Bek - bruk og bruksområder?

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Bek - bruk og bruksområder?

Legg inn av Kviljo »

Handla litt på skinnlaaven.no, og tok med en boks bek. Mener å ha lest at det er funnet bek på piler, i forbindelse med festing av fjør og spisser. Så det er sikkert kjekt å ha 8)

Men så har jeg jo ikke peiling på hvordan dette kan brukes, og ikke minst hva (annet) det historisk er blitt brukt til :oops:

Kanskje det er noen som vet hvordan det er lagd også?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Bek - bruk og bruksområder?

Legg inn av Kviljo »

www.caplex.net skrev:bek, resten ved destillering av tjære, petroleum og en del andre organiske produkter. Brukes bl.a. som bindemiddel i briketter og i elektroder for den elektrokjem. og elektrometallurgiske industri, til kunstig asfalt, skipsimpregnering og impregnering av tauverk.
Brukeravatar
Bøck
kaptein
Innlegg: 103
Registrert: 08 jan 2006, 20:37
Sted: Oslo
Kontakt:

Legg inn av Bøck »

Jeg har ikke selv festet fjær med bek, men jeg har sett det bli gjort. Det var Ole Nielsen, museumsinspektør for Hjemsted Oldtidspark i Sør-Jylland og en ivrig bueskyter/-maker, som gjorde det på et av vikingmarkedene i Borre for en del år siden. Jeg vet ikke helt hvilke(n) tidsperiode(r) og områder denne festeteknikken er relevant for, men Ole driver i hvert fall mest med dansk romertid og folkevandringstid nå.

I korthet går teknikken ut på å varme beken og klebre den fast rundt hele pila der fjæra skal festes. Beken holdes hele tiden varm og klebrig ved å snurre pila over glør eller annen varmekilde. Fjærene trykkes fast og surres med tråd på vanlig måte, og beken holdes varm hele tiden.

Jeg husker ikke om Ole hadde noen lur måte å feste tråden på, men det viktigste er sikkert å få trådenden under minst én annen tråd og godt ned i beket.

Bek kan ellers brukes til det meste som skal klebres sammen. Vær obs på at det blir hardt og sprekker lett når det er kaldt, og er derfor ikke egnet til absolutt alt. Jeg brukte f.eks. bek til å feste en spydspiss til et skaft. Det fungerte ypperlig i varmt vær, men utover høsten hadde spydspissen det med å falle av skaftet ved den minste belastning.
Jørgen Bøckman
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Takker og bukker :)

Teste litt i kveld 8)
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

I følge leksika kan bek lages av både petroleumsprodukter (steinkull) og treprodukter. Hva er det for slags bek de selger på skinnlåven? Planlegger et lite lim-prosjekt med bjerketjærelim som vel er mer naturlig på våre breddegrader? Tror jeg vet hvorledes man lager bjerketjerærelim, men er takknemlig for innspill og hjelp. Prøvde forleden litt limeffekt av noe ekte milebrent tyritjære-olje. blandet inn litt aske (lut?) for å få den tykkere, men .......Totalt, griseri klin og fiasko....
Bilde
Brukeravatar
KEn
Mester
Innlegg: 593
Registrert: 11 jan 2006, 09:19
Sted: Kristiansand

Legg inn av KEn »

Kulltjærebek og tretjærebek er nokså forskjellig

http://www.encyclopedia.com/html/t/tarNpitc.asp.



coal tar pitch
A residue produced by distillation or heat treatment of coal tar. It is a solid
at room temperature, consists of a complex mixture of numerous predominantly
aromatic hydrocarbons and heterocyclics, and exhibits a broad softening
range instead of a defined melting temperature.
Notes:
The hydrogen aromaticity in coal tar pitch (ratio of aromatic to total content
of hydrogen atoms) varies from 0.7 to 0.9.


Se også denne:

http://www.dcchem.co.kr/english/product ... _coal1.htm
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Skinnlåven selger vel furu-tjære-bek såvidt jeg forstod. Det er iallefall den jeg har sett andre bruke, og den jeg har selv.

