Bueskap

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Bueskap

Legg inn av Kviljo »

Før jul dukket det opp en kinesisk hornbue i posten. En 40-45# sivil bue fra første halvdel av 1800-tallet. Den fortjente et skap, og jeg fikk et påskudd til å dille litt med teknikker jeg ikke har prøvd før.

Bilde
Jeg har fikset litt på verkstedbygget i høst, og hadde et vindu tilovers. Gammelt glass med litt bølger i overflaten. Utrolig nok var glasset akkurat stort nok til prosjektet. Rammen skal bli pilskaft.

Bilde
Rammen til skapet lagde jeg av kirsebær, og sinket sammen hjørnene. Var lurere enn vanlig denne gangen, så jeg lagde to testbiter først. Den ene sprakk, og den andre ble ikke helt tett, men de på rammen ble ok.

Bilde
Materialene sagde jeg ut på båndsaga, også håndhøvla derfra. Med skikkelig skarpt høveljern er sandpapir overflødig.

Bilde
Til bakplate brukte jeg bjørkefiner. Den skulle uansett dekkes med tekstil til slutt.

Bilde
Rammen til skapdøra lagde jeg av wenge. Valgte wenge fordi det er det mørkeste treslaget jeg har, og tenkte det kunne passe bra sammen med den mørke dekoren på buen. Kineserne har jo også vært glad i svarte møbler. Sidene og bunn/topp er forresten såkalt "book-matched", slik at mønsteret i treet blir symmetrisk rundt rammen.

Bilde
Jeg vurderte å føye sammen rammen med "tenon-joints", men fant ut at den ble for tynn og bred til å få det til ordentlig, så det ble såkalte "half lap-joints". Etterpå freste jeg ut spor for vinduet.

Bilde
Overflatebehandlet rammen med skjellakk, men før det skrapte jeg den glatt med sikling. Wenge er ganske hardt, så siklingen måtte settes opp en del ganger.

Bilde
Her er skapet noenlunde montert. Hengslene mangler nok her.

Bilde
Her er hengslene på plass, og jeg har begynt å klø meg selv i hodet hvordan jeg skulle få dekket bakpanelet med tekstil. Jeg brukte svart bunads-ull, og limte den til bakplata med fiskelim. Langs kantene monterte jeg noen tynne lister av wenge. Her er da også buen test-plassert. Oh, joy! Legg også merke til den flotte drillen min, kjøpt på et bruktmarked i Berlin :wink:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bueskap

Legg inn av Hardwood »

Ai - ai ! Flott bue, men veldig fint arbeide av deg også ! Og fine bilder som vanlig. Det skapet blir jammen eksklusivt. Har du kjøpt buen ? Og er den skytbar, siden man vet pundstyrken ?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Bueskap

Legg inn av Kviljo »

Kan dessverre ikke påberope meg å ha fått buen, så den er kjøpt ja. Det er min dyreste bue til nå, hehe.

Den har nok ikke vært skutt med på en del år. Anslaget på 40-45 pund er ut fra bredden og tykkelsen midt-lems.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Bueskap

Legg inn av Are »

Skjønner godt at den buen kostet en del, men det er den verdt.

Skapet ser jeg du har lagt mye arbeid i. Er litt sjalu på snekkerverkstedet ditt. Holder på å lage mitt eget på loftet.

Ser at tekstil ikke er faget ditt :-) Flaks at du kjenner en møbeltapetserer som kan komme med en del forslag hvis det trengs.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Bueskap

Legg inn av Kviljo »

Den holder seg nok godt i verdi, nå som Kineserne er på vei opp og frem :)

På bildet ovenfor er ullen bare lagt løst nedi for å vurdere veien videre. Ulla ble strøket først, og så kuttet ordentlig til. Ville bare dekke bakplata av finer, slik at kirsebæren kunne lyse litt opp inni skapet. Lurte en stund på om jeg skulle brette kanten og prøve å lime den ned helt kant i kant, men gav det opp. Det endte med at jeg skar bort det løse rundt kanten etter å ha limt det fast, og skjulte så ull-kanten med noen lister.

Her er boksen i stua:

Bilde
Med den svarte bakgrunnen ble speil-effekten i største laget. Kunne nok med fordel valgt naturfarget lin som bakgrunn, men jeg syntes ikke det passet helt.


Bilde
Her er sinkinga etter høvling.


