Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Svar
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Oddbjørn »

Smiing er gøy og den stolpestikka di er verd noen kroner. :D
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Må absolutt prøve mer, gjerne på en dertil egnet plass. Det kommer jo et funksjonelt smiebygg på Tingvatn :-)
Fikk stolpestikka av bruttern, han hadde funnet den på soptippen i Arvika. Mangler øret/festet for innfesting. Tror jeg skal felle den inn i et trestykke og bruke en fransk treskrue.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Kraftig toskaft ullstoff, rest etter bukseprosjekt ble til ny sekk på gammel meis. Nye stropper også. Lekte meg med form og funksjon så den har fått ei trang lomme til økser og denslags på den ene siden og den andre kan jeg bære pilkoggeret eller andre livsnødvendige remedier i Bilde

Bilde

Bilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Det blir mye båt og lite bue i dette fantastiske sommerværet vi har. Skjekniven jeg fikk har forleden har fått en brukbar egg og det spikkes litt på holmen grå.
BildeBilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Prosjekt 'spinn egen tråd til surring av fjær på historiske piler' har fått en sped start i dag. Spinnehjul av kleberstein inspirert av funn fra eldre jernalder i Vest-Agder.
Ifølge de vise blir spinnehjul ikke sjelden funnet i par, ett lite og ett større. Til tynne, enkle tråder er visst vekt på 10 gram bra. Dette ble 21 og kan være best til to-trådsgarn. Nå skal jeg se om jeg kan få knota meg til med en liten tass. Kanksje inpsirert av en annen fasong, vi får se.

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Are »

Moro Tobben. Husk av Tuva er en råtass på spinning. Hun kan sikkert hjelpe deg hvis du trenger det...


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Takk, det skal jeg huske!
Lagde meg et lite hjul i samme stil. Her er det ikke snakk om å spinne til veving eller større prosjekter foreløpig men snuse litt på konseptet. Jeg får muligens tak på ull fra Lendbrekjortel-prosjektet som kunne vært artig å bruke til et prosjekt basert på eldre jernalder.
Det lille hjulet med tørr, kort ull var ikke lett.
Nederst øver vi oss på lin, mye tust og enda mer moro :-)

Bilde

Bilde

Bilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Bowman »

Flinkedeg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Nytt prosjekt, spyd omtrent fra slutten av eldre jernalder. Fant en spiss på marked i sommer som kan minne om en funnet på Kveste 2, Valle i Setesdal fra rundt år 500. (Grav A6221 spydspiss F9709). Eikestrengel med karakter til skaft og festes med bek og en stift. Spjotet er primært tenkt som utstyrs-/bueknagg og stang til et krypinn hvis jeg får ut fingeren og sydd en duk...
Bilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Bowman »

Kuuuuult.


Sent from my iPhone using Tapatalk
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Takk, det holder foreløpig greit sammen.
En liten tabula/vokstavle på gang. Gangbar skrivetavle fra antikken og opp til 1800-tallet. Bitene kommer fra en stokk fra en eldre bygning som ble revet i Setesdal i attenpilogbue. BildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min FIG-LX1 via Tapatalk

The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Oddbjørn »

Artig sak og de fungerer, jeg har to stykker. :D
Brukeravatar
Allan
Master bowyer
Innlegg: 1601
Registrert: 09 jul 2012, 20:28
Bosted: Hadeland

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Allan »

Søren klype, Jæger, der kom du meg i forkjøpet! Men det ser bra ut! Jeg har lest at en kan farge voksen svart med knust kull, det er fristende å prøve når jeg kommer så langt. En ting jeg har fundert litt på er om spissen på stylusen skaper riss i treverket under, og om det i så fall spiller noen rolle. Stylus lages gjerne av bein, så den er hardere enn treet uansett treslag, men vokstavler har vært laget av elfenben som vel er hardere enda. Ikke at elfenben er så aktuelt i våre dager da..

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Har kom maður á bergið oman
við sterkum boga í hendi:
"Jallurin av Ringaríki
hann meg higar sendi."

"Einar skalt tú nevna meg,
væl kann boga spenna,
Tambar eitur mín menski bogi,
ørvar drívur at renna."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Herlig, da blir det flere med nasa i tabulaen fremfor telefonen ved neste nerdetreff.
Hadde et relativt tykt lag voks, Allan. Tror det blir kun skraping i overflata, så å si.
Jeg hadde litt tjære i voksen, vurderte aske. Får se an konsistens og farge i morra, da kommer det en dag med tabula rasa og nykvessa stylus :mrgreen:
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Den får prøves ut litt, det vil nok gå an å skrible ned noe. Foreløpig lager jeg ikke stylus men bruker risse- og spiseredskapet av Nydamspiss og einer som henger i tvislira.
Edit: Her er det ikke tilsatt annet enn en skvett tjære.

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar