Tips for presisjonsskyting (grunnleggende)

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
woodstick
Mester
Innlegg: 250
Registrert: 15 feb 2009, 21:57

Re: Tips for presisjonsskyting (grunnleggende)

Legg inn av woodstick »

Bra Zeida, det var en kort og grei oppsummering!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Tips for presisjonsskyting (grunnleggende)

Legg inn av Are »

Hardwood skrev:
Her er neste tips til diskusjon: Pilarmens / albuens stilling:
IMG_3542.JPG
her har Magne ørlite lav albu. Pila kan gå for høyt og / eller til venstre.
Og i tillegg er han lent bort fra sjyteretningen. Dette igjen medfører en høy (kollapset) skulder på buesiden. Bør unngåes fordi det gir unødvendige belastninger på skulderen og gir et kortere trekk. Vanlig på skyttere med for kraftige buer.
Hardwood skrev:
IMG_3553.JPG
For høy albu som her, fører oftest til at når skytteren slipper pila, vil albuens posisjon trekke hånden og dermed også pila (nokkenden) oppover. Dermed treffer han lavt. Etter dette bildet korrigerte Magne ham, og du verden så glad han ble da han så forbedringen. :D
Vil også anbefale ham å få en svak bøy på buearmens albue, motsatt vei av det han har på bildet. En del skyttere, spesielt damer/jenter har samme albuposisjon og ender med at strengen gir dem en smekk på innsiden av albuen.

Fine innspill her. Et innspill når det gjelder å gjøre ting likt hver gang. Når du stiller deg opp for å skyte en serie piler, ikke flytt føttene mellom hverr skudd. En del skyttere har pilen plassert slik at de tar et lite skritt mellom hvert skudd, andre flytter bare på seg ubevisst.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Tips for presisjonsskyting (grunnleggende)

Legg inn av Hardwood »

Flott, Are. Helt enig. Jeg har pilene på ryggen, og har en fast prosedyre med sjekk av fotstilling og så videre, før hver serie. Det er jo ikke så nøye om man treffer 10 cm til siden, eller 20 cm under osv, hvis man bare gjør det samme hver gang. Da kan man jo kompensere ved å flytte siktepunktet.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Tips for presisjonsskyting (grunnleggende)

Legg inn av MalaWolf »

Hardwood skrev:Flott, Are. Helt enig. Jeg har pilene på ryggen, og har en fast prosedyre med sjekk av fotstilling og så videre, før hver serie. Det er jo ikke så nøye om man treffer 10 cm til siden, eller 20 cm under osv, hvis man bare gjør det samme hver gang. Da kan man jo kompensere ved å flytte siktepunktet.
Jeg kan av og til ha problemer med å flytte siktepunktet - pilene havner på samme plass uansett - men om jeg flytter mitt fremste ben et par cm i den retningen jeg vil ha pilene pleier dette å hjelpe :) Jeg skyter stort sett på instinkt, liker det best...
Tolveor
Bueskytter
Innlegg: 52
Registrert: 21 mar 2008, 21:03
Bosted: Sarpsborg
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Tips for presisjonsskyting (grunnleggende)

Legg inn av Tolveor »

hva skjer med pilene hvis man heller buen litt til høyre?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Tips for presisjonsskyting (grunnleggende)

Legg inn av Hardwood »

Godt spørsmål ! Hvis du er høyreskytter, er det vanlig å holde buen ørlite på skrå mot høyre. Så når du tester barskaft, skyter du dem med buen på skrå som vanlig. Hvis du så tenker deg at tyngdekraften trekker i pila loddrett nedover uansett hordan du holder buen, er det lett å forstå hva som skjer; retter du opp buen, mister du tyngdekraftens hjelp til å få pila rundt grepet, og du treffer mer til venstre. I tillegg treffer du litt lavere, fordi du ikke lenger har grepets bredde til å løfte pila i høyden. ( jo mer du tilter buen, jo mer hviler pila på grepet.)
Så altså : tilter du buen ( mer enn vanlig ) til høyre, vil du treffe høyt til høyre.
Tolveor
Bueskytter
Innlegg: 52
Registrert: 21 mar 2008, 21:03
Bosted: Sarpsborg
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Tips for presisjonsskyting (grunnleggende)

Legg inn av Tolveor »

med andre ord så går det i teorien an hvis du treffer jevnt nede til venstre for blinken å kompansere med å tilte på buen... men archers paradox gjelder fortsatt ikke sant? eller blir buen mer "senter-skutt" i.e kan du ha stivere piler når du tilter buen?
Eller...
Snakker du om trad eller historisk bue?
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Tips for presisjonsskyting (grunnleggende)

Legg inn av Hardwood »

