Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

I serien Far gjør ting han ikke kan:
Garn innkjøpt, nå er håpet at pinnen bildet skal bli ei nål og ikke bare tannpirkere...
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Med mye tålmodighet og en god porsjon flaks kan dette bli ei lue og ikke bare en ulldott...
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av GreenMan »

Er imponert over ståpåviljen din - blir nok bra.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Are »

Og går du lei, har du jo et pannebånd. :-)
Stian sitt utsagn tiltredes.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Takk for det, vyrde skyttere!
Gikk ganske greit, etter litt småpusling så er jeg nå på smalt pannebåndnivå. Det skal bli lue av garnet, jeg har troa!
Så var det å komme så langt med tid og stunder at man kunne prøve seg på votter og gjerne et par lodder/sokker. Men den tid den glede. Kanksje...
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Takket være litt leddverk og enda mindre søvn ble det litt håndarbeid i de små timer. Som Allan nevnte i helga så var det enkelt å sjonglere med å legge inn/ut ved behov. Markerte med tannpirkere for dobbeltsting så lua ikke skulle bli skakk. Fort å komme ut av tellinga når en må skjøte garnet eller drikke litt kaffi. Nå satte jeg på ei rad nederst til slutt, de første og styggeste stingene ble dermed jevnet ut litt og bretten kan rekke ned til ørene om kulda biter. Avslutningen på toppen er bare fri fantasi :-)

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Allan »

Dette ser da riktig fint ut! Jeg har ei påbegynt lue en plass óg, så jeg veit at det kan kjennes litt langdrygt, men viljen til å stå i det er jo tydelig til stede, så dette ble jo veldig bra! Og langt mer systematisk enn jeg pleier. Nå fikk jeg litt lyst til å gå på igjen sjøl..

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Find fram Eders Naal, unge Knægt!
Gad vite om man burde lage vottene som du nevnte med 'avbrettbar' ende, evntuelt bare pulsvanteaktig konstruksjon til bueskyting. Når kom fingervanter på moten? De må jo ha hatt behovet, tenkt tanken og muligens laget noe?
Angående glatthet mot buen kan man avhjelpe med påsydd lær. I svartkruttverdenen har jeg brukt bivoks på jakka for å unngå at kolba sklir. Litt smelta bivoks i vottens håndflatedel gjør kanskje susen?

Edit: Skrivefeil
Sist redigert av Jæger den 08 okt 2016, 10:50, redigert 1 gang totalt.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Are med flere hadde sånne greie pilkofferter med seg til Ramnes. I ettermiddag ble det litt hurtigspikk av kasse, planlegger å bruke verktøyholdere fra Biltema som skal modifiseres litt så jeg kan få to dusin piler i den. Tror den skal klare to dusin standardpiler også, ikke at det er noe behov. Den ble ihvertfall lang nok (100 cm utvendig langde). Ivar nevnte at de brave herrer på kulløen hadde kofferter som var pent laget og også hadde plass til annet brukerutstyr. Jeg har noe fint men meningen er å lage rifle- og pistolkofferter en vakker dag. Dette er hva jeg fikk ut av noe kapp. Ikke vakkert, her blir det funksjon foran estetikk. Blir kanskje plass til pilkogger et cetera i midten :-)
Oppdatering følger med tid og stunder.

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Are »

Se der ja. Min koffert ble også laget av kapp på jobben for noen år siden. Det var før jeg begynte med krigsbue og krigspiler. Den funker kun til blinkpiler og de korteste standardpilene. Bør nok lage meg en ny. Denne gangen uten stiftemaskin og MDF. Din så langt hyggeligere ut.


Sent from my iPad using Tapatalk
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Stiftemaskin og snekkerlim funker bra, jeg har brukt det for enkelhets skyld. La merke til nå at disse holderne varierer litt i i lengde. Jeg skrur av stopperne og putter inn 13 på hver skinne for å ta 12 piler. Nederste bilde med 6 standardpiler 12mm tapert skaft og 6 blinkpiler. Bare lagt skinnene løst for å illustrere, vurderer å bygge de litt opp for å kunne rotere piler ved behov uten at de vil ta borti lokket.

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Litt søndagspuslerier :-)
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Lurz »

Hva skal nå det bli tro? :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Hehe, ja du trengte vel ikke lure lenge på det ;-)
En plass får en starte, fikk med meg litt ethafoam fra Ivar om torsdag. Den var litt lang og skrå i den ene enden, rettet opp og justert på saga på jobb. Hadde vært gøy å prøve seg på ei innendørsrunde, nå er en brukanes blink unnagjort. Litt mål av avstander, pilnett og litt sånt så er det bare opp til skytteren :-)
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Kroppen har krangla så det har ikke blitt noe gnist til skyting eller spikking. Fikk avsluttet pilkofferten med et håndtak i dag, litt er bedre enn ingenting :-)
Bilde

Bilde

Ser frem til å løsne piler igjen snart. Ellers blir det kanskje litt nålebinding og annet å pusle med. Alltid noe man kunne eller burde ha gjort...
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar