Linstreng

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Svar
nes
Master bowyer
Innlegg: 130
Registrert: 23 des 2011, 23:50
Bosted: tysvaer

Linstreng

Legg inn av nes »

har tenkt å lage min første linstreng, og lurer på et par ting:

Skal jeg vokse alle trådene før jeg begynner å surre, eller varmer jeg inn voksen etter strengen er ferdig?
Hvilken voks er greiest å bruke? Bivoks, tradbow sin strengevoks, eller er der andre som fungerer bedre?
Siden det er mindre strekk i lin enn dacron, betyr dette at jeg må være mer nøye med at alle trådene blir stresset likt?
Anntall tråder går jeg utifra jeg kan bruke den oppskriften Are en gang lagde i Nidar håndbuelag?

- Nes
- Jan Egil
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Linstreng

Legg inn av nidrinr »

Jeg pleier å vokse etter at jeg har laga strengen, mest fordi jeg syns det blir lettere å få alle trådene til å ikke lage krøll og fanteri. Men begge deler funker. Bare pass på at alle trådene er like lange når du bruker lin.
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2373
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Linstreng

Legg inn av Are »

Vær svært nøye med å stramme alle trådene likt. Selv bruker jeg godt med voks på øyet før jeg slår det. Det samme med tømmerstikket. Resten av strengen vokser jeg etterpå. Selv bruker jeg bivoks. Du kan sikkert bruke strengevoks. Regner med det er bivoks tilsatt noe farge og solgt til overpris. Lykke til
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Linstreng

Legg inn av Moen »

Pøhh.. Det er ikke tilsatt farge en gang! Kun smeltet og puttet i slike ketchupbøtter fra Mc Donald`s. Men fortsatt kraftig overpriset! :wink: Noen strengevokstyper er iblandet terpentin eller olje for å få voksen litt mykere. JEG mener det er bortkastet, da du legger på mye mer voks med en myk type, kontra en hard type. (Naturell)

På lin, vokser jeg litt før jeg tvinner. Bare så trådene klistrer seg lett sammen. B-50 har jo voks på seg, så der bruker jeg voks kun hvis trådene flurer seg opp.

Jeg så en filmsnutt i går, senest, der det ble laget lin eller B-50 streng. Aldri sett den metoden før. En del lettere en den tradisjonelle metoden, men at den blir like sterk, blir den ikke!
Part 1
Part 2
nes
Master bowyer
Innlegg: 130
Registrert: 23 des 2011, 23:50
Bosted: tysvaer

Re: Linstreng

Legg inn av nes »

Takker. Da er det vel bare å sette i gang.

- Nes
- Jan Egil
Brukeravatar
maxons
Bueskytter
Innlegg: 72
Registrert: 05 aug 2012, 10:03
Bosted: sverige

Re: Linstreng

Legg inn av maxons »

Moen skrev:Pøhh.. Det er ikke tilsatt farge en gang! Kun smeltet og puttet i slike ketchupbøtter fra Mc Donald`s. Men fortsatt kraftig overpriset! :wink: Noen strengevokstyper er iblandet terpentin eller olje for å få voksen litt mykere. JEG mener det er bortkastet, da du legger på mye mer voks med en myk type, kontra en hard type. (Naturell)

På lin, vokser jeg litt før jeg tvinner. Bare så trådene klistrer seg lett sammen. B-50 har jo voks på seg, så der bruker jeg voks kun hvis trådene flurer seg opp.

Jeg så en filmsnutt i går, senest, der det ble laget lin eller B-50 streng. Aldri sett den metoden før. En del lettere en den tradisjonelle metoden, men at den blir like sterk, blir den ikke!
Part 1
Part 2

Vad jag har hört så använde sig Engelskmännen denna metod till sina bågar. Ofta gjordes bågarna så lika långa som möjligt så man behövde bara göra en typ av sträng för att den
skall passa till alla bågar.
Det gjorde att man kunde använda varandras strängar om det behövdes. Sedan har jag också hört att man använde hornnockar som inte var limmade!
Jag har själv sett detta och måste nog hålla med personen som berätta och visade detta för mig att han teori var att dessa inte var limmade.

