kan tenkes du har rett.

Det er ei stund siden jeg har skutt mer enn et par skudd med krigsbue. Jeg pleier normalt å la armen gå bakover slik den skal i forhold til presise skudd - det funker fint på lette buer i alle fall. Men jeg husker det slik at det helst er leddene som får vondt av de-komprimeringa, og at det av en eller annen grunn kjentes mindre vondt om man ikke lot trekkarmen fyke bakover etter slippet. Om det er riktig forståelse av sanseinntrykkene skal jeg derimot ikke være bastant på 8)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Are »

Endelig våkner folk for å diskutere.

Jeg er ikke sinna eller streng. Jeg er bare drittlei tilbakemeldinger som lyder: "så fint" "så fiink" "kjempebra". Det er ikke hva jeg definerer som konstruktive tilbakemeldinger, det er kun tilbakemeldinger som bygger opp ens ego.

Christian. Jeg er helt helt enig i dine tanker. Filmsnutten viste greit hva du mener. Skulle ønske jeg selv klarte å legge ut filmsnutter. Hadde du noe som helst fokus på ankringspunkt? Du trakk så lavt. Selv pleier jeg å ankre bakenfor kjeven, under øret. Med et så lavt trekk som du hadde ville du fått oppoverkrefter på skuldrene dine, men det var kanskje ikke så viktig med en gummistrikk :) De to siste slippene dine minnet mer om kyudoslipp. Har selv prøvd dem med krigsbue, behagelig, men virker på meg litt overdrevet. Nøyer meg heller med den jeg en gang lærte i Trondheim. "Det sitter en flue på skulderen din. Børst den bort med trekkhånda di". Et slipp bør alltid gå bakover skal det gi pila mest mulig energi/fart.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Christian »

Nei, jeg hadde ikke no ankringspunkt akkurat. Prøvde bare å kjenne hvordan armene mine beveget seg når jeg brukte den og den muskelen osv :wink: Det hadde nok vært litt lavt trekk med bue i armene og pil på strengen ja :roll:

Tenkte ikke på at det så ut som kyudo slipp når jeg filma det, men når du sier det så ligner det jo litt... kanskje jeg må begynne med kyudo :mrgreen:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av nidrinr »

-Du er ikke streng Are, Fint med konstruktive tilbakemeldinger og som du sier, ikke bare "du er flink-dulling".
Om ingen gir tips er det heller ikke like lett å forbedre seg.

Jeg har sett Eirik skyte ganske mye, og han drar opp tunge buer ganske ofte. Jeg har ikke hørt om at han noen gang har hatt vondt etter å trekke i tunge buer, kun at han har vært støl. De gangene han støter på for tunge buer som han ikke får opp, er det stort sett albueleddet i armen som holder bua som ikke klarer å holde imot.

Interessant det om å bevege overkroppen i stedet for armene for å justere vinkel på skuddet Are, det hadde jeg ikke tenkt på før. (Veit ikke engang om jeg gjør det eller ikke)


Jeg skal legge ut en video av trekket mitt så snart handleddet blir bra igjen.
Are, om du sender meg video av trekket ditt som vedlegg i en mail kan jeg sikkert legge det ut.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Zeida »

Hei jeg har ingen erfaring med krigs buer fordi det tyngste jeg kan trekke er 45# Er det noen av dere som har prøvd avtrekker? sånn som de bruker på støttehjul buer? De er ganske geniale vis du tar en sånn av trekker og trekker opp en litt lett bue og får noen til å trekke av mens du har øynene lukker så får du kjenne hvordan det er når et tau ryker. Vis du gjør det og i tilleg ikke kliper i buen sånn at bue fyker 6-12 meter etter som hvor sterk bue vil du slippe sjokket i musklene og da får du et renere slipp når du vet at du ikke får vondt for hvert slipp. Vet ikke hva det skulle hjelpe men prøv det er stilig. Sikkert mange som har prøvd begge deler men til dere som ikke har PRØV DET. :D
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Studie i riktig krigsbueteknikk

Legg inn av Are »

Joda jeg har skutt støttehjulbue med avtrekk for en drøss med år siden. Ikke bare krigsbueskyttere, men også andre historiske skyttere har mye teknikk å lære av moderne rekurvskyttere som deg Zeida. Veldig mange historiske skyttere er selvlærte og har aldri fått innspill på teknikken sin.

Vil anbefale litt studier av kyudo, evt et inrdouksjonskurs for de som kunne tenke seg å få litt innsikt i hvordan få et rent slipp.

Eirik kan trøste seg med at det er buearmens albu som er mitt svake ledd også
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Svar