Laminat emner

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Laminat emner

Legg inn av Moen »

Nå har jeg endelig fått lånt meg vekt... Det var noen som spurte etter data på ask-buen min.
Lengde:68" 58#@27" Lemmene er 18mm v/grep og 12mm v/nockene...og fjæringsapparat Dèt var noe annet enn ristehender og limklin :shock: (Takk til deg, nidrinr) Godt å få noen flere piler. Kjedelig å gå å hente den ene hele tiden :?
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Laminat emner

Legg inn av Moen »

Ehhh... Hva er galt når pilene skjener ut til høyre?? Er det kansje fordi skaftene er for myke? (8mm furu) Alle jeg har laget, drar ut. Den første jeg laget gikk da nokså rett.. Den var 10mm, men av helt annen type furu (løsere/mykere). Frustrasjonen kommer sigende! Mener jeg har lest om problemet her en plass...
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Laminat emner

Legg inn av Griffin »

Om spetsen går till vänster och du träffar till vänster (men rumpan på pilen går till höger) då är skaften för hårda.
Pröva med längre skaft eller mjukare skaft.

Om spetsen går till höger och du träffar till höger (men rumpan på pilen går till vänster) då är skaften för mjuka.
Kapa dom 1cm åt gången tills dom flyger rakt. (men lämna ca 2.5cm som sticker ut utanför bågen på fullt trekk)

Du kan tänka dig att pilen ska böjja sig runt bågen, men om den är för mjuk så böjjer den sig för mycket och om den är för hård - för lite.

Optimalt är ju att du träffar lite lite till höger och ned utan fjädrar på 18m om du ska använda pilarna på 18m.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Laminat emner

Legg inn av Moen »

Hmm..ja, da er de nok for myke.. Jeg prøvde de på recurven i dag, og der fungerer de bra. Men det har jo kansje noe med at den er "senterskutt" (eller hva det nå heter) ? Da får jeg lage nye skaft, da. Lurer på om jeg skal lage de på 9mm, gitt.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Laminat emner

Legg inn av nidrinr »

Eller det er mulig å bare lage dem i et hardere treslag. Har igjen noen askebiter som er for korte til å lage bue av uansett, kan ta dem med over når jeg får tid.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Laminat emner

Legg inn av Moen »

Tja..si dèt. Jeg har jo mengder med eik og bøk. Er ikke helt sikker på vekt, ask/eik. Men tror det skal være ganske likt? Jeg har lagd en haug med skaft i dag.10mm!! :shock: (fant ikke 9mm`ern) Tenkte jeg skulle prøve de i morgen. Virker solide de... :D
Kommer ned med fjær-tingen og sakene i morgen, tenker jeg.
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Laminat emner

Legg inn av Griffin »

Om dom sticker ut mycket framför bågen på fullt drag så kan du försöka korta ner dom.
2cm kan ändra en mjuk pil till en hård!
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Laminat emner

Legg inn av nidrinr »

Bare å komme innom når det passer. Jeg er hjemme hele dagen, må skrive oppgave som skal være klar i mårra. :?
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Laminat emner

Legg inn av Moen »

Spørsmål:
1. Hvor mye veier vekten på en spline-tester? 2. Hvor langt er det mellom "støttene" anlegget for pilen? 3: Blir alle piler målt med lik avstand mellom disse støttene/anleggene?

Ehheemm..
Bilde
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Laminat emner

Legg inn av nidrinr »

Veit ikke vekta, men den eneste spinetesteren jeg har sett hadde 26" mellom støttene.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Laminat emner

Legg inn av Are »

26" og 2 lb er standarden. Defleksjonen måles i tommer og konverteres i en spinetabell. Det er lett å lage, men krever litt nøaktighet når du lager skalaen. Digitalt skyvelær e.l. er et fint hjelpemiddel for å sette skalaen.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Laminat emner

Legg inn av Moen »

Prøvde meg med silke som backing i dag.. Ikke helt som forventet, men...

Bilde
Bilde

Noe må man jo finne på inntil det her blir tørt...(Rogn) :D

Bilde
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Laminat emner

Legg inn av Moen »

Har noen her tips om hvor man får tak i Hickory? Ikke en gang norges største forbruker av Hickory, ØYO, viste hvor man fikk tak i dette. (Snakker om bedriftshemligheter :? ) Alternativet blir vel å kjøpe en haug med sleggeskaft.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Laminat emner

Legg inn av Oddbjørn »

Rønning Treski tlf. 62835368, De har også en hjemmeside.
Det er/var et trelastfirma i Molde som importerte hickory, husker ikke navnet.
Oddbjørn.
Øyvind Y
Nybegynner
Innlegg: 10
Registrert: 15 apr 2007, 03:18
Sted: Bergen\Ålesund

Re: Laminat emner

Legg inn av Øyvind Y »

bedriften i molde må være denne
http://www.hustvedtgruppen.no/?div_id=1&pag_id=1
Svar