Laminat emner

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Laminat emner

Legg inn av Moen »

Ja folkens. Nå har jeg fått gjort mye ugagn i mens forumet har vært nede... :twisted:
Når man ikke har noe forum å surre rund på, har jeg prøvd å være litt kreativ. Måtte jo prøve
laminatene, også. Og forde jeg kun hadde plater på 100 cm, tenkte jeg at en Takedown Recurve
hadde vært morro å prøve seg på. Jeg slapp uheldigvis kameraet i betong gulvet, så jeg fikk ikke tatt bilder av hele buen,
Men dere ser da litt...
Bilde
Bilde
Men etter at buen ble putta i tilleren, fant jeg ut at jeg hadde gjort en stor feil...Jeg hadde blandet noen laminater, så rygglaminatet på den ene siden var ca 0,5 mm tynnere enn den andre... Slik ble dèt..
Bilde
Man lærer , man lærer... :wink:

Veeeldig rotete den benken, gitt...
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Laminat emner

Legg inn av Moen »

Åsså har jeg laget meg en aske-bue... Fikk en rest etter noe kløving av laminater, så da passet det å
prøve på en. Jeg har ikke peiling på dravekt eller noe, men den fungere da. Ehhh...og strengen er laget av
no flettet tråd jeg fant i skuffen min. Lagde en løkke i hver ende og surret med fluebinder tråd. Så klinte jeg
inn hele surringen med superlim. Oppfører seg litt som en strikk, men hva gjør enn når man mangler noe?
Lagde også en "pil". 10mm furu som jeg pussa med papir i hånden, i mens pila surret i drillen. Limte (superlim) på
fjær fra fluebinderkofferten, og med litt surring her og der, var jeg klar. Og det gikk langt!! Syntes jeg da. Første turen
fløy den ca 175m, og andre gang ca 185m. Den tredje turen ville den ikke mere, og knekte på midten.
Rart jeg ikke har prøvd dette før...? Morro a gitt :D

Her er "undreverket"
Bilde
Bilde

..og pila :lol:
Bilde

..her er`n reparert med tråd og superlim...
Bilde

Ikke direkte laget for penetrering..
Bilde

Er det "nødvendig" å legge backing på buen? Og vil det være noe poeng å gjøre "recurve" av den? Fordeler/ulemper?
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Laminat emner

Legg inn av nidrinr »

Flotte buer!
Jeg har et par linstrenger liggende jeg kan ta med. (Har fortsatt igjen noen, etter at 3 røyk i forsøk på å strenge opp 80+askeprosjektet mitt. Ingen glimrende ide å bruke strenger ment for 40# buer da..)
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Laminat emner

Legg inn av Sturlabuer »

Ca. 185 m med askebuen uten ordentelig streng! Imponerende! Hva er dataene på den?

Hvis ikke årringene er bortimot perfekte ville jeg vel lagt på ryggforsterkning, spesielt hvis
dravekten er høy.

Årringene på pila di ser skumle ut, de bør gå som ganske rette snorer fra ende til ende,
hvis ikke kan man ende (!) med rester av den i hånda (vondt).
Personlig ville jeg lagt vekk den pila og heller laget en eller flere nye :)

Lars
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Laminat emner

Legg inn av Moen »

Flotte buer!
Jeg har et par linstrenger liggende jeg kan ta med. (Har fortsatt igjen noen, etter at 3 røyk i forsøk på å strenge opp 80+askeprosjektet mitt. Ingen glimrende ide å bruke strenger ment for 40# buer da..)
Takk for dèt. Jeg ble da helt bitt av "Bue-basillen". :D Selv om laminater er utrolig spennende, må jeg innrømme at helvedbuen fasinerer meg.
Òg, jeg har prøvd å lage streng av lin (Tror da det er lin) Samme som jeg har brukt til lærarbeid. (den er tykkere enn den på bilde)
Bilde

Strengen virker ok, men.. Har ikke fått noen til å holde ennå... Tror kansje jeg gjør noe rart under prosessen (Det ville i så fall ikke være første gangen :? ) Kansje du kan holde et lite kurs for meg???
Ca. 185 m med askebuen uten ordentelig streng! Imponerende! Hva er dataene på den?

Hvis ikke årringene er bortimot perfekte ville jeg vel lagt på ryggforsterkning, spesielt hvis
dravekten er høy.