Det er akkurat samme fysikk for Trad og historiske buer. Buen blir ikke mer senterskutt om du tilter den mer. Når du spenner opp buen og slipper strengen, vil strengen bevege seg rett frem til midten av buen ( i bredden altså) uansett tilting. Ja, du kan flytte treffpunktet ditt mot høyre ved å tilte buen mer. Høydeendring fikser du ved å sikte høyere eller lavere. Du treffer i prinsippet mer til høyre med mykere piler. og til venstre med stivere piler. MEN::::: for stive eller myke piler vil aldri treffe samlet uansett, For å få til det må du lage pilene i rett spine !!!!
tertitten
Mester
Innlegg: 113
Registrert: 15 mar 2013, 01:04
Bosted: Stavanger
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Tips for presisjonsskyting (grunnleggende)

Legg inn av tertitten »

Ingis skrev:Veldig bra innspill til de som bruker pilspissen å sikte med,og det er vel de flest virker det som. Personlig er jeg dum nok til å skyte rent instinkt, hvor jeg fokuserer på det jeg vil treffe og forsøker å dra til et bestemt ankringspunkt. Det er ikke lett og krever nok mer trening enn det jeg foreløpig har lagt ned. Alikevel er det forferdelig gøy når man har dagen og skuddene sitter der man vil ha dem uten å måtte bry seg om hvor jeg skal sikte for å treffe. Ellers er det selvsagt også viktig med riktig spine på pilene i forhold til bue osv. Spine kan være vrient å bli klok på, men man finner fort ut hva som fungerer best for deg hvis du bruker litt tid til prøveskyting og så velge de piler som går best. Det er også viktig å ta seg tid til å trene riktig teknikk hvis man ønsker å treffe best mulig. Ryggmusklene er sentrale i opptrekket. Stå på kort avstand og fokuser på å dra med ryggmusklene og ikke armen. Da er det bare å trene. :D
Lenge siden du skrev dette, men uansett, den stilen virker veldig lokkende på meg, det var slik jeg skjøt i barndomsåra og jeg var vel den mest treffsikre i nabolaget (det var den tiden alle lekte med pil og bue)
Jeg får ikke til denne skytestilen i dag og har begynt å sikte etter pilen (har nettopp begynt å skyte igjen) men jeg angrer egentlig på at jeg begynte med å sikte og lurer litt på om jeg skal gå tilbake til instinktiv skyting.

Jeg har sett på noen videoer på tuben med en eldre svenske (muligens finne, men bor i sverige) med herlig engelsk forklare teknikken bak instinktiv skyting og merker at det lokker mer og mer å gå tilbake igjen.
Fyren kaller seg Greyarcher1 og man finner mange videoer om emnet instinktiv skyting på hans youtube kanal her: http://www.youtube.com/user/Greyarcher1?feature=watch

Om noen er nysgjerrig på teknikken osv så anbefaler jeg dere å sjekke ut hans videoer.. At teknikken fungerer for han, beviser han til stadighet med sin treffsikkerhet :)
Glad amatør fra Halden. Bor i Stavanger.
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: Tips for presisjonsskyting (grunnleggende)

Legg inn av Harald »

Dette var en meget interessant tråd. Sånt prat føler jeg meg hjemme i. Når jeg trente pistolskyting aktivt skjøt jeg ofte på baksiden av blinken for å trene på å få fokus vekk fra blinken, ettersom det er viktig at fokus ligger på forsiktet og at baksiktet og blinken er "lodne". Gjelder det i bueskyting også eller fokuseres det på blinken der? Altså fokus på pilspissen når man skyter uten siktemidler? Hvis jeg har forstått det riktig er "baksiktet" i bueskyting forankringen i fjeset men gjelder det også hvis man skyter med siktemidler, eller hvordan er de siktemidlene konstruert?
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Tips for presisjonsskyting (grunnleggende)

Legg inn av dagsunde »

I bueskyting uten siktemidler skal i utgangspunktet fokus ligge på blinken, og pilspiss/gap i det litt lodne sidesynet.
På moderne buer med sikte, er det både for- og baksikte. Baksiktet er en plastring med hull kilt inn i strengen. Der er fokus på kornet foran ved grepet.
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Sv: Tips for presisjonsskyting (grunnleggende)

Legg inn av Allan »

dagsunde skrev:I bueskyting uten siktemidler skal i utgangspunktet fokus ligge på blinken, og pilspiss/gap i det litt lodne sidesynet.
Jeg fokuserer (i tråd med rådene til Roger Ascham) kun på blinken. Hvis jeg kommer i skade for å se på pilspissen, bommer jeg. Jeg har prøvd å skyte "gap" som et positivistisk tiltak for å treffe mer. Men jeg får det ikke til. Jeg skyter ikke kjempebra presisjon, men prøver jeg å se på spissen skyter jeg vesentlig dårligere enn om jeg skyter instinktivt.
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Sv: Tips for presisjonsskyting (grunnleggende)

Legg inn av Lurz »

Allan skrev: men prøver jeg å se på spissen skyter jeg vesentlig dårligere enn om jeg skyter instinktivt.
Tiltredes! :mrgreen:
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar