Mål på buestreng

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Svar
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Mål på buestreng

Legg inn av Moen »

Lagde en "Strenge-Jig" for en stund siden.
Bilde

Nå lurer jeg litt på om målene på denne er riktige? Så nemlig en annen tegning på nettet, og der er ikke målene lik som den første. Bredden mellom pinnene stemmer overens, men ikke lengdene :? Har dere noen greie mål dere bruker uten jiggen? (A,B og C, på min vidunderlige illustrasjon)

Bilde
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Mål på buestreng

Legg inn av Sturlabuer »

Selv bruker jeg ikke jigg, lager ikke mange strenger heller.

Men, hva slags streng skal du lage, og til hvilken type bue?
Selv om buene er like lange, vil en helvedbue og en langbue eller recurve i glass ha
forskjellig lengde på strengen.
Hvor stor strengehøyde liker du? Hvor skyter buen best?
Hva slags materiale bruker du? B50 strekker seg endel...
Lager du endless loop streng bør den passe godt, lager du flamsk streng kan du
bruke tømmerstikk i ene enden, dermed kan du lage strengen for lang,
og kutte den etterpå. Eller la den passe til flere buer :)

På grunn av mange variabler, vil det bli forskjellige mål på jigger.

Lars
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Mål på buestreng

Legg inn av Moen »

Glemte jeg å skrive det da? Tenker på Endless loop. Og hittentil har det kun blitt langbue (som har overlevd mine merkelige forsøk)Og jeg har til nå brukt bådeferdig vokset, og uvokset lintråd. Når vi snakker om flamsk streng, er det med en "fast" loop/løkke i ene enden, og "Bowyers Knot" eller hva den kalles i den andre enden? De strengene jeg har laget er i alle fall Endless loop. Denne har jeg tvunnet ca 6-8" nedenfor løkka (i begge ender) så har jeg festet den ene løkka på buen, og rett og slett snurret den til den passer. Men det virker jo mye lettere å lage kun èn løkke, og knute i andre enden, så kan den jiggen seile sin egen sjø.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1855
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Mål på buestreng

Legg inn av Lurz »

Hei
Fåreslår at du knytter en tråd/tau mellom nokkene, så stramt at du får passe strenghøyde, og så måler lengden mellom løkkene. Sett to spikre i et brett med den avstanden, og snurr opp så mye strengmatriale du trenger. Med en liten ekstra ende på som festes under surringa.
Mål B på tegningen din vil jo være avhengig av hvor stor du vil ha løkka, det vil igjen avhenge av hvor tykke buelemmene er ved nocken. Mål C kan kanskje være 2-3 tommer?. Og så gir mål A seg ut fra det?
"If it breaks you get to keep both parts"
Svar