Årringene på pila di ser skumle ut, de bør gå som ganske rette snorer fra ende til ende,
hvis ikke kan man ende (!) med rester av den i hånda (vondt).
Personlig ville jeg lagt vekk den pila og heller laget en eller flere nye :)
Ble ikke så rent lite imponert selv. Men data er det dårlig med enda. Jeg skal skaffe en vekt, så skal jeg gjøre et tappert forsøk i kveld. Er ikke sikker på hvor lang den er heller.. Jeg har igjen noe arbeid på den, spesielt nockene burde få litt mere oppmerksomhet.
Bilde

Men ellers så tør jeg ikke gjøre noe. Redd den skal ødelegges. Men skinn i grepet skal den få. Årringene er vel ikke perfekte (liggende, og bitte litt vridd)
Bilde

Men årringene følger hele veien, også gjennom grepet. Ser det kansje her?
Bilde

"Alt" ved den pila er skummel :? Den ER kassert, og ligger trygt i dingse-skuffen. Jeg har laget noen nye, og de har rette årringer. Litt tynnere er de også (7-8mm) Kansje litt tynt? Styrefjærene er også mere "vettuge". Må få kjøpt meg skikkelige pilskaft tror jeg.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Laminat emner

Legg inn av Moen »

Nå har jeg endelig skaffet en liste på hvilke tresorter jeg kan skaffe. Priser er det dårlig med, da disse varierer fra dag til dag. Men jeg regner med at det må la seg gjøre å finne ca priser...

Uten de typiske "nordiske" sortene er det: Carolina Pine, Eik (rød/hvit), Jatoba, Am. Kirsebær, Lyptus, Mahogny, Merbaou, Nemesu (Meranti), Oregon Pine, Am. Valnøtt, Wengè, Syp, Sibirsk Lerk, Hickory, og Jarrah.
Av de typisk "norske" er: Ask (2 typer, prima og #1 sortering), Europeisk Lind, Lønn, Or, Svartor, Bøk og Bjørk.

Noe å velge i... Mangler bare de "gomme" sortene :?
Ser heller ikke bort ifra at listen kan utvides. Leverandøren var villig til å ta inn andre sorter. Han ble litt ivrig når jeg nevnte det skulle bruker til bla. buer :D

Og, er det noen som vet hvor man skaffer sort glassfiberstrips?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Laminat emner

Legg inn av Kviljo »

Moro å se buene komme på løpende bånd allerede!

Spesielt artig den tredelte. Tror ikke det finnes mange slike uten glassfiber, hehe :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Laminat emner

Legg inn av Moen »

Moro å se buene komme på løpende bånd allerede!

Spesielt artig den tredelte. Tror ikke det finnes mange slike uten glassfiber, hehe :)
Det var artig å lage buer.... :D
De siste lemmene jeg lagde nå, er backet med silke og epoxy. Ble ganske fine, men de er 7 hakk for kraftige.
Tenkte jeg skulle prøve å ta de ned litt, men tror det er raskere, og enklere å lage nye.
Prøvde å lage pilskaft i dag...
Bilde

Disse ble 8mm ferdig, men jeg synes de virker veldig myke...?! Har så jeg kan lage 9, 10,11 og 12,5mm (og 6mm) så jeg får prøve meg litt frem etter hvert. Jeg har også prøvd å frese inn spor på alle sidene, for så å legge/lime inn 2mm tynne striper av eik. Disse er i pressa enda, så jeg vet ikke hvordan disse blir. (Sikkert vanskelige å rette, kansje?)

Har bare en tegning. Bilde kommer senere.
Bilde
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Laminat emner

Legg inn av Griffin »

Det här är tufft 8)
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Laminat emner

Legg inn av Moen »

Her er bilder av nyskapningen min...Pene å se på, men ikke noe stivere.
Bilde

Bilde

Strengehakket ser skjevt ut på bildet... Skylder på skyggen, jeg :lol:

Har dere noen tips til hvordan lettest lime på fjær? Jeg kløner det til på hver eneste en jeg prøver.. Bilde(Er litt skjelven på labben)
Har jo sett de fjærings-apparat-greiene, men.. Har ikke råd til slik nå :(
Og du da Griffin...har du laget piler lenge? Dine piler er jo vanvittig fine.

Og forresten.. Forsterkningen er av Wengè, hvis noen lurer.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Laminat emner

Legg inn av Griffin »

Jag har väl lagat pilar i runt 2 år nu tror jag.

Men när jag började försöka laga bågar så slutade jag ganska
tvärt med att göra extra arbete på pilar.


Den där pilen blev dritfin.
Testa lägga in purpleheart eller jahrra :D
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Laminat emner

Legg inn av Kviljo »

Snasent arbeide ja 8)

Men jeg ville vært skeptisk til å skyte med den, i tilfelle eikelaminatet skulle løfte seg opp fra resten av skaftet og kile seg inn i hånda. :shock:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Laminat emner

Legg inn av Moen »

Om eika skal reise seg, er jeg usikker på. Presslimt med epoxy. Men du er inne på noe (muligens smerte) :)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3094
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Laminat emner

Legg inn av nidrinr »

Jeg har fjørlimeapparat du gjerne kan låne, jeg bruker det ikke akkurat hver dag :wink:

Kan ta med det, vekt og en ganske god lintråd over.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Laminat emner

Legg inn av Moen »

Hørtes da flott ut :) Ta deg en tur oppi skogen. Jeg er hjemme (nesten) hver dag.
Svar