Den beste teknikken til å skyte tyngst mulig bue?

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
bueeirik
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 18 feb 2009, 23:36
Bosted: Lillehammer
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Den beste teknikken til å skyte tyngst mulig bue?

Legg inn av bueeirik »

Jeg som mange andre på forumet er veldig interresert i denne krigsbuen, så da spør jeg.. Hva slags teknikk er best å bruke til å dra tyngs mulig bue (100 +) minst 30"?

(PS: Blir det noe av krigsbuekurset? :D )
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Den beste teknikken til å skyte tyngst mulig bue?

Legg inn av Are »

Jeg begynner med siste spørsmål først.

Jeg har svært lite overskudd til noe som helst buerelatert for tida. Derfor har jeg ikke tatt tak i saken. Steve har også vært treig med tilbakemelding de gangene jeg har kontaktet ham. Prosjektet ligger derfor på is inntil noen tar tak i det.

Når det gjelder trekking av tunge buer har vel alle som slyter her til lands litt forskjellige teknikker. Men felles for alle er at mye av kunsten i å trekke en kraftig bue ligger i å bruke riktig muskulatur. De største musklene du har i overkroppen er musklene du har på baksiden av skulderne. De som trekker skulderne sammen. Dette er musklene du skal belaste ved trekking av kraftige buer.

Et forsøk på å beskrive min teknikk:
Foten nærmest blinken peker rett mot blinken. Den andre på skrått ut til siden, men plassert rett bakenfor den forrerste. Vekta plassert på bakerste bein. Begge bein strake.

Buen holdes i venstre hånd, hånda plassertt med lavt grep slik at buen ligger an mot underarmsbeinet inni hånda (langs livslinjen :-) Utgansposisjon er med venstre overarm pekende rett mot målet, venstre underarm peker rett oppover og dermed i 90 graders vinkel i albuen. Høyre peke- og langfinger plassert på strengen og høyre umderarm pekende rett mot blinken og albuen høyt hevet.

Ved å trekke hånda bakover og skyve buen framover samtidig med at jeg skyter brystkassa framover involverer jeg raskt skuldermuskulaturen. Litt avhengig av musklenes fordeling er det tre grupper som får gjennomgå ved trekking av kraftige buer. Ingen lenke er sterkere enn det svakeste ledd.. De tre gruppene er:
Skuldermuskulaturen
Høyre fingermuskulatur
Muskelen som ligger på utsiden av venstre albu som retter ut underarmen.

Det går forholdsvis raskt å trene seg opp til å skyte med en bue på rundt 100 #, men ta det roligere etter det. Jeg har skutt svært lite de siste to årene, men de få gangene jeg har skutt har jeg brukt en bue på 85# uten for store vanskeligheter. Det tyder på at teknikken er den viktigste faktoren, for buestyrken min er ikke vedlikeholdt de siste to årene.

Et hett tips til alle som ønsker å bruke kraftige buer. Begynn gjerne på 70 - 80 #. Mindre enn det kan du bruke feil teknikk uten problemer, mer enn det er det vanskelig å lære seg riktig teknikk fordi duu er mer oppsatt på å klare å trekk den enn å bruke en ren teknikk.

Andre der ute som har innspill?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Den beste teknikken til å skyte tyngst mulig bue?

Legg inn av KEn »

Jeg skaffet meg skulderproblemer med slike øvelser...

Are har nok rett i det han sier, jeg har ikke mye greie på dette, det er også intuitivt at en må bruke fart og moment og få hjelp av det. JEg vil legge til et par ting

- Det er noen små muskler og sener som stabiliserer skulderleddet, de går rett til h.. om en belaster de feil eller ikke trener de opp nokså langsomt, iallefall over måneder, eller i det minste skyter få skudd med den tunge buen. Selv starte tjeg med mengdeskyting @70# og gikk til h.., en stund senere greide jeg det samme med en hjulbue og måtte skyte venstre,eller med en 25#er i flere måneder, rablende idiot :roll:
Det fins bøker, "Archery Anatomy", og forsåvidt "Precision Archery", som forklarer dette godt og som viser hva en absolutt IKKE må gjøre - samt at de har enkle skulderøvelser for å unngå skader

- Are kaller musklene som skal dra opp bua for skuldermuskler, det er feil. De er ryggmuskler, et av de helt store triksene for å skyte presist er å bruke disse, og bruke dem symmetrisk. Noen er heldige og gjør dette automatisk :evil: Et tegne på at du ikke gjør det er når strengen stryker brystkassa på v. side. Da holder ikke v. ryggmuskler v. skulder nok ned og bak, men skulderen skyter fram og opp - veldig vanlig å se på begynnere som skyter med littegrann for tunge buer.
Også, når du begynner å skyte til v. , eller spre vilt sideveis med den tunge bua di, da er den for tung for disse musklene

- Disse musklene (mellom skulderbladene) skal brukes mest mulig med alle buer.

Uansett, vær forsiktig - det nok av bueskyttere med skulderproblemer allerede. Selv har jeg ingen problemer med å skyte med 40-60# buer nå, (skyter dårligere med 60#...), og før gikk 90# greit dog helt uten presisjon utover å treffe ei 60cm skive @ 18m, prøver jeg rundt 75# nå, så er det så vondt i skuldra at jeg ikke tør - selvom jeg godt klarer det styrkemessig...

Helt OT
Det rare er at jeg ikke har skutt så lite med bue på minst 6-7 år som jeg gjør nå - og jeg har aldri skutt så godt?

K
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Den beste teknikken til å skyte tyngst mulig bue?

Legg inn av nidrinr »

Et havregraut og flesk, tren variert og driv med mye kroppsarbeid. Ikke forvent at det går ann å dra opp 130# om du tilbringer store deler av hverdagen i en sofa, teknik eller ikke teknik...
-Og trekk opp bua litt med motsatt arm enn du pleier for å jevne ut litt.
Start med ei bue du klarer å bruke med en teknik som ikke ser og føles helt feil.

Eirik, du drar jo nesten opp din egen kroppsvekt. Jeg har et stykke igjen til det med mine 103 kg... :lol:
Svar