Skinn

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Eksperimentell arkeologi & skinn

Legg inn av MalaWolf »

SilentG2 skrev: Høres meget bra ut dette ja.

Vi har meget god plass på øya, og trenger du varme stiller vi med flere bålplasser og kasser. Trenger du noe spesielt utstyr er det greit å få litt tid til å skaffe/lage slikt
Jeg har vel det jeg trenger av verktøy. En slik bukk til å stå å jobbe ved må det da kunne fint gå an å lage på stedet. Jeg har ett rådyrskinn som er tørket nok til gå kunne oppbevares frem til sommeren - og jeg har en grei liten balje som jeg kan ta med. Men om det er flere som kunne ha lyst til å forsøke seg på fettgarving hadde jo det vært veldig morro :-) Kanskje noen som har tilgang på andre typer skinn? Hare, kanin, sau, geit, rådyr, elg ... kanskje vi kunne gått ut med en oppfordring om å tørke & ta med til treffet på Helgøya?
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Eksperimentell arkeologi & skinn

Legg inn av MalaWolf »

Kanskje en kunne ha forsøkt seg eggfett for oppmyking, røyking for å bevare mykhet, og fetting med en talg/tjære/bivoks blanding for å gjøre det vannfast?

En av mine ideer er å forsøke å lage et par hudsko - noe lingende Kvitingkjølskoen - krever ikke allverdens av skinn og jobben vil kanskje kunne la seg gjennomføre under oppholdet på Helgøya..
Infettning

Vid garvningen har hudens naturliga fetter till stor del forsvunnit. For att få ett mjukt och smidigt
lader måste fett tillforas mellan hudens fibrer for att dessa skall hållas isar och kunna glida
emot varandra. En mangd olika åmnen har anvants for att smorja lader. Som exempel kan
narnnas tran, talg, klov fett, marg, srnor, bomolja (en biprodukt vid frarnstallning av olivolja) och
rovolja. Aggula var ett eftertraktat smorjmedel till vita skinn eftersom skinn smorda med aggula inte
gulnar.

Fårtalg liksom en blandning av talg och tjara gjorde ladret motståndskraftigt mot vatten.
Genom att blanda mjuka fetter, såsom talg, med hårda, t ex stearin eller paraffin, fick man
fram ett hårdare och fastare lader lampligt till bla remmar.

Recept

Nar huden strackts ut på alla Iedder, palsen på palsskinn borjat torka och kottsidan har en jamn
fuktighet ar det dags for infettning. Om huden ar ojarnnt fuktig dras fettet in ojamnt och det fardiga
Iadret blir flackigt. Låt hellre huden vara lite for blot an for torr.
Tunna hudar srnorjs forst på narvsidan. Om ett tunt skinn forst smorjs på kottsidan kan fettet
dras in och ge flackar på narvsidan. Nar fettet trangt in och skinnet torkat något smorjs kottsidan.
Barkgarvade hudar srnorjs med tran på narvsidan och en blandning av lika delar tran och talg
på kottsidan. Tunna skinn kan srnorjas med tran på bagge sidoma eller med samma fetter som de
alungarvade, se nedan.

Alungarvat lader och alunberedda palsskinn smorjs med en blandning av:

1/2 dl olivolja, 1/2 dl vatten och en tesked
såpa, eller,
2 aggulor, 1/2 dl vatten och en matsked
olja (oliv- eller matolja).
Man bør vel kunne bruke ister (sauetalg) evt delfiafett som man får kjøpt i butikkene .. eller ?
Sist redigert av MalaWolf den 04 jan 2011, 11:51, redigert 1 gang totalt.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Skinn

Legg inn av MalaWolf »

BildeBilde

Da er jeg i gang med skraping av elgskankene jeg fikk av Christian. Biten er såpass liten at det ikke er noe problem å jobbe med dette inne. Den har ligget i askevann i 5 dager, skyllt godt med ferskvann. Har endelig fått benytta ulo'en jeg kjøpte rett etter jeg skada fingeren min. Uloen fungerer svært godt :) både til fin og grovskraping. Planen er å fryse det når alt av overhud er skrapt av - og deretter sette det inn med egg/majones ...
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Skinn

Legg inn av Christian »

TØFT!! 8)

Den uluen var jo et smykke i seg selv! Hvor har du kjøpt den?

Bra at du har planer om å fryse før garving, ellers måtte jeg ha tatt meg tid til å anbefale deg å gjøre det :roll:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Skinn

Legg inn av MalaWolf »

Christian skrev:TØFT!! 8)

Den uluen var jo et smykke i seg selv! Hvor har du kjøpt den?
Kjøpt av Hammarede, en svensk smed. Linken til sidene hans ligger her inne ett sted. Ulo er visst et sånt ur-klassisk skinnberedningsverktøy. Eskimosak denne uloen. Hardwood lagde seg visstnok en av et gammelt sagblad.
Sist redigert av MalaWolf den 09 jan 2011, 23:50, redigert 1 gang totalt.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Skinn

Legg inn av MalaWolf »

Her var det jeg handla den ulo'en:
http://www.hammarede.com/skinpro.html
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Skinn

