Laminat emner

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Laminat emner

Legg inn av Moen »

Neida, det er nok ikke de. E. Hustvedt bruker jeg som fast material leverandør, og jeg har spurt om de kunne ta inn Hickory, men markedet er vel for lite.
ØYO importerer selv, men der får du ikke handlet... Av en eller annen grunn... Sikkert redde for at noen skal lage sine egne sleggeskaft :? Men, men... Rønning Treski as har, og der får en da også handlet. Meeen..ikke sikker på om jeg gidder å prøve heller. Kjett å sitte med en haug ubrukanes trevirke òg... Løpe ut i skogen å hugge Ask i stedet :D Trygt, kjapt og billi`
Og med det samme jeg surrer rundt her.. Jeg leste et sted på nettet om tørking av rogn. Der står det at den må tørke under press/ belastning...!? Noen som kan forklare? Jeg hogde et monster av ei rogn tidligere i vår. (19 meter :shock: ) Kløvde stokkene opp i 4 deler, smurte inn ender med lim, og la til tørk. Med unntak av noen stokker, er det fullt med sprekk. De som lå underst i haugen har lite eller ingen sprekker. Fortell, fortell...
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Laminat emner

Legg inn av nilstor »

Rogna krymper mye i løpet av tørkingen, derfor sprekker den lett. De stokkene som lå underst i haugen, lå i fuktigere luft (pga. dårligere luftsirkulasjon) og tørket saktere, derfor sprakk de ikke.

Jeg tviler litt på metoden med å tørke rogn under press, det er så store krefter i sving under tørkingen, at jeg er redd den sprekker likevel. Selv har jeg hatt god erfaring med følgende måte (10-15 cm tykke stokker):

Rett etter fellingen malte jeg endene med et solid lag oljemaling, og la dem til tørk utendørs, men under tak (en luftig, uoppvarmet garasje er fint). Etter 2-3 måneder skar jeg av tre render med bark, og lot dem fremdeles ligge ute under tak noen måneder til. Deretter skar jeg av mer bark, tok dem inn, og lot dem ligge enda noen måneder før jeg gjøv løs på dem. Denne prosessen tok ca. et år (men det er fint om du har tålmodighet til å vente enda lenger!). Resultat: En av stokkene hadde en liten sprekk i tykkenden, ellers var de sprekkfrie, tørre og stabile.

En av stokkene mine har gitt opphav til - foreløpig - to rytterbuer, og så holder jeg på og lager ryggbelegning til en hickory ELB. Skal bli artig å prøve denne kombinasjonen. Noen som har prøvd?

(Sorry, dette havnet vel litt på siden av temaet, men skitt au! Tillatelse er bra, men tilgivelse er heller ikke å forakte!)
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Laminat emner

Legg inn av Griffin »

Det var liknande jag torkade mina. Det gick lite fortare, men dom sprack inte.

Däremot vred sig mitt emne som alla vet :P
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Laminat emner

Legg inn av nidrinr »

Har hatt god erfaring med å la barken være på, men dele opp i mindre emner så tidlig som mulig. Ellers har jeg hatt mer sprekk og råte i rogn enn i andre tresorter jeg også.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Laminat emner

Legg inn av Kviljo »

Generelt kan man vel si at jo høyere egenvekt treet har, jo større fare er det for at det sprekker under tørking, samtidig som det også er grommere buemateriale med høyere egenvekt.

Dette med å spenne fast emner mens de tørker er en god måte for å hindre dem i å vri seg under tørking. Med alm er det spesielt viktig, om min alm har vært representativ.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Re: Laminat emner

Legg inn av Griffin »

Hur gick det med dom silkebackade recurve lemmarna?

Silke ska tydligen vara det sämsta man kan backa med enligt Tim baker :lol:
Men han är ju lite speciell :)

Jag tyckte det blev läckert. Ser väldigt mjukt och fint ut.
Jag vurderar att silkebacka min egyptbåge ifall den håller.
Borde vara grymt att måla på silke.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Laminat emner

Legg inn av Moen »

Joda, det skal jeg fortelle deg... Det gikk med de som (nesten) alle andre buene jeg har prøvd meg på..Bilde
Bilde
Det som jeg fikk litt problemer med (med silken) var at den ikke ville ligge stille etter at jeg hadde lagt den på. Men da har jeg da prøvd dèt òg....
Men nå har jeg egentlig fått nok av dusteprosjekter og bueknekk! Skal safe og prøve med en laminert Tyrkisk Sitka/Sytka(??) bue.
Med glassfiber forran og bak :wink: Har kun igjen Ask buen. Den aller første seriøse buen. Den skyter som bare det, og den er jeg ganske fornøyd med òg.
Kansje litt over gjennomsnittet optimist (noe JEG er), når en tror det "bare" er å raspe og spikke litt, så har de DEN perfekte buen der...
Og forresten, jeg lagde en bue til JR på 11. Ask rygg og Eik buk. (Valnøtt, Kirsebær og Mebaou i grepet) Ble kansje litt svak, men den er rask og fin å skyte med.
Skal prøve å få lagt ut bilder av den når han kommer hjem igjen. Sitter på stranda og snekrer piler til den nå om dagen :D Tenkte jeg skulle kappe noen .308W kuler og kun bruke mantelen fra de som spisser. Skaftene er 7,75 mm så det skulle fungere tror jeg...
Bilde
Bilde
Furuskaft (beiset og lakkert) med forsterkning av valnøtt.
Svar