Historisk skytestil. Middelalderstil

Alt som har med teknikk ved skyting

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Allan
Master bowyer

Re: Historisk skytestil. Middelalderstil

Legg inn av Allan » 18 sep 2017, 22:30

Heisann! Kult emne! Det er veldig varierende hvor godt tidligere illustrasjoner viser det essensielle ved bueskyting. Den fra det seine 1500- tall er detaljert, men ser veldig uanstrengt ut i kroppen, litt som om det er 25# bue. Skytteren fra Luttrell derimot er litt mindre realistisk i gjengivelsen, men ser ut som han tar skikkelig i med tung bue.
Når det gjelder å prøve å gjenskape en skytestil har jeg lenge prøvd å bruke det samme trekket uansett bue og øvelse. Hvis jeg lykkes skal jeg altså bruke kroppen likt om jeg skyter med 50 eller 100#. Jeg har kommet til at 30 1/2" er en passende dralengde for meg med denne teknikken og trekker da til rett under øret. Alle som har tatt seg bryet med å lese ei resultatliste har da sett at det ikke nødvendigvis er det optimale for presisjonsskyting.

Det jeg synes å se på en del illustrasjoner er at det er noe med beinstillinga: Bilde
Denne må være fra 1200- tallet. Skikkelig full av kvist?

Ellers har jeg veldig sansen for denne lettbeinte fyren som skyter iført jernhatt :
Bilde

Jeg har prøvd å jobbe litt med teknikken for å få det til med jernhatt på hodet, og etterhvert har jeg fått det til å funke uten at strengen kommer i kontakt med bremmen. Jeg er litt usikker på akkurat hva jeg gjør, men vi kan kalle det instinktivt!

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."

Svar