Strengmaking

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Strengmaking

Legg inn av Are »

Jeg har laget en del strenger gjennom tidene. Noen har vært trygge, andre har vært ekstreme. Noen har røket, andre holder i flere tusen skudd. Jeg har brukt flere kilder og eksperimentert en del for å lære meg om strenger. For å gjøre det litt lettere for andre å lage strenger, har jeg skrevet et kompendium om hvordan lage strenger. Det ligger her:

http://www.handbue.org/kompend.htm

Håper noen kan dra noe nytte av det, og jeg håper folk kommer med tilbakemeldinger hvis det er noe som er uklart eller de er uenige i.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Legg inn av Kviljo »

Meget bra! :)

Men jeg forstår ikke helt hvordan man kan legge inn flere tråder f.eks i tømmerstikket? Om jeg bare legger de ekstra trådene parallellt sammen med de andre, og tvinner dem inn, har de lyst til å stikke ut av strengen ganske fort igjen. Kanskje de må festes på en eller annen måte?

Somregel ryker linstrengene mine i tømmerstikket :roll:
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Legg inn av Are »

Kviljo skrev:Men jeg forstår ikke helt hvordan man kan legge inn flere tråder f.eks i tømmerstikket? Om jeg bare legger de ekstra trådene parallellt sammen med de andre, og tvinner dem inn, har de lyst til å stikke ut av strengen ganske fort igjen. Kanskje de må festes på en eller annen måte?
Tjuvtrikset er masse klissete voks og litt teknikk. Hvis endenes stikker ut er det bare å klippe dem av. Det er ingen krise om de blir ørlite kortere. Hvis du skraper forserkningene tynne i enden, vil de også bli mer smidige og feste seg bedre til trådene i selve strengen. Jeg pleier også å stikke dem inn etterhvert som jeg tvinner meg nedover mot enden. Kunsten er vel kanskje å tvinne kordellene akkurat passe før man legger dem sammen. Tvinner man dem for mye vil forsterkningene ha en tendens tl å løfte seg litt i endene.

Men en liten info til de av oss som bruker lintråd i strengene: Firmaet som produsere Barbour lintråd har lagt ned produksjonen, så det vil etterhvert bli vanskeligere og vanskeligere å få tak i god lintråd til strenger :cry: . Håper noen finner en tilsvarende produsent etterhvert. Men jeg vil inntil videre anbefale Barbours lintrad uvokset 25/3. Det er den beste jeg har funnet.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Strand :P
Nybegynner
Innlegg: 2
Registrert: 01 sep 2008, 16:53

Re: Strengmaking

Legg inn av Strand :P »

Hei. jeg lurte på om elgsener, kan brukes til bue streng? vis det går, vilke sener på elgen er best egnet?
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Strengmaking

Legg inn av Christian »

Sener funker fint, men det er mye jobb! Senestrenger strekker seg også ganske mye i forhold til fuktig vær osv. Lin er mye mer behagelig å lage streng av! men ryggsena/nene er nok greiest å lage strenger av siden de er lengst og er enklest å arbeide ned til tråder. Men leggsener funker også fint. Bare tørk, bank, riv, strigl og tvinn! Og pass på at du får den jevn, har ingenting å si om 120cm er perfekt hvis 1cm er elendig. Da rykern serru :?

Mr Kviljo, hvis du fortsatt har problemer...: En måte som fungerer for meg er å legge inn forsterkninga som en v istedenfor å bare legge på en lang tråd. I en flamsk streng med 2 "tråder" vil jeg altså legge en tråd som jeg tvinner ned i begge sidene slik at midten av forsterkningstråden blir liggende tvinna inni strengen. Gud bedre jeg er dårlig til å skrive forklaringer :oops: Det er ihvertfall omtrent samme måten som man lager tau/streng av fibre som er korte (tbb2) men jeg tvinner begge endene av tråden helt ut.

mulig det trengs grafiske hjelpemidler her :lol:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Strand :P
Nybegynner
Innlegg: 2
Registrert: 01 sep 2008, 16:53

Re: Strengmaking

Legg inn av Strand :P »

