Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Svar
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Oddbjørn »

Mye fint her og pass på fingrene.
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Lurz »

Nå må det bli tommeltrekk eller links en stund hvis det skal skytes bue 8)
Skal du låne ring? :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Takk, skal passe meg Oddbjørn. Viktig å blote litt til verktøygudene.
Lurz: Har ring, mangler presisjon. Lurer på om det kan kjøpes i løsvekt eller kommer det i kanner?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Lurz »

Har ring, mangler presisjon. Lurer på om det kan kjøpes i løsvekt eller kommer det i kanner?
Har ikke funnet noen som selger i det hele tatt :? :(
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Mulig den står ved siden av albufett, blinklysolje og denslags artikler i en butikk i en galakse langt, langt vekke.
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

To kniver overlevert sine eiere. Min har fått tilleggsutstyr i form av syl/bor/rissenål/spiseredskap av en Nydamspiss, hengebryne og folkevandringstidsinspirert ringbling.
Bilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Klargjør ingredienser til bålturprosjekt. Ulo med skiferblad nylig funnet i Alaska. Blir en fritolkning og ikke helt hard core verktøybruk

Bilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Are »

Jæger skrev:To kniver overlevert sine eiere.
Jeg leste: To kniver overlevde sine eiere?(;...
Det ble såpass dramatisk at jeg måtte lese en gang til ;-)


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Hahahaha, ja det er ikke lett å oppfatte alt!
Når det er sagt så er det vel ikke uvanlig at en kniv overlever sin eier, jfr. diverse gravfunn og kniver som går i arv Bilde
Det ble en raptus med uloer, mamma, pappa og lille sel. En med stålblad, den skal brukes til flåing. Skiferbladene fungerer veldig fint i kjøtt og jeg skar en del av bukseprosjektet med den store. Limt med bek, så klart. Toskaft, valket ull av seig kvalitet gikk sånn tålig. Må innrømme at tekstilsaks fungerer bedre. Den store med skifer er nå gitt til et par entusiaster som liker denslags og skal prøve den ut som kjøkkenkniv. De tre avbildet med sin kusine fra Sisimiut, Grønland.
Bildebonanza:

Bilde
Inspirasjonskilden til den første, lille. Foto: Erika Larsen og er hentet fra denne artikkelen av National Geographic

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
...og så ble det en bunt nye brikker til veving også, gitt!
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Lurz »

Jobber fælt om dagen du :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Det går litt i rykk og napp, akkurat nå er det full rulle.

Har noen kamerater, vi har snakket en stund om smiing men ingen gjør noe med det. Det vil si, den ene har fått seg ambolter, en annen har ei feltesse, en har lest seg opp på emnet. Mye skrik og lite ull så langt. I går kveld traff jeg en trivelig kar som fortalte hvor enkelt det kan gjøres. I ettermiddag fikk jeg en ide, hva med å prøve å smi et-eller-annet ved hjelp av ting jeg finner i eller i nærheten av huset? Dette er ikke hard-core opplegg med belg og allslags fancy greier, bare et forsøk på lavbudsjett engangssmie.
Fant at en murstein med hull muligens kan være bunnen av essetrauet, med litt elvestein oppå og kanter av stein fra umiddelbar nærhet. Støvsuger i blåsemodus, noen rørbiter, grillkull og rester etter tjærebrenning var nok til essa. Noe å banke med og på og noen andre duppeditter. Jeg tenkte først på en pilspiss men så ble det en krok til kniven eller andre ting som kan hektes på belte eller bukselinning.
Baklager delvis uskarpe bilder, var lettere euforisk etter at alt forløp greit. Fra jeg begynte å lete etter remedier til kniven hang i kroken gikk det rett over halvannen time. Ikke noe pent arbeid hverken esse eller produkt men jeg syntes det var moro å få til noe i metallsløyd :-)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Lurz »

DET_VAR_TØFFFFT! :D
(capslock for en gangs skyld ikke å overdrive!)
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Takk for det, Lurz. Må absolutt prøve å smi noe igjen snart.
Er i gang med et forsøk på Snartemo II-båndet. Smalt og knotete med bare to tråder i mønsterbrikkene. Ble rådet til å veve dette med flatt underlag da brikkene har en lei tendens til å vri seg grunnet to tomme hull. Har kommet i gang på et haltende vis, satser på bedre teknikk etter hvert. BildeBildeBilde




The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av HEO »

Likte det med smiinga di. Takker for deling. Du har altfor mange jern i ilden. Eller er det jeg som har for få? Er imponert :D
"For veik, for veik er kongens bue."
Brukeravatar
Jæger
Mester
Innlegg: 1986
Registrert: 24 jun 2016, 10:08
Bosted: Kristiansand

Re: Tobbens tidtrøyte og andre spikk

Legg inn av Jæger »

Takk for det, HEO. Jeg har hatt et renn av parallelle prosjekter i det siste, skrotten er skranten så jeg må prøve å gire ned noen hakk. Ett prosjekt av gangen er mer normalt :oops:
Men smiing gav mersmak, har lyst til å prøve det igjen, gjerne på en dertil egnet plass med alle fasilieter. Og helst sammen med noen som en kan lære triks og knep av.
Har du noe artig på gang?
The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten – Benjamin Franklin
Svar