Novise stiller spørsmål

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

erectus
Nybegynner
Innlegg: 8
Registrert: 29 nov 2014, 00:14
Bosted: Jar

Novise stiller spørsmål

Legg inn av erectus »

Hallo her inne!
Jeg har sittet en tid og lest på trådene her på forumet i håp om å bli klokere, men før jeg finner svar på ting jeg lurer på, dukker flere spørsmål opp.

Hvorfor må man gjøre så mye ut av strengen? Kan ikke en fletta nylon/dacronstreng gjøre nytten? Tynn nok, sterk nok, lite elastisk, - og billig.
Hva er forresten en fast flite streng?

Skyter man lengde med release? Evt sånn man har på tommelen, men denne har jeg ikke sett på noen salgsider i Norge.

Hvorfor lages ikke alle buer slik at pilen kan gå rett ut fra strengen uten å ta "omveien" rundt buen? Må jo være mye bedre for presisjonen og man kan muligens klare seg med mindre stiv og lettere pil.

Hvordan måles stivhet på pilen og hvordan oppgis den?
Er vanes det samme som fjær?

Mange spørsmål, noen banale kanskje, men håper noen tar seg tid til å svare.

PS. Når bueskyting har vært vel så stort i sentral- Europa som i England, hvorfor kan man ikke operere med kilo, gram og centimeter? Må jo sitte med konverteringstabellene hele tiden. Og kanskje skulle man prøve å lage flere norske ord til erstatning for de engelske. Tviler på at Tambarskjelve og hans samtidige snakket om spine og stack og vanes
Sist redigert av erectus den 30 nov 2014, 16:51, redigert 1 gang totalt.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Diverse spørsmål

Legg inn av Are »

erectus skrev:Hallo her inne!
Jeg har sittet en tid og lest på trådene her på forumet i håp om å bli klokere, men før jeg finner svar på ting jeg lurer på, dukker flere spørsmål opp.

Hvorfor må man gjøre så mye ut av strengen? Kan ikke en fletta nylon/dacronstreng gjøre nytten? Tynn nok, sterk nok, lite elastisk, - og billig.
Hva er forresten en fast flite streng?

Skyter man lengde med release? Evt sånn man har på tommelen, men denne har jeg ikke sett på noen salgsider i Norge.

Hvorfor lages ikke alle buer slik at pilen kan gå rett ut fra strengen uten å ta "omveien" rundt buen? Må jo være mye bedre for presisjonen og man kan muligens klare seg med mindre stiv og lettere pil.

Hvordan måles stivhet på pilen og hvordan oppgis den?
Er vanes det samme som fjær?

Mange spørsmål, noen banale kanskje, men håper noen tar seg tid til å svare.

PS. Når bueskyting har vært vel så stort i sentral- Europa som i England, hvorfor kan man ikke operere med kilo, gram og centimeter? Må jo sitte med konverteringstabellene hele tiden. Og kanskje skulle man prøve å lage flere norske ord til erstatning for de engelske. Tviler på at Tambarskjelve og hans samtidige snakket om spine og stack og vanes
Hyggelig med nye aktører på forumet. Det var mange spørsmål på en gang, men jeg skal prøve å gi noen svar.

Det som er inspirasjonen til mange av buemakerne her nne er det historiske aspektet. Derfor lager de historiske buer, piler og strenger. Det betyr at utstyret skal se ut som og helst være som det var originalt. Senterskutte buer som du nevner er en moderne greie. De trenger faktisk stivere piler har det vist seg for at de skal gå rent ut av buen. Stivheten er derimot ikke så kritisk siden den kun behøver å være stiv nok, ikke passe stiv som den må være med historiske buer.

Stivheten på pilene måler du med en spinestester.

Vanes brukes gjerne om styrefjær av plast og tillates derfor ikke i verken tradisjonell eller historisk klasse. På engelsk kalles styrefjær fletches.

Release tillates heller ikke. Det eneste av det slaget er tommelring eller japansk skytehanske. Dette er spesialutstyr og ikke veldig lett å finne gode eksemplarer av.

Hvis du klarer å finne en flettet nylonline som er like god som en skikkelig lagd streng er du hjertelig velkommen til å bruke det. Men den er høyst sannsynligvis mer elastisk. I tillegg ser det ikke like fint ut.

