Rytterkogger

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Aurvandil
Bueskytter
Innlegg: 41
Registrert: 10 mar 2011, 11:34
Bosted: Buskerud

Rytterkogger

Legg inn av Aurvandil »

Hei, jeg har blitt spurt av en venn om jeg kan lage rytterkoggere til bua og pilene hans. Ettersom han ikke bare har bue men også en hest så er disse tingene selvfølgelig nødt til å være 100% funskjonelle (ingen piler som faller ut av koggeret i gallop osv.).
Har noen noen gode mønstere, nettsider, biblioteksbøker eller lignende man kan anbefale som bakgrunnsinfo? Mine egen søk har vært relativt mislykkede.

Han som skal ha dette har sagt at han ikke trenger et kogger som passer med en spesifik tidsperiode eller region, så lenge det er funksonelt, men om det er noen som kjenner til koggere fra øst-europa i perioden 15-1800 tror jeg ikke han blir skuffa for å si det sånn.

På forhånd takk!
At kveldi skal dag leyfa,
konu, er brennd er,
mæki, er reyndr er,
mey, er gefin er,
ís, er yfir kemr,
öl, er drukkit er.
-Hávamál, vísa 81
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Rytterkogger

Legg inn av Kviljo »

Slik, kanskje?

Se litt rundt på atarn.net. Der fant jeg all nødvendig informasjon da jeg lagde mine.

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Aurvandil
Bueskytter
Innlegg: 41
Registrert: 10 mar 2011, 11:34
Bosted: Buskerud

Re: Rytterkogger

Legg inn av Aurvandil »

Takker, ja det er et design jeg har sett rundt omkring og de mønstrene som jeg nå ser på Atarn viser jo at de ikke var så avanserte å lage som jeg trodde.

Forresten, idiot-sprøsmål jeg ikke tør å stille på Atarn... På hvilken side hang man pilkoggeret når man var til hest, og hvilken vei vender man det (for en høyreskytter)? Mange bilder jeg ser har koggeret på venstre side og pekende bakover, noe som i mitt hode blir feil da jeg tenker at pilene da er langt unna hånda som skal trekke dem og peker den veien de er mest sannsynlige å falle ut i fart (det siste har kanskje ikke noe å si hvis man lager koggeret stramt nok i toppen?). Pluss at koggeret til bua da kommer på feil side (samme med dette forresten, koggeret ligger den veien jeg tror den ikke skal?).

Man vet ikke hvor lite man egentlig vet før man skal prøve å lage et funksjonelt sett...
At kveldi skal dag leyfa,
konu, er brennd er,
mæki, er reyndr er,
mey, er gefin er,
ís, er yfir kemr,
öl, er drukkit er.
-Hávamál, vísa 81
Brukeravatar
Aurvandil
Bueskytter
Innlegg: 41
Registrert: 10 mar 2011, 11:34
Bosted: Buskerud

Re: Rytterkogger

Legg inn av Aurvandil »

Når jeg tenkte litt til kommer jeg selvfølgelig på at det er større sjanse for at det forstyrrer hesten om det henger fremover...
Spørsmålet om hvorfor avbildningene ser ut til å vise koggeret på venstre side for en høyreskytter er fremdeles på bordet.
At kveldi skal dag leyfa,
konu, er brennd er,
mæki, er reyndr er,
mey, er gefin er,
ís, er yfir kemr,
öl, er drukkit er.
-Hávamál, vísa 81
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Rytterkogger

Legg inn av Kviljo »

Avbildningene trenger jo ikke nødvendigvis vise virkeligheten. For en som trekker strengen med høyre hånd er det mest praktisk å ha koggeret på høyre side, pekende bakover.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Aurvandil
Bueskytter
Innlegg: 41
Registrert: 10 mar 2011, 11:34
Bosted: Buskerud

Re: Rytterkogger

Legg inn av Aurvandil »

Godt poeng, syntes bare det så så gjennomgående ut på de få bildene jeg så.

Takk for hjelpa!
At kveldi skal dag leyfa,
konu, er brennd er,
mæki, er reyndr er,
mey, er gefin er,
ís, er yfir kemr,
öl, er drukkit er.
-Hávamál, vísa 81
Svar