En enkel blink?

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

En enkel blink?

Legg inn av Alv Vatzdal »

Har mest lyst på en blink av halm, sånn som i gamle dager, men har ikke noe halm. Har derimot en finerplate, men jeg er redd det vil skade pilene. Så da tenker jeg også isopor, men har ikke noe isopor.

Så er det noen som har peiling på hvordan lage en enkel (å lage) blink som ikke skader pilene?
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: En enkel blink?

Legg inn av GreenMan »

Striesekk fylt med plast
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: En enkel blink?

Legg inn av dagsunde »

Paåpeske fylt med gamle aviser. Skyt med avisene liggende.
Liggeunderlag fra biltema
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
HEO
Master bowyer
Innlegg: 625
Registrert: 28 feb 2012, 19:09
Bosted: Sande
Sted: Sande i Vestfold

Re: En enkel blink?

Legg inn av HEO »

"Gammel" tekstilkoffert, finnes ofte på loppemarked til en billig penge. Fylles med all slags tekstiler og gamle puter. Surr fast et A4 eller A3 ark(eller noe av papir som du tegner passende blink på) med litt solid tape. Holder til mange piler før kofferten blir slitt ut på den ene siden. Så er det bare å begynne på baksiden når pilene ikke lenger "står fast" i blinken. :)
"For veik, for veik er kongens bue."
Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

Re: En enkel blink?

Legg inn av Alv Vatzdal »

Tusen takk for svar alle sammen! :) Ser ut som dere har omtrent samme ide: Å fylle ett eller annet med noe som ikke skader pilen. En pappkasse med aviser o.l. høres kanskje enklest ut. Bare nå Kviljo svarer på mld min snart og gir meg kontonummeret sitt og får sendt avgårde buen. Er like tålmodig som en 5-åring i en lekebutikk.
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: En enkel blink?

Legg inn av dagsunde »

Han er på vikingfestival på bronseplassen i helgen, tror jeg...
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Loke
Bueskytter
Innlegg: 55
Registrert: 03 aug 2008, 09:59
Sted: Stavern

Re: En enkel blink?

Legg inn av Loke »

Jeg bruker en striesekk fylt med all slags tynn plastfolie(bæreposer, byggeplast, presenning osv.). Pakker det såpass sammen at den står av seg selv. Et lite svart merke med en sprayboks utgjør blinken.
Funker veldig bra, og skulle man glemme den ute en kveld i regnvær så gjør det ingenting!
Det at den er så lett gjør den også veldig enkelt å slenge inn i bilen hvis man skal ha litt lengre avstander enn hageskyting å skyte på.
T


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: En enkel blink?

Legg inn av Vibeke »

Jeg har en sånn plast-nettig-sekk, som du f.eks får kjøpt m ved, fylt med plast
Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

Re: En enkel blink?

Legg inn av Alv Vatzdal »

Masse lure ideer her. Men, sukk, tenk å ha hatt en sånn svær middelaldersk blink av halm. :cry:
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: En enkel blink?

Legg inn av GreenMan »

Alv Vatzdal skrev:Masse lure ideer her. Men, sukk, tenk å ha hatt en sånn svær middelaldersk blink av halm. :cry:
Som ikke er veldig middelaldersk og som spiser pilspisser
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: En enkel blink?

Legg inn av nidrinr »

Jeg har etter mange forsøk på ulike blinker blitt mest fornøgd med den siste varianten jeg bruker. Først skjærer du ut en isofoamplate (sån lilla hard isoporaktig greie man bruker som isolasjon under garasjer og hus), så den blir firkanta. Så kjøper du 2-3 billige liggeunderlag, og klipper til biter som passer på isofoambiten du har. Jeg brukte bare gaffa og surra rundt hele greia oppe, nere og på begge sider til det satt. (Bare den ene sida som ska ha liggeunderlag.) Når du har 3-5cm med liggeunderlag som sitter bra fast i isofoamen er det bra. Så bruker du et gammalt laken eller no billig stoff, evt. strie, som du trer rundt blinken. Denne festes til isofoamen med helt vanlige skruer med stort hue. Så maler du på det motivet du vil ha som blink. Jeg laga 2 sånne på et par timer for et par år sida, og de holder enda. Veier omtrent ikkeno, og stopper stort sett alt av piler.
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: En enkel blink?