Fastflite (FF) er et moderne kunstmateriale som er svært godt egnet til å lage strenger. Sterkt og lite elastisk.

God skyting
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Diverse spørsmål

Legg inn av Bowman »

Heisan og velkommen. Alt som Are har skrevet er sant. :D Men som du ser så er dette et forum for historiske og tradisjonelle buemakere/skyttere. De fleste av oss som frekventerer forumet er mest opptatt av den historiske siden ved bueskyting(Før år1900) Hvis du ønsker en mer moderne tilnærming så finner du noen ihuga "trad" folk her også. Der er det til og med tillatt med "glass"
En håndlaget streng i naturmaterialer som hamp eller lin, ser utrolig mye bedre ut enn en i dacron eller fast flite og gir en mye mer organisk følelse. Men jeg synder ofte selv når det gjelder dette og lager streng i både B-50 og fastflite. Men jeg lager de på historisk vis med to eller tre kordeller. Persiennesnor eller noe i den duren blir for drøyt for meg. Klarer ikke å ta det alvorlig. :D
Skal du lage streng i naturmaterialer så må du ta høyde for bruddstyrken på tråden og lage den slik at den ikke ryker. Det innebærer forsterkning av løkken og endetampen. Dacron og fast flite ryker ikke. Det kan du taue bilen med. :shock: Nå fikk du vite mye mer enn du ønsket deg. Beklager, men jeg har akkurat stått opp. :D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
erectus
Nybegynner
Innlegg: 8
Registrert: 29 nov 2014, 00:14
Bosted: Jar

Re: Diverse spørsmål

Legg inn av erectus »

Takk for svarene. Jeg lærer nytt hver dag jeg leser her.
Jeg forstår godt at de fleste her inne er opptatt av det historiske elementet i bueskytingen. Selv synes jeg bare det å skyte med bue og pil er historisk i seg selv, men det er klart når man først begynner, utvikler det seg lett i en bestemt retning, f.eks stadig mer historisk korrekthet. Jeg ser jo at man diskuterer klesdrakten også nå, og da er det ingen grenser lenger. Klippe sauen, karde ullen, samle røtter for farging, osv. Spiser dere kanskje pizza eller taco på samlingene?
Tingene har jo utviklet seg over tid, og begynner man å konkurrere på treffsikkerhet eller lengde, er det fristende å ta i bruk moderne materialer som glass-/kullfiber, lamineringsteknikk, dacron, osv. Kanskje "de historiske" burde legge mindre vekt på millimetere og metere (unnskyld tommer og yards) og heller premiere utstyret og klesdrakten eller en kombinasjon?

Vel, nok om det. Hva er egentlig fast flite? Eget materiale eller en måte å lage strengen på? Er det det som brukes i alle konkurransebuer?

Og det med spine og spinetesting: Hva er måle-enheten? Antall mm bøy ved x gram belastning, altså mm/gram? En pil med verdiene 340/2315, hva refererer disse tallene til?

Det selges egen snor til spenning av buen, kan dette være nødvendig eller bedre enn bøying bak låret?
Er det noen som har testa effekten av stive bue-ender? (Kanskje jeg skal ta det opp som eget tema?)

Ha en god søndag bowman og dere andre
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Novise stiller spørsmål

Legg inn av dagsunde »

Det er faktisk folk som gjør alt det du sa med klesdrakten også...
Forumets (og Norsk Langbuelag's) hensikt er å fremme, gjenoppdage og øke forståelsen for
det gamle håndtverket og materialbruken. :)

Og på samlinger spiser vi faktisk stort sett middelaldermat! :wink:

Vi har norgesmesterskap 2 ganger i året det opptil 100 skyttere deltar.
Det skytes både i presisjon og lengde, og en av de mest grunnleggende reglene
sier at, bortsett fa strengen, er det kun tillatt med naturmaterialer i bue og pil.
Siktemidler og hakk eller hylle til å hvile pila på er forbudt.

Gleden med å skyte godt på tross av slike begrensninger overgår langt fristelsen
til å innføre moderne materialer og siktemidler... tro meg! :lol:

Spine på pila måles ved å henge den opp mellom 2 punkter 26 tommer fra hverandre.
Deretter henger man et lodd på to pund på midten, og måler hvor mange tommer pila flekser.
Dette angis i antall pund spine. Overgangen fra antall tommer flex, til pund kjenner jeg ikke,
så jeg bruker en tabell.