Man gjorde helt enkelt sidoskåran såpass djup att nocken hölls fast av sig själv.
Detta gjorde att när man strängade av så tog man av hela nocken. Personen i fråga berättade också att på EWB gjordes nockarna samma för att man skulle kunna använda
samma nock till alla bågar.
Om nu det finns någon sanning i detta har jag inget riktigt underlag för, men jag har sett det själv och måste säga att det var geniallt. Samma strängar och samma
hornnockar till alla bågar. Perfekt! En sträng går av, sätt bara på en reserv. Eller låna en av kompisen.....
// Tomas
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Linstreng

Legg inn av Moen »

Metoden har vel ikke noe med lengden på strengen å gjøre!? Jeg tenker på hvordan mannen lager løkka. På en flamsk streng blir løkka tvinnet fra "ytterst" og inn. Videoen viser løkka tvinnes fra innerst og ut. Det betyr at belastningen blir kun på én side av løkka, i motsetning til den som blir tvunnet fra ytterst og inn. Den belastes likt på begge sider. Sikkert ikke så mye å si da mannen atpåtil bruker 18 tråder FF på ei 90# bue... Samtidig blir det ikke lagt inn "mottvinn" før andreløkka lages. Det gjør jo at strengen åpner seg når den belastes. (Nå kan det jo hende at det ble gjort, selv om det ikke vises i filmen)
Oddbjørn
Master bowyer
Innlegg: 1790
Registrert: 14 mai 2006, 19:30
Bosted: Tonsberg
Kontakt:

Re: Linstreng

Legg inn av Oddbjørn »

Moen, hva mener du med at løkka blir tvinnet fra "ytterst" og inn? Oddbjørn.
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Linstreng

Legg inn av Kviljo »

Steve Statton sin teori om løse hornnokker og strenger som passet på alle buene er oppfinnsom, men stemmer ikke overens med de buene man har bevart fra Mary Rose. Tuppene på buen er av samme type, men det er likevel såpass stor forskjell i form og størrelse at nokkene ikke vil passe overens. Buenes lengde gjør det også umulig å benytte en fast lengde på strengene. Strengene kan likevel ha vært lagd i samme lengde, siden et tømmerstikk er justerbart. Det er likevel tvilsomt at man har lagd alle buestrenger med samme lengde, for så å kutte av den lengden som var for mye. Tenk bare på hvor mye jobb det er å lage en streng helt fra frø... :wink:

Det som likevel taler mest imot løse nokker, er at slike vil ta bort mye av hensikten med å bruke horn til å beskytte tuppene. Det er limet og en ordentlig god passform som fordeler kreftene utover hele tuppen. En løs tupp som har så tynne vegger som den ene bevarte originale, vil ikke spre trykket fra strengen i særlig grad.

Hudlim limer en hornnokk godt, og hele greia lar seg lett gjøre vannfast med litt talg eller voks.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Linstreng

Legg inn av Moen »

Oddbjørn skrev:Moen, hva mener du med at løkka blir tvinnet fra "ytterst" og inn? Oddbjørn.
Tja, si dét:lol:
Starter man "riktig", begynner tvinninga ytterst i løkka og man jobber seg mot bunnen...Om du skjønner? På filmen starter tvinninga i bunn av løkka, og man jobber seg rundt til man er i bunnen. På denne strengen vil trådene være tvunnet inn i hverandre på en bedre måte enn den typen i filmen. Det ligger en snutt på y-tube med Rodney Wright. "How its made-bows" Han lager strengen "riktig" (iflg meg8-))
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Linstreng

Legg inn av nidrinr »

Det kanskje aller største argumentet mot løse nokker, er forskjellen i styrke på buene, og forskjellen i bredde på nokkhakket i pilene. Ellers syns jeg ideen om løse nokker er interessant. Jeg har ikke testa det ut, men de som har det mener det sentrerer strengen på en bedre måte.. Ikke spør meg hvordan.
Svar