Hjelp til strengmaking?

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Svar
PunyV
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 17 aug 2007, 09:37
Sted: Pepperstad, Vestby, Akershus.

Hjelp til strengmaking?

Legg inn av PunyV »

Hei!

Jeg sitter her å sliter litt med å lage streng til buen min! Jeg bruker Dacron B50 og et lite spinnerverktøy, og skal lage en "endless-loop" streng. På noen av de nettstedene jeg har sett så lager de ikke knute på "loopen", er dette lurt (eller forsvarlig)? Loopen holdes kun sammen med servingen/surring?! Hvis Loopen skal knytes før surringene, hvilke knuter egner seg til dette?

Finnes det noen lure triks for å få surret strengen på en fornuftig måte, mine foreløpige håpløse forsøk på å lage streng ender en fin "loop" med noen ynkelige trådvaser som skal være surringene! Kommer fine surringen kun med mye trening, eller er det noe jeg ikke vet?

Finnes det noen gode kilder til informasjon om akkurat disse tingene, det jeg har lest (i bøker og på nett) er bare sånn passe diffust.

Er alle ting med bue/streng -making kun vanskelig, når blir det bare enkelt og morro :lol: :wink: ... Det er vel egentlig det at det ikke er så lett som gjør det så morro, eller tar jeg feil!
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

http://www.tradgang.com/endless/

Her er litt info. Laging av strenger, enten endless eller flemish twist er
veldig enkelt hvis man kan se noen som lager en, men desverre ikke
så lett å forklare med ord. Jigen som vises her kan sikkert lages
enklere.
Oddbjørn.
PunyV
Bueskytter
Innlegg: 73
Registrert: 17 aug 2007, 09:37
Sted: Pepperstad, Vestby, Akershus.

Legg inn av PunyV »

Oddbjørn skrev:http://www.tradgang.com/endless/

Her er litt info. Laging av strenger, enten endless eller flemish twist er
veldig enkelt hvis man kan se noen som lager en, men desverre ikke
så lett å forklare med ord. Jigen som vises her kan sikkert lages
enklere.
Oddbjørn.
Denne linken er et eksempel på at noen ikke knyter sammen loopen før den surres! Er det kun voksen og surringen som holder loopen sammen?

Den jiggen kan nok lages enklere som du sier, jeg har også sett den vanskeligere lagd, ikke med bare en roterende arm i den ene enden, men med en roterende arm i hver ende. Vanskeligere å lage, men kanskje enklere å bruke??

Litt hjelp til serving/surring fant jeg her: YouTube.com , til og med med samme surredings som jeg ikke fikk til å bruke. Det er bestandig enklere men en video enn med tekst på en nettside! Jeg liker Youtube!! :D
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Det er ikke nødvendig med knuter på denne type streng, riktig gjort
holder det som banken. Oddbjørn.
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

Hvis du ikke skal lage mange strenger, er det ikke nødvendig med en jigg.
Jeg bruker bare 2 spiker i en planke som jeg surrer strengen rundt.
Avstanden mellom spikerne er ca. 0,5 - 1,0 cm mindre enn avstanden mellom strenghakkene på buen,
med en teststreng i rikting strenghøyde.
Den nye strengen strekker seg litt til å begynne med (B50).
Jeg knyter en båtsmannknute med de løse endene. Knuten havner i den ene enden og blir servet.
Når jeg skal serve endeløkkene (loops), drar jeg først enden med knuten litt bort fra spikeren,
server det området som skal være løkke + litt til, og gjentar i andre enden.
Deretter tar jeg strengen av spikerne, folder de servede områdene i 2, og server rundt disse og nedover strengen
for å lage løkkene.
Midtsurring lager du etter at du har satt strengen på buen (som vist på lenkene)

Som Oddbjørn skrev, mange ord for å beskrive en relativt enkel ting. :?

Håper det gir litt mening i hvertfall :)

Lars
Svar