Fastflite er et "Space" materiale, og det er vel bare de tyngste buene pluss lengdebuene som bruker det i historisk bueskyting.
De fleste bruker nok dacron b50 eller lin til daglig.

Buer opp til 80-90 pund er det helt unødvendig å bruke oppstrenger til, men med krigsbuene som enkelte lager,
Er en oppspennersnor helt nødvendig! (140-160 pund)! :shock:

Effekten av stive buetupper har vi alle opplevd, som har laget en av de klassiske steinalderbuene, som for eksempel holmegård eller møllegabet.
Men de blant oss som virkelig har gjort stive tupper til en ren vitenskap er nok flight-gutta våre (se innlegg fra hardwood og kviljo, bl.a.).
De av oss som lager hornbuer fra bunnen av vet selvfølgelig også mye om stive tupper.

Velkommen til forumet, btw... :D
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Novise stiller spørsmål

Legg inn av Bowman »

Dag kan svare for seg. :D Vi kommer nok ikke til å endre oss dessverre. :D Vi blir nok bare særere og særere. Fast flite er kevlar. Det veit du sikkert hva er. Skolissa til satan. Den ryker aldri. :mrgreen:
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Novise stiller spørsmål

Legg inn av Lurz »

Cm??? Kilo???? Moderne greier??? :shock:
Neida, ikke så galt :D Det ble gjort et forsøk her på forumet for ganske lenge siden, men problemet er at det aller meste "faglittratur" er amrikansk eller engelsk, og der er det bare tommer og pund overalt :twisted: Og så må vi til med omregnig hver gang vi leser noe. Og det er vi altfor late til virker det som :mrgreen:
ps et pund er uansett sånn ca en halvkilo.....
... og det kåres faktisk "årets historiske bueskytter" på ute-nm. Samla vurdering av beste historiske drakt og skyteutstyr...
....norske ord? Her: viewtopic.php?f=17&t=126
....stive tupper? Se f.eks Holmegaard, Møllegabet, og Asiatiske sammensatte buer, aka asian composite bow, aka hornbue, aka rytterbue
"If it breaks you get to keep both parts"
erectus
Nybegynner
Innlegg: 8
Registrert: 29 nov 2014, 00:14
Bosted: Jar

Re: Novise stiller spørsmål

Legg inn av erectus »

.....men effekten av de stive bue-endene,da??? Hadde en holmegård vært mer effektiv med flate lemmer helt ut? Eller en recurve med stive tupper?
Noen som har gjort noen eksperimenter?

Dagsunde: fint med forklaring på måling av spine. Denne tabellen du nevnte, finnes det tilgang til den på nett? Hva skal man se etter av spine på piler til en 42#rytter? Hvilke begreper bruker man?

Når det gjelder lengdeskyting, leste jeg et sted her at en utgangsvinkel på 45` var det beste. Det betviler jeg sterkt. Det forutsetter vel ingen luftmotstand. Skulle tro at mellom 38 - 42` ville være bedre ( men kanskje dumt å avsløre mine triks før jeg skal delta i konkurransen 8) )

Til slutt: er det ok med laminering med flere sjikt av tre på de historiske buene? Evt, hva slags lim tillates? ( f.eks. epoksylim med glassfiberforsterkning?)
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Novise stiller spørsmål

Legg inn av dagsunde »

Ta en titt på denne tråden, og les hva regjerende norgesmester i lengdeskyting og buemaker; Ivar Malde (kviljo) sier om temaet:

viewtopic.php?f=4&t=496

Når det gjelder lengdeskyting er fot-pr-sekund på pila nesten din eneste religion.
Effektivitet på buen er veien dit. :P
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Novise stiller spørsmål

Legg inn av Are »

@erectus: vil bare nevne at kunstfiber (karbon/glassfiber) ikke er tillatt i bien i lengdeskyting. Skriver dette siden du nevner at du har en rytterbue.

