Råhudstrengalong

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Råhudstrengalong

Legg inn av Bowman »

Veldig bra Bjørnar. Jeg har etterlyst en slik byggalong. Denne kommer jeg til å benytte meg av.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Råhudstrengalong

Legg inn av Lars Jensen »

Nå har jeg hatt et rådyrskinn i lesket kalk og vann i 6 dager, men fortsatt er det hår igjen. Skal jeg gi opp, eller er det noen vits i en runde til? Går råhuden i oppløsning eller fjerner jeg bare hår? Fint hvis noen har noen måleenheter ang mengde kalk pr liter vann, eddik/bakepulver pr liter vann. Hjelp!!
Mvh Lars Hudorm
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Råhudstrengalong

Legg inn av Bowman »

Jeg ville behandlet strengen med hudkrem. Skader ikke å prøve. God jul alle sammen.

:D
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: Råhudstrengalong

Legg inn av Skaukraft »

Lars Jensen skrev:Nå har jeg hatt et rådyrskinn i lesket kalk og vann i 6 dager, men fortsatt er det hår igjen. Skal jeg gi opp, eller er det noen vits i en runde til? Går råhuden i oppløsning eller fjerner jeg bare hår? Fint hvis noen har noen måleenheter ang mengde kalk pr liter vann, eddik/bakepulver pr liter vann. Hjelp!!
Mvh Lars Hudorm
Hårene må skarapes av etter å ha ligget i kalken en stund.
For å sjekkke om kalkløsningen er rett så legger du et rått egg oppi (helt selvfølgelig). Hvis egget synker er løsningen for svak. Hvis det flyter høyt og tipper over på siden er den for sterk, flyter egget med ca 1/4 over og 3/4 under er løsningen passe.
Husk at det aldri må brukes kar av metall, og helst regnvann/dest. vann.
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Råhudstrengalong

Legg inn av Lars Jensen »

Tusen takk for gode råd. Da prøver jeg litt til.
Mvh Lars
Kan det bøyes, kan det skytes!
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Råhudstrengalong

Legg inn av Hardwood »

Jeg så ikke spørsmålet før nå, men det var bra at Skaukraft kom til unnsetning. Det er riktig at hårene må skrapes av. Det tar lenger tid ved lav temperatur, men 6 dager høres lenge nok ut for et såpass tynt skinn som rådyrskinn. Man overvåker prosessen ved å ta tak i en hårtjafs og dra litt hardt. Når det løsner greit er skinnet klart til avskraping av hårene. Bruk gjerne oppvaskhansker så vil friksjonen gjøre det ganske enkelt.
Når det gjelder konsentrasjonen mener jeg at det ikke er så farlig om den blir høy. Lesket kalk er ikke en veldig sterk base. Det er verre med lut som er laget av aske fra løvtrær, som er en annen metode.
Husk å skylle skinnet grundig i flere vann etterpå. Det trengs en svak syre til å nøytralisere kalken, derav bakepulver / vinsyre. Jeg antar at en boks bør være nok. Rør godt om med skinnet oppi og la stå en dag eller så. Skyll godt også etter nøytralisering. La oss gjerne få se resultatet !
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: Råhudstrengalong

Legg inn av Skaukraft »

Bakepulver (natriumbikarbonat) er en base, og vil fungere dårlig til nøytralisering av luten.
Eddik er vel det som er lettest å få tak i, men lukter litt. Sitronsyre funker fint, og er også forholdsvis lett å få tak i, om enn i mindre mengder.. Om du bruker sitronsyre er 20-30g pr. liter vann ei grei blanding. Sitronsyra er veldig takknemlig å jobbe med, lukter lite, er snill mot huden og kan tømmes rett i sluket.
Har god tilgang på store mengder sitronsyre, så om du bor i nærheten av Romerike kan jeg sikkert orge noen kilo til deg.
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Råhudstrengalong

Legg inn av Hardwood »

Bakepulver består av både en base (natriumbikarbonat) og en syre i krystallform. De reagerer og danner karbondioksidgass. jeg målte ph i vann før og etter tilsetting av bakepulver, og ph ble 0,5 surere. Det er nok i slappeste laget, så jeg tror ditt forslag med sitronsyre er lurt. Eller eddik, det brukte jeg faktisk.
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Råhudstrengalong

