Laminat emner

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Laminat emner

Legg inn av Moen »

Heisann.
Jeg har noen spørsmål ang laminater til buebygging.
Skal disse være "rette" eller tynnere i den ene enden? Og hva slags tykkelser brukes? Jeg har nemlig en hel trevarefabrikk som bare står der med allskens maskiner. Har muligheter til å lage laminater i alle bredder og i tykkelser ned til "papirtynt". Så hvis det er noen som er intr. i å prøve, er det bare å ta kontakt med meg. Har også tilgang på masse forskjellige tresorter.
Og til sist, en tiller, er det noen mål på mellomrommet på "hakkene", eller er det "bare" å spikke i vei?
Tenkte jeg skulle lage en... skal nemlig lage meg en bue... Eller 10:)

Får jeg svar på dette, kommer jeg garantert med 10 nye:)
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag är väldigt intresserad av taperade laminater.

hickory,ask, osage, valnöt, jatoba, ipe, bambus t.ex

Kan du också få tag i obehandlad bambus med knottar?

Vad kan ett laminat på 175cm kosta som är tjockare på mitten (ca7-8mm) och smalnar av till ca 2-3mm i ändarna?


Hacken behöver inte vara på speciella ställen. Mitt första är efter 12cm och sen är det 3cm mellan varje ner till det sista på 30"

Jag rekommenderar att du lagar med sk. "rope and pulley"

Här är en ganska stygg men fungerande som jag gjort:
http://paleoplanet69529.yuku.com/topic/14927
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Hei Moen og velkommen til forumet.

Når du kommer med slike innspill, må du regne med at en del buemakere begynner å sikle. Det er mange buemakere som ikke har tilgang på ordentlig maskinverktøy, meg inkludert :wink:

Du skriver du holder til på Tangen. Hvilken Tangen? Med sånne tilbud er det greit å vite hvor i landet du holder til.

Parallelle/skrå (taperte) laminater: Mange bruker parallelle laminater, og så tar de all avsmalning i buklaminatet. Det er mest fordi de syns det er lettere å lage laminatene slik. Andre buemakere tar seg tida til å avsmale laminatene slik at forholdene mellom dem stemmer utover i buen. Han man en trelags laminat bue, kan man la hvert av laminatene være 1/3 av tykkelsen. Andre buemaker igjen lager bare et avsmalende kjernelaminat.

Når det gjelder tykkelser på laminatene er de svært varierende avhengig av buetype, materialene og styrken på buen du ønsker

Jeg ønsker meg gjerne noen avsmalende kjernelaminater .

Er det stort sett norske materialer du har, eller er det importvare også?

Når det gjelder tiller foretrekker jeg et blokk/tau system. Buen henger på veggen. Festet i strengen går et tau ned til blokken som sitter i veggen nede ved gulvet. Du står på avstand og trekker i tauet. Gir deg en veldig god oversikt over hva som skjer med buen. Hang du med på den forklaringen?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Legg inn av Moen »

Griffin skrev:Jag är väldigt intresserad av taperade laminater.

hickory,ask, osage, valnöt, jatoba, ipe, bambus t.ex

Kan du också få tag i obehandlad bambus med knottar?

Vad kan ett laminat på 175cm kosta som är tjockare på mitten (ca7-8mm) och smalnar av till ca 2-3mm i ändarna?
Ask, valnøtt, bjørk, eik, bøk, kirsebær, jarrah, mninga, wenge, merbaou.. er noen av de sortene jeg VET jeg skaffer. Jeg har også hatt tonkin bambus (Lagde en splitcane fluestang en gang...) Men om jeg får tak i dèt igjen, vet jeg ikke. Var vanvittig dyrt husker jeg.

Bambus med konotter, er jeg usikker på. Med knotter, mener du de ringene som du ser på f.eks gamle skistaver og brøytepinner?

Og når det gjelder prisen på et slikt laminat, er jeg ikke sikker i det hele tatt. Men først må jeg prøve å lage et. Skulle da ikke være så vanskelig tenker jeg.