Beket var greit å jobbe med igrunnen. Ulempene er vel helst at det sprekker (til og med beken jeg festa fjørene med sprakk i kaldt vær), også lukter det ganske sterkt i romtemperatur, selv om det ikke er den værste lukta 8)

Jeg forestiller meg at det ville blitt ei god mølje å blande harpiks og bek sammen. Ville kanskje ikke sprekke så lett?
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Fint, nå er jeg igang. var hos Jørn Jensen as i dag, Skinnlåvens konkurrent, kjøpte dansk bek som viser seg å være harpiks/kvae. Natur-harpiks står det på boksen. skomakere brukte det for å gjøre sømmen vanntett. Derav navnet BEK-SØM-STØVLER. he he Helt lys, finnses også sort. Vet ikke helt hva jeg skal bruke det til, vil muligens prøve om det har noen lim-effekt. Virker meget hardt og sprøtt, men blir vistnok mykt i vanlig varmt vannbad. husker vi fant lyserød kvae på trære i barndommen. Tyggegummi!! Og svart BAJA.BEK, men det var noe asfalt/olje greier..
Bilde
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Har også prøvet meg frem med bek. Bare pass på for flytende bek er glovarmt, jeg jobbet over ett utbrendt bål som hadde glodvarme steiner, dette gav en fin undervarme slik at jeg kunne varme opp pla jeg skulle jobbe med. Beken holdt seg flytende i va 15 sek, så det gjelder å være kjapp,,,,,,og forsiktig. Det er lettere med pilspissene for de kan jeg forvarme ganske mye og jern/stal har høy varmekapasitet. Pilspissene sitter steinhardt i skaftet, hmm skal hive en i fryseren for å se hva som skjer.
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Har nå latt pila ligge ifrysern over natta i - 18 grader go prøvde å dra av spissen med tank og slo på den med en hammer, uten at den løsnet. Jeg konkluderer at beket fra skinnlaaven er bra!
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Hva slags bek? Prøver å finne etymologien i ordet "bek", men Falk&Torps er ikke til hjelp. Måten jeg vil lage bjerketjerelim (bek) på er følgende: Tett metallboks med et hull i bund, proppe den med mest mulig bjerkenever. (bør jeg bare bruke neveren eller hele barken tro?) boksen settes i et bål med en "oppsamlings-skål-rør-sytem" i metall i bund.
Ganske likt slik man lager tyriolje (stavkirke-beis:-), men her bruker man feit tyrived isteden for bjerkenever. Vi er i gang med å få undersøkt limrestene i tvi-bogine fra Oslo-funnene. Det store spørsmål er: Kan man lime en composittbue med bjerketjerelim, eller blodlim slik at det blir mer vannfast enn fiskeblærelim. Du skal få rapport etter hvert Helge!
Bilde
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Hei. Da jeg snakket med en av assistentene til Csaba Grozer for ett år siden angående fiskeblærelim, sa de at de har prøvet med mange typer lim, men at fiskeblærelim og spesielt fra stør var den beste på grunn av at den holdt en gel struktur i lang tid, slik at den var lett å jobbe med. I tilegg vil den ikke bli sprø selv etter lang tid. å vet jeg like om blodlim og annet, men jeg vil tro at man vil oppleve at det vil bli sprøtt etter en tid, tenk på koagulert blod. Men prøv, prøv og prøv. Samene brukte som nevnt lim fra aborrskinn, selv har jeg en del hyse svømmeblære som jeg har tenkt å eskperimenter med, det er ikke mye, men nokk til å teste ut egenskapene til det. Jeg har bestilt opp hornplater så snart begynner jeg på horn og senebue prosjektet. (hopper litt rundt og gleder sei)
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
Jorarn
Mester
Innlegg: 262
Registrert: 09 jan 2006, 17:14
Sted: Trondheim

Legg inn av Jorarn »

Leste akkurat en artikkel der det fremgår at Oetzi (Neolittisk bueskytter innfriosset i is) hadde minst en pil der det var brukt Bjerketjære som lim.
Det nevnes også at bjerketjære er et betydelig dårligere lim en hudlim, men at det antagelig var det beste de hadde da hudlim ikke ble oppfunnet før noen tusen år senere.
-Joachim-
“Only those who have to do simple things perfectly will acquire the skill to do difficult things easily” Friedrich von Schiller
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Legg inn av Sturlabuer »

JADDA, jeg leste på et annet forum (ATARN) om bruk av svømmeblærer fra saltvannsfisk,
at limet ikke ville holde på grunn av for høy temperatur i luften (der nede i sydøst).
Jeg lurte litt på om det kanskje er kaldt nok her vi bor til at det vil funke alikevel.
La oss få vite hva resultatet blir av forsøket ditt :)

Lars
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Testet to klosser med svømmeblære fra"Gadhus Morhua" altså torsk.
Klippet opp i småbiter, kokte med vann på svak varme (til en velling) så lenge jeg hadde tålmodighet. :oops: Det ble "hel ved", når jeg endelig fikk revet de fra hverandre satt veden igjen fra begge motsatte klosser! Imponerende greier.
Så til bek og etymologien. Har funnet ut litt. Samme ordet som bekk, altså "å renne" , så bekk må i utgangspunkt ha noe med kvae å gjøre? Og Bjerk og bark har samme opphav. Uhyre gamle ord.
Bilde
Svar