Når det gjelder skytevinkel har jeg hørt av en gammel artillerist at 42,3 grader skulle være det som rekker lengst. Hvis man tar det helt matematisk er det 45, men det er grusomt mange faktorer man da ikke tar inn i bildet. Jeg bruker 45 grader siden stort sett alle skyter for lavt og 45 grader er noe øyemålet enkelt finner 40 grader er verre. Som dag sier er det mange andre faktorer som påvirker lengden. Kan nevne noen:
Buens evne til å kaste akkurat den pila raskest mulig.
Riktig stivhet på pila
Minst mulig luftmotstand på pila
Riktig tyngdepunkt på pila
Letest mulig streng
Helst trekke og slippe i en bevegelse, ikke holde buen på fullt trekk.
Rent slipp
Lav strengehøyde.

Velkommen til lengdeskyting :-)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
erectus
Nybegynner
Innlegg: 8
Registrert: 29 nov 2014, 00:14
Bosted: Jar

Re: Novise stiller spørsmål

Legg inn av erectus »

Innlegg Are » 01 Des 2014, 23:48

"@erectus: vil bare nevne at kunstfiber (karbon/glassfiber) ikke er tillatt i bien i lengdeskyting. Skriver dette siden du nevner at du har en rytterbue."

Egen klasse?

Og hva med laminerte langbuer?

Har ikke rytterbue nå, men håper den snart er på vei fra Ungarn. (Røverkjøp på ebay). Det jeg har er interesse for bueskyting og en 40 år gammel glassfiber recurvebue som har en bruddskade i det ene alufestet. Nå leker jeg litt med å lage buer av pvc-rør til en gutt på 8, og er spent på hvordan hjemmelaget compound vil bli. Kanskje ikke akkurat jeg blir mottatt med åpne armer på dette forumet? :(
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Novise stiller spørsmål

Legg inn av dagsunde »

Laminerte buer av ulike treslag faller godt innenfor reglene, da disse finnes eksempler på
Hvertfall 1000år tilbake i tid selv i Norge.

Hvis du med compound mener karbonfiber, epoxy, utveksling og eksentriske kammer
så ville det nok vært feil forum, ja.
Det sagt... jeg tror nok de fleste av oss ville vært interessert i å følge byggeprosessen.
Vi hadde bare ikke hatt noe å bidra med av råd og tips.

Hvis du derimot mente en recurve med trelaminater, forsterket med glassfiber,
Så er det flere her inne som har bygget det, og som skyter regelmessig med recurve/trad.

Se bare på de gutta her:
viewtopic.php?t=1694
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Novise stiller spørsmål

Legg inn av Are »

@erectus: glass i egen klasse. Norsk Langbuelag som er foreningen for oss og dette forumet har drevet med lengdeskyting med buer av naturmaterialer siden 2000. Glassfiber har egenskaper som på mange måter overstiger naturmateriale derfor konkurrerer de ikke i samme klasse. Klasser for glassbuer faller inn under FITA sitt reglement og ingen i Norge gidder å arrangere det. Har du lyst til å skyte lengde med rytterbuen din er du hjertelig velkommen, men ikke i en konkurranse. I alle fall ikke på det nåværende tidspunkt.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3088
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Novise stiller spørsmål

Legg inn av nidrinr »

Jeg veit vi er fler som har prata om å arrangere et treff som er satt av til bare lengdeskyting, der vi også hadde planer om å inkludere både glassfiber og til og med støttehjulbuer. Problemet er bare at man jobber for mye, og ellers er hjemme og passer på at huset fortsetter med å stå med pipa opp...
erectus
Nybegynner
Innlegg: 8
Registrert: 29 nov 2014, 00:14
Bosted: Jar

Re: Novise stiller spørsmål

Legg inn av erectus »

Dere som driver med historisk har vel ikke noen kant på buen som pilen hviler på? Er det dette som kalles "pilhylle"? Og da heller ikke noe nokkpunkt på strengen?

Hvordan finner man da helt nøyaktig plassering av pil og hånd? Kan man ha en liten trådsurring på bue og streng for markerings skyld?

Og hvordan holdes buen for både unngå "smekk" på hånden og unngå at pilen får et løft når fjærene passerer hånden?
Kunne det vært en løsning bare å ha to stk fjær, eller ville pilens flukt bli dårligere?

Til slutt: kan man bruke siper ved konkurranse lengdeskyting?
Svar