Hudlim

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Er det bare meg eller minner limkoking veldig om matlaging? Kjøttsuppa fra i går minner i alle fall veldig om hudlim :lol:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Solid kost som gir feste i tilværelsen!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Kråkefot i stedet for Alun

Legg inn av Stein »

Dersom en på Google søker på Skogjamne, får en øverst opp tilslag på en plantevekst som har det latinske navnet Diphasiastrum complanatum.
Ifølge bøker jeg har lest, skal dette være et produkt som er funnet blant fargestoffer, under utgravninger i York. Vikingtid er tidsalder på funnet.

Planten trekker til seg aluminium fra grunnen. Derfor har den muligens vært brukt som beis ifm farging.

Kråkefot brukes idag i homøopatisk medisin til mange plager, og skal visstnok være tilgjengelig på apotek i tørket form.

Idag brukes alun brukes som beis.

En skulle kunne anta at Kråkefot kunne brukes på samme måte som alun ifm herding av animalsk lim, dersom alun herder mtp bedre motstandsdyktighet mot vann/fuktighet.

Dette kunne vært artig å teste. Kråkefot kan en finne dersom en leter litt.
Nå finnes det flere varianter av kråkefot, men det er jo bare en utfordring...

Kviljo har fattet interesse, så vi vil sannsynligvis teste dette under farging senere i høst. Klarer vi å se en beise-effekt under farging, ved bruk av kråkefot, skulle det tilsi at kråkefot også kunne ha effekt på hudlimets egenskap mtp motstandsdyktighet mot fuktighet, dersom tidligere innlegg om alun stemmer.

Resultater vil bli offentliggjort.

Dersom noen andre fatter interesse for dette, og kaster seg på testing, håper jeg dere også offentliggjør resultatene.
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Høres ut som en spennende ide, som bør testes. Men jeg er litt forvirra.

Googla Skogjamne og fikk:
Skogjamne - Familie: Kråkefot - Latinsk Navn: Diphasiastrum complanatum, som du sa.

Googla Kråkefot og fikk:
Myk Kråkefot - Lycopodium clavatum
Stri kråkefot - Lycopodium annotium

Nå er jeg så langt fra botaniker som det er mulig å komme, men er ikke dette to forskjellige familier?

Såvidt jeg kan se er det Myk Kråkefot som er i 'Urtelisten' fra Statens legemiddelverk

Sånn som jeg leser innlegget ditt Stein, så må det være Skogjamne i Kråkefotfamilien som er funnet, og som vi er ute etter? Og så må vi vel glemme de Lycopodium-kråkeføttene? Eller er det en sammenheng jeg ikke ser?
"If it breaks you get to keep both parts"
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Legg inn av Stein »

Du har rett i at det er forvirrende.
Jeg har funnet ut det samme.
Det eneste jeg med sikkerhet vet, er at det i en bok om farging, sto nevnt den kråkefotarten jeg oppga. Det var dette latinske navnet som var oppgitt.
Søker en på navnet jamne, får en de variantene du snakket om.
Og jeg er heller ingen habil botaniker.
Er vel kun hestehov jeg kan det latinske navnet på.... :D

Og hvor lett det er å finne kråkefot generelt sett, vet jeg heller ikke. Vet om eksemplarer av kråkefot, men hvilken type det er, vet jeg ikke.

Så her er det vel snakk om å undersøke litt nærmere, eller rett og slett teste ut den kråkefotvarianten en finner. Noe annet som er usikkert, er hvilken mengde en er ute etter. Den kan visstnok brukes til farging uten å være tørket.

Jeg prøver å finne ut litt mer, men får jeg ingen fasitsvar til vi skal farge ullstoff i oktober, prøver jeg bare ut det jeg da har fått tak i.
Skal ut å lete så snart det slutter å regne her i Bergen. Forhåpentligvis før oktober.... :lol:

Har du tenkt å teste med tanke på lim?
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Dette var mye forvirrende botanikk på et sted :lol:

Jeg kjøpte en gang lycopodium på apoteket. Er det det du sikter til som tørket Kråkefot fra apoteket Stein? Det kalles vel også heksemel og brenner noe vanvittig.

Gleder meg til å se resultatene av førsøkene.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Litt "vitenskaplig" research om kråkefot.

Legg inn av Stein »

Lette litt, og fant en side med litt mer info:
http://www.norsknettskole.no/fag/ressur ... ljamne.htm
Samme sted fant jeg denne:
http://www.norsknettskole.no/fag/ressur ... akefot.htm
Så fant jeg denne:
http://www.nhm.uio.no/botanisk/nbf/plan ... KSTERN.xls

Da ble det hele mer innviklet. Den første web-siden bruker navnet fjelljamne, men Diphasiastrum alpinum (L.) Holub
skal være det korrekte latinske navnet på planten, ikke Lycopodium aepinum, som vel skal være Lycopodium alpinum. De blander også to slekter.

Men til slutt fant jeg disse to sidene: :D
http://linnaeus.nrm.se/flora/orm/lycopo ... coalp.html
http://linnaeus.nrm.se/flora/orm/lycopo ... cocom.html

Med andre ord, Vi leter etter Lycopodium alpinum L. og Lycopodium complanatum L.
Da kan det være den du fant på apoteket Are. Første step blir da å finne ut om det er denne varianten de har. Er det korrekt, er det kort vei for dere å teste dette ut på hudlim. Men til beising/farging trengs det sannsynligvis såpass store mengder, at en må ut å sanke. Kan aldri tenke meg at apoteket er billig på slikt... :(
Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Legg inn av Christian »

Det kalles vel også heksemel og brenner noe vanvittig
Er det bare meg som går med tanken på å fylle opp en liten duppeditt med heksemel og feste den frampå ei brannpil? hihihihi eksplosiver.... :twisted: det er litt Rambo da 8)
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Svar