Legg inn av Vibeke »

GreenMan skrev:
Alv Vatzdal skrev:Masse lure ideer her. Men, sukk, tenk å ha hatt en sånn svær middelaldersk blink av halm. :cry:
Som ikke er veldig middelaldersk og som spiser pilspisser
Og som ikke tåler å stå ute i vær og vind over lengre tid...
Brukeravatar
Vibeke
Mester
Innlegg: 157
Registrert: 11 mar 2010, 09:49
Bosted: Hamar

Re: En enkel blink?

Legg inn av Vibeke »

nidrinr skrev:Jeg har etter mange forsøk på ulike blinker blitt mest fornøgd med den siste varianten jeg bruker. Først skjærer du ut en isofoamplate (sån lilla hard isoporaktig greie man bruker som isolasjon under garasjer og hus), så den blir firkanta. Så kjøper du 2-3 billige liggeunderlag, og klipper til biter som passer på isofoambiten du har. Jeg brukte bare gaffa og surra rundt hele greia oppe, nere og på begge sider til det satt. (Bare den ene sida som ska ha liggeunderlag.) Når du har 3-5cm med liggeunderlag som sitter bra fast i isofoamen er det bra. Så bruker du et gammalt laken eller no billig stoff, evt. strie, som du trer rundt blinken. Denne festes til isofoamen med helt vanlige skruer med stort hue. Så maler du på det motivet du vil ha som blink. Jeg laga 2 sånne på et par timer for et par år sida, og de holder enda. Veier omtrent ikkeno, og stopper stort sett alt av piler.

Det burde være ett godt kvalitetsstempel når Nidrinr sier at det stopper stort sett alt av piler
Harald
Mester
Innlegg: 304
Registrert: 23 aug 2014, 14:34
Bosted: Ramnes
Sted: Ramnes

Re: En enkel blink?

Legg inn av Harald »

Etter hva jeg har lest her inne om buene hans stopper den vel riflekuler også antageligvis... :shock:
Det er bare en måte å finne ut hvor mye en bue tåler...
Alv Vatzdal
Bueskytter
Innlegg: 71
Registrert: 07 jul 2015, 09:52
Bosted: 5222

Re: En enkel blink?

Legg inn av Alv Vatzdal »

Vibeke skrev:
nidrinr skrev:Jeg har etter mange forsøk på ulike blinker blitt mest fornøgd med den siste varianten jeg bruker. Først skjærer du ut en isofoamplate (sån lilla hard isoporaktig greie man bruker som isolasjon under garasjer og hus), så den blir firkanta. Så kjøper du 2-3 billige liggeunderlag, og klipper til biter som passer på isofoambiten du har. Jeg brukte bare gaffa og surra rundt hele greia oppe, nere og på begge sider til det satt. (Bare den ene sida som ska ha liggeunderlag.) Når du har 3-5cm med liggeunderlag som sitter bra fast i isofoamen er det bra. Så bruker du et gammalt laken eller no billig stoff, evt. strie, som du trer rundt blinken. Denne festes til isofoamen med helt vanlige skruer med stort hue. Så maler du på det motivet du vil ha som blink. Jeg laga 2 sånne på et par timer for et par år sida, og de holder enda. Veier omtrent ikkeno, og stopper stort sett alt av piler.

Det burde være ett godt kvalitetsstempel når Nidrinr sier at det stopper stort sett alt av piler
Ok, takk for grundig beskrivelse, da kan jeg kanskje få til noe sånt. Pappkassen min begynner å se ynkelig ut. :)

Edit: Jeg svarte til Nidinr der. Hva mente du, at jeg ringeaktet Nidinr pga nostalgiske sukk om middelalderske halmblinker?
Edit 2: Nei, du mente at du anbefalte den metoden. Sorry, ble confuzzled av quotenem, for det var to på 1 side. :idea:
«Ydalar heiter
der som Ull hev
sine salar reist;
Alvheim Frøy fekk
i fyrndeheimen
av tivar i tann-fe.»
Svar