Armbeskytter

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Armbeskytter

Legg inn av Kviljo »

Lagde meg en ny armbeskytter i dag. 2,5mm tykt lær er slitsomt sammen med en lavt oppstrengt 86-punder, så jeg kjørte på med 4-5mm sålelær, hehe 8) Tror det blir en slager.

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av GreenMan »

Sover du noen gang?

Pen - kunne godt tenke meg å se mønsteret litt bedre.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Sånn av og til :lol:

Mønsteret er bare noe jeg tok ut fra lufta. Kan se om jeg får ordna et mer illustrerende bilde seinere i kveld etter at jeg har fått testa den :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Bilde

Kan tro en arkeolog kunne tolket mye rart ut fra det der om den hadde dukka opp fra jorda :lol:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Fin armbeskytter. Skjønner godt at du trengte en en tykkere ja :)
SÅ forresten et arkeologisk funn av en armbeskytter frå England (ca 1400 mener jeg å huske). Den var laget av en gammel såle :lol: Formen var ikke til å ta feil av.

Bare for å komme med innspill til senere armbeskyttermakere: De armbeskytteren man har funnet fra middelalderEngland er primært uten mønster på langs av midten, men mønstret på begge sidene av dette. Det er for å gi stregnen en glatt overflate å passere
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Husker du hvor du så den skosålearmbeskytteren? Var det en såle i "full størrelse" eller var den kuttet til på noen måte? Det ville jo vært den ultimate armbeskytter :lol:

Ifølge Hugh Soar i The Crooked Stick, var armbeskytterne fra Mary Rose "...randomly decorated by stamping..." pluss en del uten noen form for dekorasjon.

Kjenner dere til noen norske armbeskyttere?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Kviljo skrev:Ifølge Hugh Soar i The Crooked Stick, var armbeskytterne fra Mary Rose "...randomly decorated by stamping..." pluss en del uten noen form for dekorasjon.
Det er vel akkurat den jeg snakker om. Har lett litt i bokhylla, men finner den ikke. Den har et glatt felt på langs av midten og stempeldekor med byvåpen eller noe på hele resten av beskytteren. Og de ser virkelig ut som om de er kastet på, ikke noe system. Irriterende at jeg ikke finner den. :evil:

Skosåla mener jeg å huske var bare en del av såla. Skal se om jeg finner den også.

Kjenner ingen norske beskyttere, men det finnes noen engelske. Bedre med en engelsk referanse enn ingen.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Hmm, sikker på at den er den boka? Svart støvbeskyttelse med en mary rose bue på forsiden?

Jeg kan ikke huske å ha sett noe bilde av en dekorert armbeskytter i den, tror jeg.
Det er et bilde av en på side 205, men det er en som ser ut til å ha gått rundt hele armen, og uten dekorasjon.

Det har sikkert ikke vært den store forskjellen fra engelske til norske armbeskyttere - iallefall ikke skosåle-typen, hehe :)

Det skulle ikke forundre meg om det var noen armbeskyttere blant allt læret som er funnet på Bryggen. Det er sikkert ingen som har sett etter armbeskyttere heller, så der burde det være muligheter.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1856
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Legg inn av Lurz »

Bilde
Prøvde meg på en annen variant, ask og skinnsnor, skulle vel være like hard som sålelær? :P
Inspirert av beskyttere av stein i bowyers bible. Har de vært lagd av stein så må det vel ha vært mange fler av tre som er gått heden?
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Aiai! Den var tøff 8)

Man må jo kunne tillate seg å tro at slike først og fremst har vært lagd i tre. De i stein har nok vært for folk som levde med dårlig tilgang på trær, eventuelt må stein-versjonene hatt noe mer status - på grunn av arbeidsmengden. Vil jeg tro :)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
cdef179

You can get what you want

Legg inn av cdef179 »

You can get what you want
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re:

Legg inn av MalaWolf »

Lurz skrev:Bilde
Prøvde meg på en annen variant, ask og skinnsnor, skulle vel være like hard som sålelær? :P
Inspirert av beskyttere av stein i bowyers bible. Har de vært lagd av stein så må det vel ha vært mange fler av tre som er gått heden?

Den var superkool :)
En trevariant av Amesbury Archer funnet ?
Bilde
Svar