Og nå...en fjærkutter...

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Svar
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Og nå...en fjærkutter...

Legg inn av Moen »

Fikk endelig tid til å lage fjærkutter-kopien min ferdig i dag. Nå er det bare å lage forskjellige profiler, så kan Lil-chopper & Co glemme flere dollar fra meg!
Kutteren er kun laget av rester og skrap. "Bladet" har jeg lagd av ett gammelt båndsagblad, alu-kroppen har jeg funnet hos skraphandleren Eneste er at jeg lånte plata fra en kjøpt kutter. Men den er lett å lage selv..bare man finner noe som egner seg..

Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Og nå...en fjærkutter...

Legg inn av Kviljo »

:lol: Det er godt å se at du ikke kaster bort tida!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Skogheim
Bueskytter
Innlegg: 54
Registrert: 11 mai 2008, 14:14
Sted: Flisa

Re: Og nå...en fjærkutter...

Legg inn av Skogheim »

Eller penger :)
If it isn't broken, don't fix it!!
GlennGB
Bueskytter
Innlegg: 31
Registrert: 26 mai 2008, 23:33

Re: Og nå...en fjærkutter...

Legg inn av GlennGB »

bruker du et helt vanlig blad eller bimetal? Hva bruker du for å få det ordentlig skarpt? fil og bryne?
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Og nå...en fjærkutter...

Legg inn av Moen »

Det er ett helt vanlig båndsagblad. 18mm bredt. Jeg kapper ut ca 10 cm mer enn jeg har brukt for. Så kommer det vanskelige.. Jeg bruker plateskruer fra biltema. Slike som ser ut til å ha en skive i stede for hode. Setter skruene litt nedpå en trebit, og legger bladet nedi der, slik at bladet ligger helt jevnt med klossen..skrur fast...og sliper det på kun èn side med pussemaskin fra Biltema. Slik sak med smergelskive og pussebånd. Veldig viktig at du sliper bladet rett..og på riktig side (i ryggen) Og bladet er ikke skarpt på noen måte. Det på bildet kan du ri på herfra til Bodø, uten om å bli "sår-ræve", og funker som fy. Det blir/trengs kun en butt egg. Og lag gjerne litt slark i hengslene slik at hele bladet kommer i god kontakt med platen. Det er egentlig platen som er viktig. Jeg fant ett gammelt takfotblekk. (Slik som sitter over og nedi takrenna på gamle hus) De er passe harde. Motholdet har jeg laget av en plast-linjal. Så var det å få forklart det man vil med ord da... Hvis noe er uklart kan jeg ta bilder av oppsettet...en dag...
GlennGB
Bueskytter
Innlegg: 31
Registrert: 26 mai 2008, 23:33

Re: Og nå...en fjærkutter...

Legg inn av GlennGB »

hmm.. 18mm, det vi bruker på jobben er bare 5-6mm. må forhøre meg litt kanskje jeg finner noe bredere på snekkerverkstedet..

genial ide! all skryt til deg!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Og nå...en fjærkutter...

Legg inn av Moen »

Gi meg adressen din, så skal jeg sende deg noen lengder.
GlennGB
Bueskytter
Innlegg: 31
Registrert: 26 mai 2008, 23:33

Re: Og nå...en fjærkutter...

Legg inn av GlennGB »

Var på snekkerverkstedet idag, de hadde ganske nylig byttet. Det gamle var sef. kastet. Og siden de bruker bimetalblad så holder de jo lenge... Så jeg tar gjerne imot noen emner 8) Har send over adresse..
Svar