Regler for hurtigskyting og historisk korrekthet

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Hurtigskytinga

Legg inn av haro »

Har hatt en interessant samtale med Truls Erik Dahl ang hurtigskytinga på NM.

Det er visst slik at det IKKE skal være lov å bruke teknikken med å holde pilene i "buehånden" under konkurransen. Er litt forundret over dette og lurer på hvordan det har blitt kommet fram til denne regelen.
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Altså at man holder en bundt piler i buehånda istede for å ha de i koggeret, stikke de i jorda eller ha de i beltet?

Sikkert fordi det ikke er noe som tyder på at det er historisk korrekt?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
odd
Bueskytter
Innlegg: 44
Registrert: 11 jan 2006, 23:43
Sted: Oslo

Legg inn av odd »

Må bare presisere at hurtigskyting ikke er en NM gren, men en "LITEN" del av en konkuranse som heter "årets historiske bueskytter". I denne konkuransen er det historisk korekthet som er vektlagt, og det er Nordisk og Engelsk vikingetid og middelalder som gjelder.

Ved de konkuransene som har vært arrangert hittil iHamar og Trondheim har det ikke vært tillat at pilene skulle være i kontakt med hånda!

Dersom dere nå ønsker å ta den store "hvordan holde pilene under hurtigskyting" debattenså vær vennlig å start den under en ny tråd skyteteknikk forumet.
-------------
Odd
Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av haro »

Hva er bakgrunnen for det? Noen som sitter med dokumentasjon el. lign. som viser/beskriver hvordan hurtigskyting foregikk i vikingetiden?

Grunnen til dette spørsmålet er at jeg har vært på hurtigskytningskurs og der lærte vi at hurtigste måte å skyte var å holde pilene i et slags trappe mønster foran på buen og derfra trekke ny pil og skyte. Slik jeg forsto det fra Truls så fortalte at gutta fra Nidaros mente dette ikke er historisk korrekt og vil således ikke tillate dette på NM. Jeg lurer på hvor de har det fra.

For å spe på litt med mere argumentasjon i samme slengen tenker jeg det slik. Jeg tror ikke Truls vil bifalle dette men dette er da et diskusjonsforum!!?!!
NM 2006 er et akkredittert NM via Norsk Langbuelag fordi Norsk Langbuelag er medlem i NBF. Som medlem i styret i NL stiller jeg spørsmål ved reglene som har blitt vedtatt uten at NL har blitt konferert på forhånd. Jeg vil med dette si at jeg er positiv til skyting som beskrevet over og vil gjerne "høre" for og imot, men samtidig vil jeg også klage fordi Nidaros har laget regler for et NM uten at NL har blitt tatt med i prosessen rundt det.

Gitta i Nidaros har sine grunner for regelen rundt hurtigskyting. Jeg vil bare vite hva grunnen er. For meg holder det ikke hvis det er synsing. Derfor spør jeg.
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av haro »

Sorry. Hadde ikke refreshet browseren, og fikk derfor ikke med meg kommentaren til Odd før jeg la inn det siste.

Noen som kan flytte teksten for meg????
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
odd
Bueskytter
Innlegg: 44
Registrert: 11 jan 2006, 23:43
Sted: Oslo

Legg inn av odd »

Når ble NM historisk 2006 er et akkredittert NM? :lol: :lol:

Siste årsmøte i NL ga NHL fullmakt til å arangere NM og lage konkuranser og regler slik NHL fant det mest hensiktsmessig!

Slik har NM historisk vært avviklet i alle år.
-------------
Odd
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Slik jeg forsto det av Truls da vi snakket om dette på Vinstra har noen en teknikk i hurtigskyting som går ut på at man er meget nøye med å sette opp pilene i eksakt possisjon i buehånden før man begynner skytingen. Dersom man f eks har et halv minutt på hurtigskytingen er det bueskytterens valg om han vil bruke 20 sek på å stille opp pilene i handen og resterende sekunder på skyting.
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Lite svar til Håkon:
Nå er det vel slik at det er opp til arrangør å avgjøre hvordan de ønsker at konkuranser skal avholdes. Tidligere NM har hatt en norgesmester i lengde og en i presisjon. Hvordan selve konkuransen avholdes er ikke regelbundet. Tittlene som deles ut i år som i fjor er kun i disse grenene. Hurtigskytingaer en del av en konkuranse som ikke er NM orientert.

