Tuning av piler

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Svar
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Tuning av piler

Legg inn av MalaWolf »

Noen av dere har sikert sjekka ut sidene til Buejegerne, www.nbjf.net/. Disse gutta har de råeste kravene til presisjon, naturlig nok. På sidene henvises det til en flott test for å se om pilens flukt er rett eller ikke. Jeg har ikke testet dette selv ennå, men det er slettes ikke noe argument mot selve testen :)

Man plasserer en ramme foran blinken, og spenner opp ett stykke papir i rammen. Ved å skyte gjennom papiret ser man hvoran pilen river hull. Er hullet urent må det endringer til.
Se Bujegerskolen - del 1 (pdf) for langt mer inngående informasjon :)

Jeg tenker at denne testen må være fin for å finne riktig spine, pillengde og spissvekt til en gitt bue... eller hva?

Alle buejegerskoledokumentene finner du her: http://www.nbjf.net/index.php?id=buejegerskole
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Tuning av piler

Legg inn av Moen »

Er ikke det den gode gamle papirtesten da?? Jeg har aldri prøvd, men det er sikkert en grunn til at "alle" bruker den.. Ola beskriver også "papertuning" på siden sin. Tuning av piler..?? Føsj. Så sant jeg ikke treffer meg selv, er jeg egentlig godt fornøyd med presisjonen :lol: :lol:
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Tuning av piler

Legg inn av MalaWolf »

Godt poeng der Moen :)
Og jeg burde ta meg tiden til å lese Olas sider mer nøye ... hehe
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Tuning av piler

Legg inn av Hardwood »

Ja, hvis du leter litt, finner du mye god info om tuning. >Ellers vil jeg nå si at; som buemaker er det veldig kjekt å kunne skyte presist også. Da kan man teste utstyret godt før man gir det fra seg, og samtidig ha større mulighet til å gi kunden tilpasset utstyr.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Tuning av piler

Legg inn av Moen »

Hardwood skrev:som buemaker er det veldig kjekt å kunne skyte presist også. Da kan man teste utstyret godt før man gir det fra seg, og samtidig ha større mulighet til å gi kunden tilpasset utstyr.
Det kommer, det kommer.. :lol: Joda, jeg ser den. Problemet er at jeg synes selve skytingen er gørr kjedelig.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Tuning av piler

Legg inn av Hardwood »

Ja, da forstår jeg godt hvis du ikke har lyst til å bruke mye tid på det. Mer tid til spikking da ! Selv er jeg vel 50 / 50 buemaker og bueskytter :D
Svar