Bek - bruk og bruksområder?

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Det jeg fikk intrykk av da jeg snakket med Csaba var at limet skal ha en god lim og gel egenskap i lang tid etter att limet er ferdiglaget. Det er dumt å lage en horn/senebue som man bruker ett år på å lage og tusenvis av timer (og kroner) for så å oppleve at den sprekker ette to tre år. les helt nede på denne siden om ektxa III
http://www.grozerarchery.com/index_b.htm
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Så nå har jeg testet litt på bekens lim-egenskaper. Blandet 25% kvae 75 % milebrent tyritjære. De blander seg lett ved svak varme. (Sirup-konsistens når varm) Limte noen 2x2 cm treklosser (porøs furu) med vanlig hvitt lim og noen med bek. Dro dem av med pundmåleren: Resultat: Hvitt Casco lim: ca 50 pund i snitt. Bek: 50 pund i snitt, med det beste resultat på 62 pund på bek. Her var det litt ruglete overflater, så et slags vakum oppsto vil jeg tro. Kan rillene på "bybuene" ha hatt en slik funksjon? Forsøket ble gjort i 20 pluss, blandingsforholdet tyritjære/kvae må testes mer mht temperaturer. Kvae blir sprøtt i kjølige omgivelser. En ting er iallefall sikkert, dette er skikkelig vannfaste greier. Skal bli spennende å få eventuelle lim-resultater fra "Oslobuen".
Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Aiai 8)

Så er spørsmålet om det funker like bra i lave temperaturer. Det er vel lite trolig at man lagde buer som ikke kunne brukes vinterstid. (ref. buen som skistav)

Limprøver fra buen er under testing, eller planlagt i nærmeste framtid?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

:roll: Olav svar da!!
Er det noen som vet hvorledes fiskeblærelim og eller bek/tjære/kva oppfører seg i myr og jordmiljø i 100vis av år?
Det finnes altså med en masse furu(ofte tennar)skinner, bjerkeskinnen er nesten alltid borte. F.eks Jokkmokbuen, er det lett etter limrester der tro?
Bilde
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Er så mange tråder dette kunne passe i nå, men jeg legger den inn her:

Sitat Insulander 2002 The two-wood bow. Side 56
Bilde

Hmm, kan dette tolkes slik at buer av sener/tre/horn ble limt med vannoppløselig lim, mens tovedsbuene ble limt med lim som tålte fuktighet bedre? (og at da eventuell neverbinding kun var ment for å beskytte treverket mot fuktighet, ikke limen)
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

hjælp!! Nå leste jeg nettopp en beskrivelse av Jokkmokkbuen.... (1956) at abborskinnlim var/er vannfast! Når jeg tenker meg om bør jo fisk være det :lol:
Eller??
Bilde
Olav RB
Bueskytter
Innlegg: 39
Registrert: 10 jan 2006, 23:48
Sted: Oslo

Prosjekt buelim. Testing av rester fra middelalderbuer

Legg inn av Olav RB »

For øyeblikket pågår diskusjonen om historiske festemidler for buer på flere tråder, med mange viktige momenter. En innfallsvinkel til å finne svar på hva som ble brukt på historiske buer er å teste de restene vi har. Det finnes slike på minst ett av buefragmentene fra middelalderbyen Oslo (Det furufragmentet som ble funnet tett sammen med et bjerkefragment).

Det er to hovedproblemer involvert i å få til dette og et mindre som alltid skal la seg løse; økonomiske midler.
Hovedproblemene er:
1. Å få lov til å ta en limrest fra et av fragmentene for testing.
Dette arbeides det med nå.
2. Hvordan skal prøven testes?
Vi ønsker å få avklart hvilke stoffer limet inneholder, og om det stammer fra fisk, pattedyr eller trær. I tillegg vil det være av interesse å vite om det er tilsatt noe som ikke finnes naturlig i fiskelim etc. En finesse her er at garvesyre (som kan ekstraheres fra spesielt eikebark) kan ha blitt brukt til å gjøre limet vannfast. Det finnes også teorier om at formaldehyd, som blant annet finnes i røyk fra brennende tre, har samme virkning. Spor av slike stoffer vil være av interesse.

En komplikasjon som helst bør kunne håndteres er om limet har trukket til seg noe fra jorden det har ligget i som ikke var der opprinnelig.