Bilde
Jeg borra hull i bakplata og tredde hampetråd igjennom ved nokkene og ved grepet. For at den ikke skal ligge i klem mot et flatt underlag, lagde jeg noen treblokker med lær oppå, som buen ligger mot.


Bilde
Hadde ikke samvittighet til å lage merker i kork-grepet, så jeg la noen lærlapper under tråden. Grepet er også støttet av en trekloss med lær oppå. ...og sjekk den storken ;)


Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Bueskap

Legg inn av Are »

Se der ja. Ble jo riktig så elegant.

Tror kanskje buen ville kommet bedre fram og spesialeffektene ville blitt mindre med en lysere bakgrunn, men svart er stilig. De er jo bare å skifte tekstil ved en senere anledning hvis du blir lei det svarte.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Lurz
Master bowyer
Innlegg: 1852
Registrert: 04 feb 2006, 15:37
Sted: Kristiansand

Re: Bueskap

Legg inn av Lurz »

Tøfft skap!
Kan bekrefte ved selvsyn at den buen er rimlig snacks! :D :D :D
"If it breaks you get to keep both parts"
Brukeravatar
dagsunde
Master bowyer
Innlegg: 1325
Registrert: 28 jun 2007, 16:33
Bosted: Arendal
Sted: Arendal
Kontakt:

Re: Bueskap

Legg inn av dagsunde »

Wow! Så vakkert! Både buen og arbeidet.
(Kommer forresten ikke forbi Før på ettermiddagen, da jeg jobber litt i Sandnes Før jeg vender nesa hjemover).

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk
--
Dag.

Brestanda boga, brennanda loga,
gínanda ulfi, galandi kráku,
rýtanda svíni, rótlausum viði,
vaxanda vági, vellanda katli
skyli manngi trúa!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Bueskap

Legg inn av Moen »

Flink du, Ivar :)
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Bueskap

Legg inn av Kviljo »

Takk for det folkens :-)

Helt fint, Dag. Jeg er i området.

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Bueskap

Legg inn av Bowman »

En slik bue krever et fint skap ja. Du kan mer enn å lage buer du Ivar. :D Spørs om vi ikke må gjenta suksessen fra ifjor og avlegge Kviljo buemakeri en ny visitt i året 2014.
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Bueskap

Legg inn av Oddbjørn »

Flott bue og skap. Buen ser ut til å være både lang og smal, er den av denne typen:
http://www.manchuarchery.org/content/bow-making
De må ha vært både dyktige og nøye for at en så smal bue ikke skal vri seg eller vrenge seg rundt. Hva er lengde og bredde på skap buen? Oddbjørn.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Bueskap

Legg inn av Kviljo »

Dere er hjertelig velkomne til Kviljo :)

Det stemmer det Oddbjørn, de går ofte under tilnavnet Qing. Den er 166 cm lang, målt over buken. Midt på lemmene er den 35 mm brei. Det er typisk for disse buene at lemmene har nær full bredde helt ut til "kneet". Det sørger nok for en del stabilitet. Det skal bli artig å prøve dette designet etterhvert. Ulempen er at det krever ganske lange horn. Det er forresten buemakeren i den linken du sendte som mente at min bue hadde vært 40-45 pund.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
torkis
Mester
Innlegg: 315
Registrert: 26 mai 2010, 18:11
Bosted: Bergen

Re: Bueskap

Legg inn av torkis »

Kjempeflott skap :D
Jeg liker at det fortsatt finnes dyktige håndtverkere som deg der ute , og at vi andre er så heldige at vi får være med å dele dette.

Jeg svarte nettopp på et innlegg hos Allan, hvor jeg sier at jeg selv liker best "sloppy workmanship".
Men jeg er glad for du, og mange andre har en annen innstilling som gjør at vi har noe å strekke oss mot når vi ønsker det.,
Nybegynner
Livet er bue - og ørret på flue
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Bueskap

Legg inn av Hardwood »

Ivar, du sa at rammen skal bli pilskaft. Er det til pishrev ? Jeg leste en plass at tyrkerne lagde flightpilene sine av furu som var lagret i 60 år.....så jeg er litt nysgjerrig nå ! Jeg kunne tenkt meg å finne ut hva de 60 årene egentlig har å si. Jeg har på følelsen at trevirke blir stivere og mindre elastisk med årene. Hva tror du ?
Svar