Når det gjelder hurtigskytinga så er vel det som Nidarosfolka ønsker en tilnærming mot hvordan skyte hurtigst mulig i f.eks en stridssituasjon, og der er det med mindre man sitter på hesteryggen ikke så veldig mye å hente på å holde pilene i hånda.

men videre diskusjon om hva som er best henstilles til en egen tråd.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Mye av problematikken her handler om hvor grensen skal gå (Dette har vært kjernen ved de fleste regeldiskusjoner vi har hatt).
I den ene enden finnes det vi har praktisert her i Trondheim: skytterne har ikke lov til å berøre noen pil med hendene før signalet går. I den andre enden finner vi en eller flere piler klargjort på eller ved strengen, alt i mellom disse vil være gråsone. I hurtigskyting er marginene såpass små at reglene for start og stopp må være krystallklare.
Vi har funnet at vårt system har fungert godt og har så langt derfor ikke sett noen grunn til å endre på det. De momentene som ble brakt opp på Vinstra og som nå tas opp her er for så vidt nye, og bør derfor med i vurderingen. Men det er uansett slik at å lage et regelverk som er likeverdig for og tilpasset til alle former og stiler innen vår fargerike "idrett" vil være vanskelig. Det er derfor vi har valgt å fokusere på et avgrenset område i tid og rom.
Som nevnt er hurtigskytingen en svært liten del av arrangementet, og det vil derfor medføre liten dramatikk å stryke det fra programmet, selv om jeg personlig synes at det ville vært veldig synd
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

ooops... sorry Stian, kan du ikke splitte tråden eller no sånt.
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
odd
Bueskytter
Innlegg: 44
Registrert: 11 jan 2006, 23:43
Sted: Oslo

Legg inn av odd »

:evil:
Reglene for hurtigskyting er latterlig enkel!
Ikke ha håden på pilen før startsignal!
Når starsignalet går skyt mot målet til stoppsignalet går!

Finnes det rom for mere tvil?

Da vi startet med hurtigskyting var vesentlig begrunnet i at vi antok at man i en reel situasjon i hine harde dager ikke kunne ta seg tid til å justere siktet, jekke fotposisjonene, skytestilling, måle og vurdere avstanden, for så å sikte i minutt før skuddet gikk!

Altså ønsket vi å stresse skytesituasjonen, uten å endre vesentlig på skyte stilen. Ikke inføre en egen stilart!

Nei ! Jeg kjenner ikke til og har ikke hørt noe fra alle disse historiske perfeksjonistene i foreninga at slike øvelser skal ha eksistert i vårt nærområde i historisk tid. Ser heller ikke noen årsak til å gjøre dette til en stilart, da begrunnelsen for denne øvelsen ikke ligger i at noe sånt skal ha funnet sted! Men i at vi ønsker en konkuranse hvor vi har litt dårlig tid!

For øvrig oppfordrer jeg dere til å ta denne debatten et annet sted på forumet, dersom dere på død og liv ønsker en slik debatt!
-------------
Odd
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

[moderatormodus]
På oppfordring fra debatantene er denne tråden skillt ut fra NM historisk 2006 tråden
[/moderatormodus]
PS: personlig så støtter jeg regel med at ingen pil skal berøres med hånda før startskuddet går.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Vi her sørpå forstår at Nidaros-miljøet "skjelver i buksene", når de hører om våre kurs i hurtigskyting. At man vil forby oss å holde pilene i buehånden er således forståelig. Det er også forståelig at "man ikke har funnet noen vikingebilder" (ref. Are) der man holder pilene slik som Kassai (vårt store forbilde). :D
Han skyter 18 piler mot samme mål i full gallopp! (også hurtigskyting fra bakken).... dette krever uhyre mye trening, de fleste av oss klarer ikke å holde fler enn 3-4 piler i buehånden, resten må hentes i et kogger eller på bakken.
Ja, Odd, enklest mulig, skal det settes noen standard bør, etter min mening, alle varianter av skyteteknikker være lovlig i hurtigskyting, f.eks 14 meter og innen 60 cm sirkel.. for at vi skal få noe å trene på, og gjerne pil på strengen når det blåses i hornet... så kan alle delta på sin måte.
Bilde
Bilde
Brukeravatar
haro
Bueskytter
Innlegg: 77
Registrert: 17 jan 2006, 23:43
Sted: Drøbak
Kontakt:

Legg inn av haro »

Jeg reagerte i grunnen ut fra at det ble presentert en ny gren i et NM arrangement. Derfor trodde jeg naturlig nok at her var det innført en ny gren innen for NM i langbueskyting. Derfor en noe ekstrovert kommentar ang. reglene fra min side.

