Hur lagar man tjockare center-serving?

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Hur lagar man tjockare center-serving?

Legg inn av Griffin »

Jag har en 10-trådars dacron-sträng, men med vanlig centercerving så ramlar pilarna av. Hur kan jag laga tjockare serving? Kan jag lägga in flera trådar just i center-servingen :?:

Frågan är då hur jag ska göra det. Jag har provat att snurra upp strängen just där jag ska ha den färdiga surringen och vaxat in 4 trådbitar och lagt där och sedan snurrat ihop allt. Men när jag sedan ska surra på servingen så ligger dom inte kvar utan dom bara klumpar ihop sig och det ser förskräckligt ut :(
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2372
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Er det mye som mangler? Er det det, pleier jeg å velge en tjukkere tråd til surringen.

Hvis ikke kan du også lage surring i lag i området pila skal sitte. Men da lønner det seg at surringnee snor seg sundt strengen hver sin vei slik at de ikke klumper seg.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Kan du ikke bare surre en gang til der du vil ha den tjukkere?
Jeg har et par kjøpte FF strenger og de har en lang surring (ca 30cm) og så en kort surring (ca 10cm) oppå den første, akkurat der pil og fingre er.

K
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Jag misstänker att det blir för tjockt, men jag kan ju pröva.

Anledningen till att jag frågar är för att jag har hört en svensk buemakare säga att han använder 12-trådar i strängen och 14 i center-servingen.
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Legg inn av nilstor »

Legg en ekstra surring akkurat der pilen skal være, og tilpass tykkelsen til nokken. Bruk tynn tanntråd (best, men ikke helt historisk), tynn lintråd, eller annen tynn tråd. Frysetape og "duct tape"funker også bra i en snever vending.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Griffin
Mester
Innlegg: 892
Registrert: 22 jun 2006, 22:14

Legg inn av Griffin »

Ok jag ska prova. Tack för alla svar.
Svar