Legg inn av Oddbjørn »

Brukes ikke lesket kalk til å nøytralisere vannet i elver og innsjøer når pH har sunket til et kritisk nivå? Det er sikkert derfor at fisken ikke har hår. :mrgreen: :mrgreen:
Forøvrig interessant tråd. Leste en gang i PA at indianerne brukte ekornskinn, skulle visst være veldig sterkt.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Råhudstrengalong

Legg inn av Bowman »

Oddbjørn skrev:Brukes ikke lesket kalk til å nøytralisere vannet i elver og innsjøer når pH har sunket til et kritisk nivå? Det er sikkert derfor at fisken ikke har hår.
Forøvrig interessant tråd. Leste en gang i PA at indianerne brukte ekornskinn, skulle visst være veldig sterkt.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Beste på denne siden av jul. God jul. :D :-
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Skaukraft
Mester
Innlegg: 169
Registrert: 17 jun 2012, 22:15
Bosted: Eidsvoll
Sted: I snikkarboda.

Re: Råhudstrengalong

Legg inn av Skaukraft »

Stemmer nok det Hardwood. Bufferen i begge emnene utligner hverandre.
Veldig spent på å se resultatene av de forskjellige forsøkene. Har ikke prøvd meg siden vi prøvde å garve noen reveskinn i sløydtimene på ungdomskolen.
Det er mye erfaring og kunskap å hente her: http://paleoplanet69529.yuku.com/forums ... .VJP-Vf_AY
Våpni sine
skal mann på vollen
ikkje gange eit fet ifrå.
Uvisst er å vita
når på vegom ute
det spyrjast kann etter spjot.
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Råhudstrengalong

Legg inn av Hardwood »

Ja, der er det mye bra info å hente !
Garvet dere virkelig reveskinn på ungdomsskolen ? Fantastisk. Det er første gang jeg hører om noen andre enn meg selv som har gjort det. Enkelte foreldre ville nok si at dette er tull og tøys og bortkastet tid, men det mener ikke jeg. Heldigvis er det mange som ser verdien av slik kunnskap og ferdighet. Jeg satte opp mårfeller med en 5. klasse her en gang, og da vi flådde den første måren på klasseromsgulvet var det en av elevene som sa : Det e jo nett som å flå ein hjort, jo !! :lol: 8) 8) 8)
Tviler på om denne kommentaren hadde kommet i en osloskole.
Dagens unge trenger å se at kotelettene ikke vokser på trær. :mrgreen:
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Råhudstrengalong

Legg inn av Bowman »

Det er helt klart forskjell på landsens gutter og de mer urbane frysediskguttene. Jeg er sløydlærer og lurer på om ikke garving av reveskinn er midt i blinken nå, midt oppi pelsdyrdebatten. Tror jeg tar det over jul. :mrgreen: .
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Råhudstrengalong

Legg inn av Are »

Som utflyttet Oslogutt kan jeg med hånda på hjerte si at kommentaren Hardwood hørte ikke ville kommet i Oslo. Påstår også at alle burde være gjennom pprosessen levende kylling til ferdig middag. Hørervel hjemme i heimkunnskapen. Mistenker at prosentandelen hvittkjøttspisere da ville veket unna for vegetarianerandelen :-)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lars Jensen
Mester
Innlegg: 553
Registrert: 02 sep 2014, 20:51
Bosted: Tofte

Re: Råhudstrengalong

Legg inn av Lars Jensen »

Leksjon uendelig: sørg for å feste ramma skinnet skal tørkes i VELDIG GODT ellers vil du finne skinnet liggende krølla på golvet i en salig plankehaug! Men jeg skal f.. ikke la rådyret vinne kampen. Han skal på en bue okkesom. Nå skal det klippes nøye! Kanskje lurt å klippe LITT breiere enn Hardwood når det er rådyr og ikke hjort?
Fikk forresten blinkmatte til jul av slekta, Ferma Freccia. Noen som har erfaring?
Vedlegg
image.jpg
(22.85 kiB) Lastet ned 4420 ganger
Kan det bøyes, kan det skytes!
Svar