Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Lurz »

Snedig :)
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Tobben gjør ting han ikke kan: Skulle hugge en einerkvast til å stikke i pilkoggeret og tenkte som så at 'den lange, tynne strengelen som den sto på kan kanskje brukes til en barnebue eller noe'. I dag ble det begynnelsen på noe - med statisk bue. Fri fantasi av en meis, kan bli skikkelig vondt men ganske kul å gå rundt med om den holder sammen når den er ferdig :-)Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Meisen ligger i spenn i håp om å fjerne noe av krøllen i emnet.
Imens har jeg funnet frem noe som for 18 år siden var et vuggeprosjekt i flammebjørk men det kokte bort i papparollen. Nå har dattera lappen og yngstemann er konfirmert. Jeg tenkte det kunne gå an å bruke det til noe - og ltt etter var sidevangene limt sammen og utgangspunktet for et (altfor) pent skjold var et faktum. Det blir bare rundt 70 cm diameter men jeg skal heldigvis ikke i strid med det. Har prøvd å tynne mot kantene, det måler omtrent 14 mm i midten og 5-6 på kanten. Datidens skjold var nok enda tynnere men jeg lot det være litt marginer her da jeg bare vil trekke med lin på fremsiden og olje bakiden. Vurderte å kjøpe råhud eller pergament men tok rev i seilene og fant frem noe lin. Har også kraftigere saker(530g/m2) men det er ei full lengde til grønlandskajakk som jeg nødig vil klippe i.
De fleste av mine prosjekter er inspirert av noe men ikke nøyaktig kopi. Jeg liker å lage noe etter husken. Man ser noe og tenker: Hmm, sånn vil jeg også ha! uten å ha noe å kopiere. Da blir det noe liknende men kanskje med løsninger som man selv synes er praktisk eller pent. Det tenker jeg har foregått i alle tider.
Videre er jeg glad i å bruke/gjenbruke det jeg har lett tilgjengelig. Hvis ikke kan det bli fryktelig dyrt å bli hekta. Noen har kan prioritere det fineste og dyreste, jeg velger annerledes. Stor honnør til alle dere som nerder hardcore, dere er en sann inspirasjon for klabbetasser som meg :-)
Bilde
Kuttet på ei bandsag som ble kjøpt brukt i 1917, nesten eldre jernalder :mrgreen:

Bilde


Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Gooseman »

Det var jaggu tøft og imponerende! Har tenkt på skjold selv, men har bare blitt med tanken foreløpig.
Har du "boss" i metall til midten liggende også? :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Moro å prøve noe nytt, abefales!
Har dessverre ikke skjoldbule. Så en del til salgs på Tingvatn men ikke visste jeg da at jeg plutselig skulle spikke skjold. Skulle jo bare kjøpt en i alle tilfellers skyld!
Nå får jeg begynne å finne en snart, tenker noe i forkevandringsstil- altså gjerne litt konisk eller med spiss om jeg har forstått internettet riktig.
Jeg er ellers ganske så fredelig av meg og skjoldet inngår i utstyrspakka mer som beskyttelse mot vanlig regn enn pilregn.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av GreenMan »

Har kanskje en rund en liggende som jeg ikke får brukt til noe fornuftig ser det ut som


Sent from my iPhone using Tapatalk
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Det kan jo vurderes, GreenMan :-)
I dag har skjoldet fått forsterkning langs kanten. Da dette er et lavbudsettprosjekt så ble det ikke til å handle råhud men har en tørket selskinn fra Grønland som har ligget på lur i 20 år. Da blir det litt hårete kant, kan eventuelt få ei omgang med klippemaskin om det skulle være plagsomt for øyet. Bilde
Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Oddbjørn »

Ble fint skjold, hva limte du linstoffet med?
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Takker, skjoldet er svakt konvekst og jeg har bare trekt på duken stramt og kjørt på med Benarolje for å få litt gjennomskinnelig lindekke grunnet det pene treverket. Det er flammejørk av beste Hødnebø-kvalitet som jeg fikk fra Jan Th. for snart 20 år siden. Hadde jeg kjøpt Smooth-On av Kviljo sist vi møttes så hadde jeg vurdert det. Jeg limer selskinnet med epoxy og skal sy den i tillegg - det er ihvertfall planen.
Skulle jo egentlig gått for hudlim og full musikk med råhud og alt det der men en får vurdere det en annen gang. Dette skal være en slags jernalderparaply så kjekt om det tåler noen dråper.

Edit: Tilleggsdetaljer og skrivefeil
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

I går fikk jeg ordna meg skjoldbule under Middelalderfestivalen i Tunsberg.
Her om dagen sydde jeg kanten, nå kunne grep og bule monteres. Det mangler noen strøk og enkel dekor på fremsiden men det begynner å ta form. Har et par ideer til bærereim, skal spekulere og prøve meg frem. I går hadde det vært fint å hatt et skjold å stå under, mange takk til de med telt som delte sitt ly med fuktige bueskyttere :-)
BildeBildeBildeBilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Klarte å tuste bort fingerbeskyttelsen rett før Tribusen i går, mange takk til Nina for lån av hanske :-)
Det ble handlet litt skinn i går og i dag har jeg skåret ut noen i forskjellige tykkelser i samme stil som en Allan linket til her i vinter. 1500-tallish funn fra England, såvidt jeg erindrer.

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Allan »

Der har du et par som er veldig like originalen! Imo et vinnende design!

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Gooseman »

Skjoldet ble jaggu fint! Hvordan har du festa handtak og boss?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Takker, Allen :-) Jepp, hadde en maken som jeg rota bort rett før skytinga. Synes det er et godt design som ikke vrir seg som to-hullsen har tendens til. Jeg har valgt å flytte ringfingerhullet litt frem på disse. To-hulls er nok bare en flopp :mrgreen:

Hei og takk, Gooseman. Det var ganske vanlig å bøye spikeren ned og tilbake og klemme sammen på det viset. Jeg ser noen skjoldbuler som ser ut som de er klinket. Jeg valgte den løsningen på alle, fikk kjøpt smidde spiker av samme kar som hadde bulen. SKulle kanskje klippet eller laget roer i stål men hadde noen i kobber liggende.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Gooseman
Mester
Innlegg: 155
Registrert: 15 feb 2017, 15:46
Bosted: Sandane

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Gooseman »

Jeg forstår :) Klinking er jo en gammel teknikk så det må være lov. Penere blir det også skulle man tro.
Har du tenkt å male og dekorere skjoldet også, eller blir det enkelt og stilrent? :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Svar