Og takk for "Tiller-tipset" :)

Jeg kommer tilbake med resultater av laminatprosjektet i morgen eller tirsdag, tenker jeg. Må jo prøve... :twisted:
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Legg inn av Moen »

Are skrev:
Når du kommer med slike innspill, må du regne med at en del buemakere begynner å sikle. Det er mange buemakere som ikke har tilgang på ordentlig maskinverktøy, meg inkludert :wink:
Hehe... Kansje det ikke var noe smart trekk:) Nei det var litt meningen òg. Bare morro å hjelpe til. Nå kommer nok ikke verkstedet til å stå oppe for allmenheten, men jeg har tid og mulighet til å være behjelpelig med div maskinering. Og nå får jeg håpe jeg ikke er misforstått? Når jeg spør om noen vil prøve, så mener jeg laminatene jeg lager.

Tangen, ligger i Stange. (Hedmark)

Av tresorter har det jeg nevnte til "Griffin", og jada, jeg tror jeg henger med... Enda... :?
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Jarrah og mneinga er sorter jeg ikke har vært borti. Jarrah fant jeg informasjon om, en middelstung eksotsik tresort. Har du noe mer info om mninga? Latinsk navn?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Kan sitta jahrra i handtagen på tradbuen e-bågen som kommer från sverige.

Se på min båge i säljes.

Det är nog för tungt att använda som core, passar nog best i handtag.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Legg inn av Moen »

Are skrev:Har du noe mer info om mninga? Latinsk navn?
Har ikke det, desverre. Mninga kan sammenlignes med furu/bjørk i hardhet og tyngde. Det er også ganske likt furu i mønstret. Fargen kan lett sammenlignes med europeisk valnøtt. Desverre er denne sorten blitt fredet, og det er ikke å , skaffe lengre. (Ifølge en kompis av meg som jobber for Norad, Tanzania) Prisen på dette lå i 1991 på over 350 000.- pr kbm.
Wenge er vanvittig tungt, og knallhardt. Egner seg vel lite til buebygging. Kansje det kan brukes til nocker??? Ett annet navn på Wengw er: Pangapanga.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Legg inn av Moen »

Griffin skrev:Kan sitta jahrra i handtagen på tradbuen e-bågen som kommer från sverige.
Her finner du info om det meste av tresorter: www.blueplanetbiomes.org
Og her et bilde av jarrah: www.rocka.no/show_product.php?id=460

Når du sier, laminat som er tapert i begge ender. Kan/skal det være et rett parti til håndtak, og resten skrånet rett ned mot endene? Tror ikke det skal være noe stort problem å fikse det. Værre er det om hele laminatet skal ha radie.. :?
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Och här finner du jahrra i en bue som jag har hemma:
http://home.online.no/~the-pa/e-b%e5gen/2.jpg

:wink:


Jag menar att laminatet ska vara 8mm i mitten och skråna som en kil ner mot 2mm toppar, altså tjockast i mitten och smalast i ändarna med gradvis avsmalning.
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Kjære nabo med så ubeskrivelig gode nyheter, hvor i vårt kjære nabolag holder du til?? :wink:
Jeg går gjerne bortom deg en tur når det måtte passe, og du er hjertelig velkommen bort på besøk når du vil.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Legg inn av Moen »

nidrinr skrev:Kjære nabo med så ubeskrivelig gode nyheter, hvor i vårt kjære nabolag holder du til?? :wink:
Jeg går gjerne bortom deg en tur når det måtte passe, og du er hjertelig velkommen bort på besøk når du vil.
Oi.. Så det flere av oss... :D
Fabrikken min ligger ved 222`n, 2km fra "sentrum" mot "fientlig land" stange :D Og jeg bor 1 km lengre opp i skogen, mot vardeberg. Og velkommen skal du være :)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Legg inn av nidrinr »

Skal se om jeg ikke klarer å finne fram, regner med at det går greit :)
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Legg inn av Moen »

I dag prøvde jeg å lage et laminat. Eller rettere sagt to stk. Ett paralell, og et tapret. Det var en eller annen (griffin?) som ønsket seg 2-3mm i endene og ca 8mm på midten. Dette ser ut som å fungere veldig bra. Har ikke kontrollmålt graderingen, men det ser og kjennes veldig bra. Den paralelle fikk jeg ned i 0,25 mm tykkelse...Det er i begge tilfellene brukt eik. (Hvit japansk) Kan nok knipe noen hundredeler til, men det er vel ikke noe poeng?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

:shock: 0,25mm tykkelse?

Men da venter vi bare på laminatene m/priser :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar