Bueskap

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Bueskap

Legg inn av Kviljo »

Det var forholdsvis grei kvalitet på treet i rammen, så pilskaft skal det i alle fall bli. Skal kjøre de igjennom maskinen, også vurdere hva de er gode for etterpå. Jeg tipper at tid på et vis fungerer som en lett varmebehandling. Internt stress forsvinner ganske sikkert over tid, slik at alt materialet i pila blir brukt til å holde skaftet stivt, kontra å motvirke interne spenninger. Slik sett burde man kunne lage tynnere skaft av gammelt trevirke.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bueskap

Legg inn av Hardwood »

Høres ingeressant ut. Ha du investert i spinemåler også ?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Bueskap

Legg inn av Kviljo »

Det har jeg hatt en stund. Slik sett kunne man jo sammenlignet gammelt virke med nytt. Kanskje er det en målbar forskjell.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
GreenMan
Snikende platebein
Innlegg: 1294
Registrert: 08 jan 2006, 15:00
Bosted: Oslo
Sted: Oslo
Kontakt:

Re: Bueskap

Legg inn av GreenMan »

På denne siden som handler om å selge gitarer står det noe om dette med gammelt trevirke.
Today, it is generally recognized that older guitars produce the most amazing sounds. Why… Possibly it has to do with what happens as time passes. When lumber is purchased for a quality project, it has been dried, usually to below 12% moisture, but that only addresses water. The Resins, what we call sap here in the South, remains a gelatinous mass of goo locked within the cells, for years, for decades. Most of those resins take about 50 years to solidify.
Så det handler jo om at eldre trevirke har mindre flytende masse (sevje). Og dette vil nok også påvirke stivhet.
Stian Green
"Sann bueskyting er enkel"
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Bueskap

Legg inn av Are »

Bueskaptråden din har forsvunnet ut i en artig retning Ivar. Da jeg så det som var skrevet om de seksti årene tyrkerne brukte var jeg skeptisk. Sitatet Stian hadde ga en bedre begrunnelse som nesten får meg til å plukke ned noen bygningsdeler fra mitt gamle hus for å lage piler :-)
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bueskap

Legg inn av Hardwood »

Hehe....enig Are. En artig retning har denne tråden tatt. Og jeg forstår skepsisen. Men vi har jo flere ganger fått bekreftet at tyrkerne hadde gode begrunnelser for det de gjorde, så det er grunn til å la tvilen komme dem til gode her. Enig i at Stians forklaring ga mening,dette skal testes !
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Bueskap

Legg inn av nilstor »

Det er vel ikke uten grunn at fiolinbyggere, orgelmakere og finsnekkere foretrekker trevirke som har noen år på baken. Hva angår piler, har jeg svært god erfaring med gamle sengebunner og 40-50 år gamle bildereammelister. Og jeg har et bestemt inntrykk av at gammelt trevirke er både stivere og lettere. Men treet blir litt sprøere med årene, uten at det har noen stor betydning.
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Bueskap

Legg inn av Stefflus »

Lekkert skap :) Handler du Wenge i plank? Oslo Finerfabr.?

Men si meg, vanker du mye på engelsktalende fora? "tenon-joints", "half lap-joints", -sliss og bladskjøt?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Bueskap

Legg inn av Kviljo »

Denne wengeplanken kjøpte jeg av en møbelsnekker i Bergen for noen år siden. Det gav vel egentlig en liten bismak å bruke wenge, da jeg aner at arten er truet.

Jeg har stort sett lært meg opp på fin-snekringa via Roy Underhill sine programmer på PBC, og ellers en del via Youtube, så det er nok derfor jeg ikke vet hva de norske uttrykkene er :)
Kjenner ikke til noen gode forumer for slikt. Har du noen tips?
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Bueskap

Legg inn av Are »

Når det gjelder tradisjonelt håndverk er generelt amerikanerne langt flinkere til å formidle kunnskap enn det nordmenn er. Bortsett fra på dette forumet selvsagt :)

Jeg savner også norske faguttrykk innen snekkerarbeid.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Stefflus
Mester
Innlegg: 209
Registrert: 08 jul 2010, 04:22
Bosted: Finni

Re: Bueskap

Legg inn av Stefflus »

Nei forum er det skralt med, slik utveksling er veldig muntlig i Norge. Det kan hende det er på vei til å endre seg, det har kommet endel grupper på facebook i den senere tid. -Men bøker er det godt med. Man trenger bare èn av disse for å få med seg de fleste uttrykkene:

http://www.nb.no/nbsok/nb/9f9259a8f0f19 ... 7b?index=1 "Trearbeid, Rolf Bjerke, Rolf Kittilsen" Denne var (er?) pensum før i tiden. Den står på leselista mi under tilleggslitteratur, men jeg har vært så heldig å ha den i hus fra barnsben av. Tilgjengelig her på nasjonalbibliotekets sider. De vanligste forholdsreglene står også her, men oftest bryter man reglene for f.eks. sinking fordi styrkekravet sjelden trumfer det estetiske kravet. Boka har også et tidstypisk spottende syn på "Urskog", dersom du skal drive skog eller velge ut materialer anbefaler jeg heller Jon Godal sine bøker.
https://bokelskere.no/bok/sammenfoeynin ... ker/15290/
https://bokelskere.no/bok/hobbysnekkerens-abc/15292/
Svar