Vondt i skulderen.

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Vondt i skulderen.

Legg inn av Bowman »

:D Takk for omtanken. Det er nok der jeg har vondt ja. Tror ikke jeg har pådratt meg senebetennelse enda, men bør nok være forsiktig. Min akupunktør er satt på saken. Han fikser det meste.

Mange gode råd og mange betrakninger rundt bueskyting. Dette er jo først og fremst moro. Jeg ser helt klart at det er moro med tunge buer, akkurat som det er moro med spreke biler. Alle må jo skjønne det. Vi er jo menn. :mrgreen:

Jeg satser på riktigbtrening av muskulatur. Romaskin er anbefalt av Tjarand. Ellers er vel alminnelig styrketrening sikkert helt greit.

:)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Vondt i skulderen.

Legg inn av nilstor »

Allsidig styrketrening er det som gjør susen, ja, det er en stor fordel å trene flere muskelgrupper enn dem som man i første rekke spenner buen med. Etterhvert som buene blir tyngre, må man ta hele kroppen i bruk for å få dreis på sakene. Og husk at bena også gjør en viktig jobb, foruten å gå og hente pilene! Etter som buene blir tyngre, blir fotarbeid og fotstilling viktigere. Sammenlign en recurveskytter med en som spenner en tung krigsbue, så skjønner dere hva jeg mener. Det dreier seg om å gi rygg-, skulder- og armmuskulatur maksimale arbeidsforhold.

Jeg skal la treningsapparater ligge her, bare nevne at jeg har hatt stor nytte av imitasjonstrening med strikk. Og så er det vel japanerne (tror jeg) som har
hevdet at den ideelle buevekt er halvparten av det du maksimalt greier å dra.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Svar