Smiing

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Smiing

Legg inn av Kviljo »

Finnes det god litteratur på smiing?

Tenker jo spesielt på pilspisser, men det hadde jo vært moro å prøve seg på noen kniver også.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Jeg har ikke funnet så mye om å smi pilspisser på norsk, men hvis du vil smi kniver er denne fin: Håvard Bergland: "Knivsmeden - Knivmakerabeid og smiing".
Eventuelt denne: "Kunsten å smi - Teknikk og tradisjon", av den samme karen, men den har jeg ikke lest.
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Bendik
Nybegynner
Innlegg: 23
Registrert: 13 jun 2006, 23:54
Bosted: Vekterli
Sted: Røyrvik

Legg inn av Bendik »

Jeg har begge de bøkene, de er veldig godt skrevet og med masse illustrasjoner. "Kunsten å smi" tar for seg et bredt spekter av smitradisjoner og teknikker. Kan absolutt anbefales! Vet ikke om noen bøker om pilspisser, men hvis du først kan å smi litt er det en enkel sak å lage de fleste typer spisser. Trenger ikke mye utstyr til det heller :)

En svensk smed som heter Lars Enander har også et par fine bøker om smiing. Hvis du er så heldig at du klarer å lete opp "Yrkeslære for smeder" Av Per Bjørlykke er du godt på vei allerede :wink:
Bare den som tør trå vill, finner nye stier.
Tor
Nybegynner
Innlegg: 6
Registrert: 20 mar 2007, 21:57

Legg inn av Tor »

Håvard Bergland er smiguru delux og begge bøkene skal være uten sidestykke, men jeg har ikke lest noen av dem. Han er høyt respektert i miljøet har jeg forstått.

Når vi er på temaet... er det noen som har formeninger om pilspisser bør være jern/stål/herdet?
Selv ble jeg overbevist om at bløtt jern er best, da dette lett kan repareres om du skulle treffe bein eller stein. Eneste med stål er vel at eggen holder seg lenger, men man skal da bare trenge ett skudd :wink:

Også kan man vel nevne at jeg tror Ola Klåpbakken formidler håndsmidde pilpisser.
Tor K. B. Iversen
Laugen Bueskytterklubb
Brukeravatar
Brage
Mester
Innlegg: 173
Registrert: 22 jan 2007, 12:20
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Brage »

Brukeravatar
Bendik
Nybegynner
Innlegg: 23
Registrert: 13 jun 2006, 23:54
Bosted: Vekterli
Sted: Røyrvik

Legg inn av Bendik »

Tor skrev:er det noen som har formeninger om pilspisser bør være jern/stål/herdet?
Min erfaring er at det vanlige "jernet" som er å få kjøpt i dag (konstruksjonsstål S235JR) er sterkt nok i massevis til vanlig bruk, hvis du ikke skal ha veeeeeldig tynne eller sirlig utformede spisser da. Hvis smiinga foregår riktig blir jo stålet også noe mer finkornet og sterkt.
Bare den som tør trå vill, finner nye stier.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Legg inn av Oddbjørn »

Det finnes en veldig god dansk bok av Poul (smed) Kristensen, en god venn av meg. Den tar for seg mange ting, blant annet smiing av
ting fra vikingtid. Den har et eget kapittel om smiing av pilespisser.
Under smikurset i vinter fikk jeg sendt opp noen eksemplarer da flere var
interessert i den. Jeg har et eksemplar igjen tilsalgs. kr. 370 pluss frakt,
Oddbjørn.
Svar