Så lenge hurtigskytinga ikke har noe med NM å gjøre men er noe for morro skyld kjøper jeg for så vidt argumentene, men jeg er uansett uenig i reglene slik som de er "utformet". Jeg foreslår at vi tar en prat og deler meninger og erfaringer rundt dette med hurtigskyting og regler rundt dette over bålet på Stiklestad for da er jo "hovedkjernen" i langbue-norge samlet..... I hvertfall vi som liker å si og mene noe om ting og tang.

Når det gjelder Odd's respons på min påstand om at NM er akkredittert så har jeg forstått det slik:
NL var først med å samle langbuenorge til et rike ved å legge til rette for de relasjoner som er knyttet i dag. NL var initiativtaker til NM i langbueskyting og har derfor retten til å utforme reglene til NM i langbueskyting. Odd's påstand om at NHL har fått fullmakt til å lage egne regler til NM arrangert i NHL's regi stemmer ikke. Har ikke sjekket referatet fra siste styremøte i NL som fant sted i Drøbak i fjor, men jeg kan ikke huske at NHL fikk fullmakt til å endre på reglene til et NM. Merk at jeg trodde at hurtigskytinga skulle være en del av NM, og det er reglene til dette jeg har reagert på.

At NM er akkredittert må sies at det er det i NL, men ikke fordi NL i medlem i NBF(jeg feiltolket dette med koblingen NL/NBF). SÅ!
Fordi NL er førende instans for NM i langbueskyting så er NM2006 i NHL's regi således underlagt reglene som er definert av NL.

Uansett!
Angående regler for hurtigskyting så er dette noe som må drøftes i en bredere forstand enn det som er definert fra NHL, som i seg selv er et greit utgangspunkt. I og med at dette er noe som sikkert kommer til å bli en del av selve tevlingen(e) innen langbuemiljøet i større grad så bør "alle" bli hørt når det kommer til selve regel-utformingen av denne grenen som berører alle oss som skyter med langbue. Hurtigskyting kommer uten tvil å ble dyrket av flere og vil nok bli/være en del av de fleste konkurranser/treff i framtiden. Da må vi som har en annen oppfatning eller tolkning om hva som kan være historisk korrekt bli hørt og tatt hensyn til. For det er helt på det rene at reglene rundt hurtigskyting som de er definert av NHL er synsing for å si det rett ut. Det er ikke galt i seg selv, men vi er flere som syns noe og vi bør bli enige på "nasjonalt" plan for å kunne innlemme dette som eventuell gren i framtidige NM.

Takk for ordet så langt.
-------------------
Helsing
Håkon den gode
------------------------------------------------------------------
Denne meldingen består av 100% resirkulerte elektroner.
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Bare for å nevne det. Jeg skyter i Nidaros og har ofte holdt pilene i buehånda når jeg skyter så vi er kjendt med teknikken. Det at vi i Nidaros har bestemt ett regelverk som forbyr dette må jeg faktisk bare finne meg i og jeg blir ikke sur av den grunn.
Vi har jo også illustrasjoner fra det derre bilde i fra Wilhelm erorberens hertog til england, og der viser de en bueskytter som holder en drøss (to tre ) piler i buehånden og en pil på strengen, så ja det finnnes belegg for at de holdt piler i buehånden.
Etter det jeg har hørt om Kassai så bruker han moderne carbon piler (carbon med c) for de er så tynne og dermed kan han holde en hel drøss i nevene. Han bruker også plastnocker på disse pilene selfølgelig. Er dette historisk?. De buene Kassai benytter er laget av glassfiber, jeg har en av hans buer, og de er vanvittig smale i håndtake. Jeg har ikke funnet noen arkeologiske bilder / funn som viser buer med så smalt håndtak. Min Grozer bue er laget etter arkeologiske funn og det er benyttet matterialer som har samme egenskap (nesten) som naturmatterialer og denne buen er adskillig bredere i håndtaket. Dersom jeg skal holde trepiler i buehåndan sliter jeg med fem seks stykker. Kassai lager trolig buene slik for at han skal få flest mulig piler inn i buehanden. Kassai representerer en rettning innen hurtigskyting. Jeg skyter med tommelring, noe som gjør det mulig å legge pila på buen rett fra koggeret uten å stikke den inn i buen. En stor fordel vil jeg si. Vi har sikkert mange reglerer og metoder innen denne grenene. Kyudo har også sin variant som skal prøve å gjenspeile infanteri pilregn. Så vi har mange momenter som vi kan krangle om. (Gnir seg i hendene og :twisted: )
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Svar