Laminat emner

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Legg inn av Moen »

Jeg har pr i dag kun eik. Men skal få fatt i priser på råmaterialene i løpet av uken. Tenker ett paralell-laminat vil ligge på en hundrelapp, og ferdig tapret 150-200 kr. (Pr/m) Den paralelle jeg lagde i dag målte 200 cm. Med variasjon på 0,04 mm målt over hele lengden. :D Men der går nok grensen også. Plankene er 230-248 cm, og det går bort litt i hver ende til innfesting. Gi meg et hint om hva slags trevirke som er mest aktuelt.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Ask, bjørk, eik, valnøtt, og kirsebær f.eks.

Men det store cluet med buemekking er å kun velge planker som har veldig god fiberretning og densitet. Med ask må man stort sett velge en pr. 20 planker. Valnøtt sikkert 1 av 50.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Legg inn av Moen »

Kviljo skrev: Men det store cluet med buemekking er å kun velge planker som har veldig god fiberretning og densitet. Med ask må man stort sett velge en pr. 20 planker. Valnøtt sikkert 1 av 50.
Ja, jeg vet. Men jeg har mulighet til å besøke leverandør, slik at jeg kan sortere ut det som er brukanes. Da slipper jeg å betale for udugelige saker.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Moen skrev:I dag prøvde jeg å lage et laminat. Eller rettere sagt to stk. Ett paralell, og et tapret. Det var en eller annen (griffin?) som ønsket seg 2-3mm i endene og ca 8mm på midten. Dette ser ut som å fungere veldig bra.
Det låter strålande.

Det viktiga (tror jag) är att man får en slät yta utan dippar i för då blir det styggt och svårt att limma. Tror inte det gör så mycket om det skiljer lite på ena lemmen för trä kan ändå vara olika styvt på olika ställen.


Kan du fixa detta och vad skulle det kosta:
1st Ask 172cm lång minst 3.5cm bred
Taperad 6mm på mitten till 3mm i topparna
(på detta laminat måste årsringarna vara paralella och längsgående)
slik:
Bilde

1st jahrra 172cm lång minst 3.5cm bred
Taperad 6mm på mitten till 3mm i topparna

1st valnöt 172cm lång minst 3.5cm bred
Taperad 8mm i mitten till 3mm i topparna

1st bok/ek 30cm lång
Taperad 4mm på mitten till 0mm i ändarna
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Hva slags maskin bruker du for å lage laminatene? En tykkelsespusser? I så fall er laminatene helt klare til liming :D
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Legg inn av Moen »

Are skrev:Hva slags maskin bruker du for å lage laminatene? En tykkelsespusser? I så fall er laminatene helt klare til liming :D
Ja, jeg bruker et monster av et pusseaggregat. Den har to pussevalser + børstefinish. 2,1m høy, 2,2m bred, 2,0m lang og veier 3,5-4 tonn... Hadde jeg skjønt hvordan man legger ut bilder, så skulle dere få sett. Har masse bilder fra produksjonen.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Tråd om hvordan man legger inn bilder ligger her:
http://bueforum.no/viewtopic.php?t=510
"If it breaks you get to keep both parts"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Jeg sleit også en stund før jeg fant ut hvordan jeg skulle legge ut bilder. Om du ikke finner ut av det før, kan jeg komme innom deg en tur i mårra :)
Kan bli vanskelig i dag, jeg er nødt til å redde et par store asketrær kommunen har tatt ned og bare latt ligge :shock:
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Legg inn av dagsunde »

Aner jeg en ny era her?

Der vi bare eksperimenterer med ekstreme mm-mål, og sender ordre til Tangen? :D

--
Dag.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Det är ju fortfarande grymmast med selfbows da, men dom måste ju ligga på tork ibland :)
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Legg inn av Moen »

Og i dag har jeg pratet med mine kontakter i tigerstaden. Priser på div trelast
blir send meg i løpet av en uke eller to. De sortene jeg fikk tak i denne gangen er: Eik, bøk, bjørk, ask, jarrah, kirsebær, valnøtt, lønn og or. Er det noen av dere som vet om noen som fører andre sorter, må dere bare å si i fra. Jeg har også laget noen flere laminater. Kom til å tenke på hvor mye
arbeid det er med innstillinger for hvert mål på laminatene. Tror jeg skal holde meg til "std" mål på disse. (Lignede som er i handelen) Eller er det noen som har forslag?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Har fått nr. til en som bor på Gata og gir bort hardved ved henting. Skal stikke innom der å se på utvalget og kvaliteten når jeg har tid en gang.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Legg inn av Moen »

Dem har mye rart oppi Gata, skjønner du :)

Jeg har vært uti skogen i dag, og titta litt. Er svartor brukt til buer, forresten? Jeg har noen trær stående inni skogen her. Om ikke annet, så er det da veldig pent trevirke :D
Jeg har også begynt så vidt med min første "seriøse" bue. Sikkert noen som har forstått at jeg er litt glad i laminater. Kansje ikke det letteste å begynne med, men skitt au. Ble litt fasinert av noen rytterbuer jeg så her, så jeg tenkte jeg måtte prøve.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Or er vel ikke førstevalget, men det blir bue av det også. Bør vel kke lage de tyngste buene av or.. Se etter rettvokst rogn og ask med stammediameter på 10-15 cm her i området. Små rogneglenner er det litt her og der i skogene, aska finner du nærmere mjøskanten. Ellers er det ikke umulig å finne furu med tennarved og bjørk til lamineringsproskjekter, en og anna stor einer, og lønn i området. Kanten på jorder eller småbeiter har ofte mye bra.
jamar
Mester
Innlegg: 204
Registrert: 04 mar 2008, 21:03
Sted: Tromsø

Legg inn av jamar »

Ligger en svartor-debatt startet av Are under "Løst og fast" med headingen "Dårlig gjort..." Har inntrykk av at helvedbue neppe er tingen, men laminat bør det jo duge til. Svartor har jo dessuten en rekke andre fine anvendelsesområder. Legg ved bilder hvis du gjør noe gøyalt.
Lykke til!
Svar