Painting with gold

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Painting with gold

Legg inn av Kviljo »

Kopierer denne inn fra et annet forum, så det blir på engelsk...

Just thought I'd share some photos of my learning process with gold painting. I got most of my information on this from "Ottoman Turkish bows" by Adam Karpowicz.


So, first one collects all the spare money, and buys some 24k gold leaf... Then one puts it into a cup with some honey. I used a bit too much honey. Then use the thumb to mix and tear up the gold leaf in the honey. Result: still edible honey, although a bit expensive. Next step is more grinding, as I've only spend half an hour mixing it yet. When the gold is well ground up, I will wash off the honey.


Bilde


Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Hardwood
Master bowyer
Innlegg: 1762
Registrert: 19 mai 2009, 22:28
Sted: Sande i Sunnfjord

Re: Painting with gold

Legg inn av Hardwood »

Tøft ! Så honningen er bare et medium til å holde gullet samlet mens man knuser det til støv ? Etter utvasking blandes det vel med hudlim når det skal festes på buen ? Lurer på hvor man får kjøpt bladgull og hvor dyrt det er. Jeg har ventet på dette; du har jo laget noen tyrkere etter hvert, så det er vel dekor som må bli neste trinn... :D
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Painting with gold

Legg inn av Kviljo »

Det stemmer det. Jeg kjøpte av "kunstnerenes eget utsalg". Kosta litt over 800,- for ei bok med 25 blad.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Painting with gold

Legg inn av Are »

Artig. Aldri fått med meg den måten forgylle noe. Er det ikke bedre å kjøpe gullstøv framfor å pulverisere bladgull? Regner også med at støv er billigere enn bladgull. Gull har jo uansett en rekordhøy pris for tiden. Skulle ønske jeg hadde hatt råd til å investere i en fullbyrde på 80- tallet.
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Painting with gold

Legg inn av Kviljo »

Ifølge Adam er det best å gjøre det selv, fordi det gullstøvet man får kjøpt visstnok er har for store biter. Med denne metoden blir det så fint at det ikke er mulig å se kornene. Når honning-gull-blandinga vaskes av i et glass vann blir det nesten som en dråpe blekk som løser seg opp.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2370
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Painting with gold

Legg inn av Are »

Jeg postet visst den før jeg fikk tenkt meg skikkelig om. Glemte hvor hysterisk tynt bladgull er.
Skal du forgylle en bue?
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Painting with gold

Legg inn av Kviljo »

Skal male litt på et kogger og en siper i første omgang. Muligens blir det en egyptisk bue jeg forgyller i første omgang, med mindre jeg får til en ordentlig tyrker snart.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Svar