Det har så langt ikke vært mulig å få noen god oppskrift på en slik analyse, på tross av flere kontakter til fagfolk. Nilstor og Jadda har beskrevet kollodialt protein (gelatin) som det sentrale stoffet. Her er det igjen tydeligvis delstoffer som vil være avgjørende for kvaliteten på limet og ikke minst vannfastheten.

Har Trondheimsmiljøet eller andre ideer til et fornuftig analyseopplegg samt et laboratorium som kan gjøre jobben trygt?
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Truls. Ja fisker er stort sett vanntette, :roll:

Men. Når vi lager lim løser vi opp kolagen i fiskens bindeven opp i vann. Etter den reglen vi lærte på videregående "likt løser likt" vill alt vi løser i vann før ekstraksjon også bli løst i vann etterpå også i f eks regnvær. Tilfellet for kollagen er nettop dette. Kollagenet består av aminosyrer i tre alfa helixser ( som en vindeltrapp) som vikler seg inn hverandre. Kollagen inneholder en del prolin og hydroxyprolin, som vil destabilisere denne helixen. Det er spesielt mye av disse to aminosyrene i kollagen fra kladtvansfisk, noe som nevnt gir en lavere gelerings temperatur. men selv om fisk lever i vann vil fiskelim ikke være vantett eller vannbestandig.
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Takk Helge... men så kan man altså gjøre "dyr eller fiske lim" mer vannfast ved å tilføre garvesyre? F. eks eikebark-log som jo har blitt brukt til garving av både skinn og tauverk opp til vår tid. Å henge bue-emner i røykhullet på lavvoen/tippien vil også gi en slags "garvesyre-effekt"?
Bilde
Brukeravatar
Jadda
Mester
Innlegg: 195
Registrert: 22 feb 2006, 22:17
Sted: Trondheim

Legg inn av Jadda »

Dette med aldehyder og hvor vidt det vil gjøre limet mere vannbestadnig skal jeg ikke uttale meg om kanskjjeg kan teste det ut en gang. Nuvel tilbake til hoved tråden Bek. Jeg har fått tak i ODmmund Farbregdes rapport fra 1972 om oppdalspilene der flere piler er med kvae/harpiks og tjære de eldste er datert til jernalder.
og husk. Ikke vink til pila for da logrer den.
Brukeravatar
Truls med bogen
Mester
Innlegg: 549
Registrert: 10 jan 2006, 15:03
Bosted: SON
Sted: Son

Legg inn av Truls med bogen »

Det står endel om dette med garvesyre og vannfasthet i TBB-1: How to make animal glues.
Bilde
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bek - bruk og bruksområder?

Legg inn av MalaWolf »

Jeg veit det er en "bek-along" her inne ett sted, men jeg finner ikke tråden. Noen som husker det innlegget, med referanse til en tysk side såvidt jeg husker :)
Sist redigert av MalaWolf den 14 mai 2010, 15:21, redigert 1 gang totalt.
Stein
Mester
Innlegg: 189
Registrert: 31 jul 2007, 12:57
Sted: Bergen

Re: Bek - bruk og bruksområder?

Legg inn av Stein »

Stein Dale
__________________________
"Benda boga"
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bek - bruk og bruksområder?

Legg inn av MalaWolf »

Her benyttes en gammel kakeboks :) med lokk og hull i bunn, en hermetikkboks graves ned i bakken. Kakeboksen fylles med never fra et dødt tre og plasseres med hullet over hullet i bakken hvor hermetikkboksen står. Man lager et bål over kakeboksen. Resultatet i første runde er tjære. Tjæren kan benyttes til impregnering av treverk og lær (og sikkert til fakler også). Ved å koke inn tjæren ytterligere får man bek.

Fantastisk flott handverk fra denne Jon - sidene hans er verdt en titt :)


http://www.jonsbushcraft.com/birchtar.htm

Bilde Bilde
Bilde Bilde
Bilde Bilde
Tjære:
Bilde
Tjæren kokes inn til bek:
Bilde
Bilde

Men - hvordan i allverden utførte man dette for 70.000 år siden? Helt uten bruk av metall?
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Bek - bruk og bruksområder?

Legg inn av MalaWolf »

Engelskmennene driver i disse dager analyser for å finne ut hvordan bek / tjære / lim ble blandet på 1400tallet :) Skal bli morro å se hva de kommer frem til til slutt.

http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-18323677
Svar