Olivin påvriker det bueemnet?

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Svar
Batstat
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 aug 2008, 19:39
Sted: Ski

Olivin påvriker det bueemnet?

Legg inn av Batstat »

Kom i snakk med en kollega, og jeg begynte å snakke om verktøy for trebearbeiding, fordi jeg viste han hadde en tykkelsehøvel. Skal få det når jeg blir rik jeg også :)
Vel det ene tok det andre og jeg kom etter hvert inn på min nye hobby (lage buer til hele familien), har ikke laget noen ferdig enda.
Rett før han måtte gå fortalte han noe intresant. Han kommer fra Vestlandet en plass, vet ikke nøyaktig hvor, men han hadde for noen år siden snakket med en båtbygger på denne plassen, som fortalte at en av grunnene til at trevirket fra dette området var spesielt egnet for båtbygging var at grunnen var rik på mineralet Olivin. http://no.wikipedia.org/wiki/Olivin
Olivinen påvirker veden ved at den blir mer elastisk og derfor bedre tåler å bøyes. Jeg har ikke klart å finne ut nøyaktig hvilke konsekvenser vi her snakker om, men søk på kvasir eller google etter olivin og båtbygging gir svært mange treff, uten at sammenhengen mellom olivin og båtbygging fremkommer. Mønstret er at der det er mye olivin i grunnen, og det er trær der, nært kysten ja da bygger de også båt der.
Kanskje er det en sammenheng, kanskje påviker det heltre buer – positivt? Konsekvensene for buer kan i verste fall være at buen følger strengen i større grad. Jeg vet ikke. Uansett dette er kanskje eldgammel kunnskap som er i ferd med å forsvinne, så best å få det ned før det er borte :)
Da gjenstår det bare å få bekreftet det og undersøkt hvilken signifikans det har og for hva.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Olivin påvriker det bueemnet?

Legg inn av nidrinr »

Olivin var for meg ukjent før jeg leste om det du skreiv her. Jeg veit at trær som har vokst der det er mye salt (i bakkene ned fra E6 for eksempel) ikke er egna som ved. Så mineraler og slikt har nok en påvirkning på treets egenskaper.
Da gjenstår det vel å finne ut hva som påvirker treet til å bli et best mulig bueemne :wink:
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Re: Olivin påvriker det bueemnet?

Legg inn av KEn »

Olivin er et vanlig mineral på Vestlandet, det drives gruver flere steder. Olivin brukes bla. som jordforbedringsmiddel (knust til pulver, strøs utover) i landbruket, det avgir da bla. magnesium til jorda. Langsomt istf. fort slik som f.eks. dolomitt. Vanligst bruk av olivin er i smelteverskindustrien og i produksjon av ildfast stein.

Plantene trenger jo alle mulige stoffer i varierende grad, og vokser best der jorda er optimal. Dette gir høyest kvalitet på virket. Forskjellige planter har ulike preferanser mhp. mineraler og det kan godt tenkes at noen trær "liker" olivinholdig jord mens andre ikke gjør det.

Siden olivin, trær og båtbygging er omtrent like vanlig vil et søk nødvendigvis vise en "sammenheng". Det er da på sin plass å minne om at et år med mye stork og mange barnefødsler ikke nødvndivis beviser at ungene kommer med storken...


K
Batstat
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 aug 2008, 19:39
Sted: Ski

Re: Olivin påvriker det bueemnet?

Legg inn av Batstat »

KEn skrev:Siden olivin, trær og båtbygging er omtrent like vanlig vil et søk nødvendigvis vise en "sammenheng". Det er da på sin plass å minne om at et år med mye stork og mange barnefødsler ikke nødvndivis beviser at ungene kommer med storken...K
Enig med deg, til mitt forsvar, innlegget ble først og fremt skrevet fordi en kollega refererte en gammel båtbygger, som da har påstått at det er en sammenheng mellom olivin og positive tretekniske egenskaper vedr båtbygging. Mine søk på nettet for evt å finne informasjon for å bekrefte dette resulterte ikke i noe som helst annet en et rimelig tynt indisium. Som vel etter nærmere ettertanke og som du påpeker ikke forteller noe som helst.

Fant forøvrig en link til som jeg ikke nevnte i første post, og som du også nevner bruk av steinmel som jordforbedrings medium. http://www.agropub.no/index.gan?id=1544 ... &kap=kap11

Olivin er nevnt, men uten at det knyttes noen spesielle egenskaper til Olivin. I et tilknyttet avsnitt nevnes det at sitat" Dersom det er lite plantetilgjengelig silisium i jorda, vil en bedret tilførsel av silisium blant annet kunne føre til lettere opptak av fosfor, økt stråstivhet, bedre avling av enfrøbladete vekster og bedre resistens mot soppangrep." Økt stråstivhet hos korn er vel lite nyttig for oss, og det har kun indirekte evt noen sammenheng med olivin.

Jeg har lett flere ganger og finner ingen sammenheng. Jeg spurte kollegaen igjen om han kjente til hvordan Olivin påvirket løvskogen på plassen han kommer fra. Den var utryddet, med vilje vistnok - så det var det.

Status så langt - uverifisert rykte og jeg har ikke ressurser eller kompetanse til å gjennomføre et 5 - 15 års ekspriment for å finne ut om det er noen sammenheng. :?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Olivin påvriker det bueemnet?

Legg inn av nidrinr »

Utrydde en løvskog med vilje :shock:

Den ansvarlige skulle blitt lyst fredløs :evil:
Batstat
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 11 aug 2008, 19:39
Sted: Ski

Re: Olivin påvriker det bueemnet?

Legg inn av Batstat »

Spiller kanskje ikke noen rolle om dette blir offtopic etterhvert siden det ikke ser ut til at særlig info om Olivin og dens påvirkning av tretekniske egenskaper finnes.

Utrydde løvskog - ikke bra, I give my vote.
Husker for ca 30 år siden da jeg som liten gutt begynte å overnatte i telt i nordmarka sammen med kamerater. Da sprøytet de skogen fra fly for å holde løvskogen nede. Vet ikke om det skjer lengre, men de fikk ikke applaus fra meg.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Olivin påvriker det bueemnet?

Legg inn av nidrinr »

Sikkert med økonomiske hensikter på en eller anna måte.. Håper ikke sånt skjer nå. Er vel endel lite gjennomtenkte kjemikalier som brukt før de heldigvis ikke har lov til å bruke lenger nå.

Ser jeg et sånt fly skyter jeg det med den kjempefarlige ulovlige spretterten til guttungen. (den kan skyte erter over 20 meter! :shock: )

Da tenker jeg flyet sprenger og styrter så de slutter med sånt. :wink:
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Olivin påvriker det bueemnet?

Legg inn av Sturlabuer »

Så jeg er ikke den eneste som har blitt sprøytet i barndommen...
Her hvor jeg bor sprøytet de også bort løvtrærne, for at barskogen skulle få vokse maks.
Jeg husker vi fikk beskjed av foreldre om ikke å gå i skogen enkelte dager, men som guttunger bodde vi jo nesten der,
og så var det det med fly i veldig lav høyde som det regnet fra :D Det var gøy det!
Nå finnes det bare små lommer med løvtrær, som regel bjørk og osp, og de er ikke særlig gamle heller :x
Heldigvis finnes det noen buetrær langs veiene da.
Der vokser det meste, og ser ut til å trives bra i saltlaken :roll:

Lars
Svar