Lover og regler angående bruk av bue offentlig?

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Svar
Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

Lover og regler angående bruk av bue offentlig?

Legg inn av Alv Vatzdal »

Jeg bruker parkeringsplassen som nesten alltid er øde, nedenfor leiligheten. Så lurte på om det er lover og regler for dette? Hadde vært super-kjipt hvis politiet kom forbi og det var en eller annen lov som fikk dem til å ta utstyr for flere tusen..

Når det gjelder sverd og skytevåpen vet jeg at disse gjenstandene skal pakkes inn så de ikke er synlig når man går på en gate fra A til B. Gjelder det samme bue?

Bilde
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Lover og regler angående bruk av bue offentlig?

Legg inn av Sturlabuer »

Jeg tror ikke det er spesielle regler på pil og bue, men det finnes alltid et aktsomhetskrav.
En buesokk, (trekk til buen alà sånn til fiskestang) er en grei ting uansett ved frakt.

Det som er viktig er å ha en sikker bakgrunn der du skyter. En pil kan gå opp mot 300m, og er farlig hele veien.
I tillegg kan en pil som ikke går så veldig langt i utgangspunktet, treffe noe som gjør at den spretter videre og langt overstige vanlig rekkevidde.
Den kan også skifte retning.

Sjansen for at politiet kommer forbi er vel ikke så veldig stor, men du kan jo alltids skremme en eller annen nabo og skaffe deg problemer
på den måten. Det gjelder å se hyggelig ut mens du skyter :D
Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

Re: Lover og regler angående bruk av bue offentlig?

Legg inn av Alv Vatzdal »

Ja, jeg har lært at piler kan skifte retning, jeg bommet på blinken et par dager siden og jeg traff en av de røde stengene som blinken står i mellom helt bak i bildet, og en meter lenger høyre, så hadde jeg blitt spiddet. :(

Jeg har ikke evnen til å se hyggelig ut. Jeg er 1.90, 120kg, langt sort hår og som oftest helt sorte klær og jeg har lest så mye at verdensbildet mitt ikke gir meg noen grunn til å smile. :|

Takk for svar.
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
Svar