Dynema-strenger OK til historiske buer ?

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Dynema-strenger OK til historiske buer ?

Legg inn av Hardwood »

Hei !
Synes å ha lest et sted at historiske buer ikke tåler alle slags strenger. Har satt på en Dynema - streng på en av mine buer, og den er veldig rask og sterk. Men er dette litt tøft for buen ? Strengen har jo minimal elastisitet. Noen som kan fortelle meg litt om dette ? :?:
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Dynema-strenger OK til historiske buer ?

Legg inn av Moen »

Hvis jeg tror rett, og Dynema er en flettet line..3-4mm..til marint bruk, eller no slik.. Tror jeg neppe at du trenger å bekymre deg for buen. Problemet blir heller at strengen blir tykk og tung (og treeeg). Jeg vil heller anbefale å kjøpe B-50, og lage deg en streng selv. For med en prislapp på rund 100 daler pr snelle, får du utrolig mange (gode) strenger.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Dynema-strenger OK til historiske buer ?

Legg inn av Hardwood »

Nei, Dynema er et strengemateriale som de proffe recurveskytterne her bruker. Helt glatt og med maaange syltynne tråder.
Fikk en av de kara til å lage en streng til meg, med flotte surringer i løkker og midtsurring. totalvekt 5 gram med løkker og surringer ! Og lengden er 192 cm ! har kjøpt B-50, men det synes jeg er tyngre og ikke minst voldsomt klissete ?? Smurt inn med masse voks ?? :shock:
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Dynema-strenger OK til historiske buer ?

Legg inn av Moen »

:oops: Da skal jeg umiddelbart gå i "skammen" :oops:
B-50 skal ha voks på seg. Jeg drar i tillegg trådene over bivoks før jeg tvinner. Den er nesten så den henger på veggen av seg selv:)
Men når det gjelder nockforsterkning, kan du jo lime på horn, bein eller hardved av noe slag. Så er du sikker.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Dynema-strenger OK til historiske buer ?

Legg inn av Kviljo »

Om buen er solid med gode nokkforsterkninger er det nok ikke noe problem. Men det er samtidig liten tvil om at B-50 er mer behagelig for buen. Derimot er det jo mer artig med en rask streng, så jeg ville bare kjørt på. - forutsatt at det ikke er gullbuen din som du er ekstremt redd for :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Dynema-strenger OK til historiske buer ?

Legg inn av Hardwood »

Så det er eventuelt nokkene som kan bli pverbelastet ? Jeg tenkte kanskje det var veden i buen som fikk hard medfart med en slik streng, som ved tørrslipp. Det ER godbuen min, så i så fall bør jeg kanskje bruke B-50 ? Hva kan skje i verste fall ? At buen blir gradvis svakere ?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Dynema-strenger OK til historiske buer ?

Legg inn av Kviljo »

Har ikke hørt om noen som har testet dette skikkelig, men det virker jo logisk at treet i en bue med elastisk streng holder seg spenstig lengre enn en bue som slår imot en helt stum streng. Derimot er det sikkert at nokkene blir utsatt en del, men f.eks bøffelhorn takler det helt fint.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
maxons
Bueskytter
Innlegg: 72
Registrert: 05 aug 2012, 10:03
Bosted: sverige

Re: Dynema-strenger OK til historiske buer ?

Legg inn av maxons »

-Jag har en Barlindsbue på 60Ibs med en tunn streng av dynema som jag skjutit många pilar med.
Upplever den som mycket snabb jämfört med B50 som jag har på en den andra bågar.

En av fördelarna tycker jag är att den blir snabb, en nackdel är att den blir tunn så nockskårorna blir lite stora om man
skall använda samma pilar till flera bågar.
Sedan är det ju en annan sak om det är historiskt eller inte? Men det gäller ju samma sak med B50 :o
// Tomas
// Tomas
Svar