Legg inn av Hardwood »

Fantastisk, Malawolf ! Dette ser veldig bra ut ! Uloen din er nok bedre enn min sagblad - ulo. Dette er ekte håndverk, altså. Og dyrehud / pels er et fantastisk materiale, som man kan lage alt mulig rart av.
Til det Sturlauber sa ; VANNTETT er ikke nødvendig. I klesindustrien er det vel kun oljehyre som er vanntett, Gore tex o.l. er bare pr. definisjon "vannavvisende". Og DET er det du trenger ! Ikke noe problem, bare garv sånn som du vil og smør fett på til slutt, på utsiden. Jeg har laget noen par pelsvotter av barkgarvet mårskinn. Med pelsen vendt inn. Superdeilig å gå med, tøffe, og de er vannavvisende. Smurte dem bare med et tynt lag av samme type fett som til fjellstøvler. Funker det ! Og barkgarvet lær kan tørkes om det blir vått, og det er like bra etterpå. 8)
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Skinn

Legg inn av MalaWolf »

Takk for den Hardwood :) Må si jeg liker denne framsnakkinga som vi har her inne - slikt gir arbeidslyst!
Skal få skrapt skinnet ferdig i kveld, kun litt overhud igjen som skal av. Deretter legges det i fryseren. Planen er å sause det inn med olje,egg og majones når det er frossent, og jobbe dette inn i skinnet til det er tint. Deretter må det vel skrapes rent og spennes opp. Har laget meg en liten ramme jeg for å kunne spenne det opp og jobbe det mykt. Når det er jobbet mykt kan jeg evt røyke det...

Håper jeg klarer å unngå å skjære for mye hull under den siste skrapingen. Å skrape av hårsekker er jaggu presisjonsjobb med skarpt verktøy.. Og for den som lurer. Ja - jeg har fått ett og annet kutt av den uloen - men ingen sener har gått føyken :wink: . De kontorfingra mine tåler jaggu ikke mye - hehe -
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Skinn

Legg inn av MalaWolf »

Ja - da har jeg forsøkt meg på å få skrapt ferdig en av elgskankene. Jeg har gjort en rekke feil har jeg oppdaget. Skraping av kjøttsiden er jo enkelt nok. Det er heller ikke her problemet mitt ligger. Det er avhåringen som jeg nok har bomma mest på.

1) Avhåring skal skje når håret slipper lett over hele skinnet - det slipper senest ved bena, så jeg burda ha latt skinnet ligge lengre i askevannet.
2) Avhåring skal skje med en sløv kniv, helt ute hakk. Jeg har også benyttet dette - men den var nok likevel for skarp - ettersom hårene ikke slapp har de blitt skåret av huden enkelte steder slik at hårrøttene sitter igjen. Disse hårrøttene har jeg forsøkt å skjære ut med min ulo - ofte har jeg skjært for dypt slik at overhuden OG narvlaget har fulgt med :(
3) Dette er bare en test - så neste skanke skal gå langt bedre :D


Fra boka Skinn, av Lotta Rahme:
Avhårningen
Avhårningen bor ej påborjas innan håret slapper
latt over hela huden. Prova speciellt i nacken och
på benen dar brukar håren slappa sist. Det ar viktigt
att vara aktsam om narven, tar man i for hårt
vid avhårningen så går det hål på narven och en
luddig yta blir synlig. Vid tillverkning av samskskinn
skrapas narven bort for att få fram derma
luddiga yta.
Bilde
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Skinn

Legg inn av MalaWolf »

I neste runde skal jeg forsøke meg på å spenne opp skinnet som i denne videoen, før jeg begynner med skrapingen. Har laget meg en liten ramme. Dessuten bør nok skinnet ligge enda lengre i askevann, mer enn de 4-5 dagene min første skanke lå i bløt.

Kanskje jeg legger neste skanke i bløt allerede i kveld :)
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Skinn

Legg inn av MalaWolf »

Skanke nr to har da ligget i askeluta-vann i en uke. Men denne lukta høgg & død elg når jeg tok den opp for skraping. Kjerringa reagerte litt kan du si :mrgreen: men må en så må en. Trodde pelsen løsna lett - men det var forsatt et par områder hvor den satt hardt. Nå ligger den i surt vann for nøytralisering. Skal skrape mer i morgen kveld tenker jeg. Skal forsøke å ikke skjære for hardt denne gangen så det blir hull. Så langt går det etter planen... Hårsiden skal skrapes når huden er spent opp i en ramme. Rammen er ferdig laget.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Skinn

Legg inn av MalaWolf »

Da er grovskrapinga unnagjort. Skinnet var bortimot luktfritt etter å ha ligget to dager i surt eddikvann. Jeg spente opp skinnet under skrapinga. Men mye hår sitter fortsatt godt fast så jeg har nå lagt skinnet i grønnsåpevann... Så får vi se om håra løsner om et par dager ...
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Skinn

Legg inn av Christian »

Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Skinn

Legg inn av Zeida »

:lol:
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Skinn

Legg inn av MalaWolf »

*humrer*
Svar