Jeg syntes du forklarte helt greit jeg. Jeg fikk svar på det jeg lurte på. Takk for hjelpen:P
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Strengmaking

Legg inn av Christian »

Bare morro å hjelpe. Stas at det er flere som synes elgsener er artig :) Bare å stille spørsmål hvis det er noe mer du lurer på, det kan jo hende jeg veit mer enn jeg tror :P Lykke til med eventuell streng, legg gjerne ut bilder av prosessen!
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re:

Legg inn av Moen »

Are skrev:Men en liten info til de av oss som bruker lintråd i strengene: Firmaet som produsere Barbour lintråd har lagt ned produksjonen, så det vil etterhvert bli vanskeligere og vanskeligere å få tak i god lintråd til strenger :cry: . Håper noen finner en tilsvarende produsent etterhvert. Men jeg vil inntil videre anbefale Barbours lintrad uvokset 25/3. Det er den beste jeg har funnet.
Etter det jeg fikk beskjed om i går av en forhandler av Barbor, er ikke produksjonen lagt ned, men flyttet. (Og sikkert skiftet navn) Men problemet er at de forlanger en mye større bestilling enn tidligere. Så i følge forhandler ville ikke f.eks 25/3 bli borte pga at denne fortsatt er populær til skinn/lær arbeide. Men til gjengjeld ble "ukurante" dimensjoner vanskeligere å skaffe.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Strengmaking

Legg inn av Kviljo »

Problemet med at forsterkningstrådene ikke vil henge med gjelder kun for polyestertrådene. Det blir for glatt til at jeg klarer å få trådene inn i alle fall. Med lin går det helt fint, men det er mulig det hjelper å legge inn to og to tråder i form av en V. Har ikke prøvd det til nå. Men jeg lurer litt på om vinninga går opp i spinninga med at man må tvinne trådene ekstra for at forsterkningstrådene skal henge fast i hverandre, og at man da med den ekstra tvinninga stresser trådene ekstra, og at det derfor er like hensiktsmessig å bare bruke færre tråder uten forsterkertråder og heller tvinne mindre. Vanskelig å se hva som teller mest uten å ha satt opp noen eksperimenter på det.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Tolveor
Bueskytter
Innlegg: 52
Registrert: 21 mar 2008, 21:03
Bosted: Sarpsborg
Sted: Sarpsborg
Kontakt:

Re: Strengmaking

Legg inn av Tolveor »

Her er en veldig interessant artikkel i samme gate

http://www.alanesq.com/longbow/sidenock ... ringer.pdf

Noen som har prøvd silke tråd til flight bue? :shock: blir overasket hvis det ikke har blitt brukt..
Agincourt
Bueskytter
Innlegg: 42
Registrert: 14 feb 2012, 19:53
Bosted: Norge

Re: Strengmaking

Legg inn av Agincourt »

Vet noen om det er flere stoff en lin og Dacron som funker? Som er billigere, og lett å få tak i?

Og viktigst: Hvor kan jeg skaffe det? (Helst uten frakt, så jeg kan komme og se selv..) Bor i bergen kommune.
Brukeravatar
Bowman
Master bowyer
Innlegg: 3124
Registrert: 26 mar 2010, 21:54
Bosted: Tonsberg

Re: Strengmaking

Legg inn av Bowman »

Dacron er da ikke dyrt? Dessuten finner du bra lin på husfliden. Den duger til vanlige buer. Skal du lage krigsbue og bruke lin trenger du en bra og sterk tråd. Sjekk ut sortimentet til irske barbour eller snakk med Are. :-)
attend and listen gentlemen
that be of freeborn blood
I shall tell you of a good yeman
his name was Robin Hood
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Strengmaking

Legg inn av Zeida »

Agincourt
Bueskytter
Innlegg: 42
Registrert: 14 feb 2012, 19:53
Bosted: Norge

Re: Strengmaking

Legg inn av Agincourt »

Husfliden ligger jo bra til!

Lin, med tykkelse ca. 25/3?
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Strengmaking

Legg inn av Moen »

Ligg bare unna de små linrullene hos husfliden. De er mettet med voks, og blir himla tunge :wink:
Svar