Steinråstoff til knakking

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

arky
Nybegynner
Innlegg: 27
Registrert: 19 jan 2011, 21:18
Bosted: Bergen

Steinråstoff til knakking

Legg inn av arky »

Hei!

Jeg driver og knakker en del pilspisser av glass fra ølflasker (vedlagt) og tenkte å oppgradere litt. Er det noen som vet om gode steder å få kvartsitt i Sør-Norge? Ev. ryolitt fra andre steder enn Bømlo?
arky
Nybegynner
Innlegg: 27
Registrert: 19 jan 2011, 21:18
Bosted: Bergen

Re: Steinråstoff til knakking

Legg inn av arky »

her var spissen..
Vedlegg
pilspiss2.jpg
(102.34 kiB) Lastet ned 3910 ganger
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Steinråstoff til knakking

Legg inn av MalaWolf »

Kool :=)

Den var fin! Bruker du en slik Ishi-stick?

Vet ikke om "chert" er funnet brukt i Norge, men det er funnet og brukt i utlandet vet jeg:
chert, kiselskifer, sedimentær bergart eller mineralmasse sammensatt av meget finkornet kvarts. Opptrer som regelmessig båndete, flintlignende avleiringer eller som klumper og lag i sedimenter. Chert kan være dannet både ved direkte kjemisk utfelling fra havvannet og ved sedimentær opphopning av skall fra ørsmå organismer (kiselalger, radiolarier). Flint er en varietet av chert med særlig alder (sen kritt til tidlig tertiær).

I Norge finnes chert i ytre Rogaland, på Frøya i Sogn og Fjordane og i Alta og andre steder i Finnmark.
kilde
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Steinråstoff til knakking

Legg inn av MalaWolf »

Kanskje du har noen tips til hvor jeg kan finne nybegynner-knakke-info?
arky
Nybegynner
Innlegg: 27
Registrert: 19 jan 2011, 21:18
Bosted: Bergen

Re: Steinråstoff til knakking

Legg inn av arky »

Takktakk :) Nei jeg bruker faktisk bare en hjortegevir-takk (spissen på geviret) samt en selvsagd hammer lengre ned fra geviret. Jeg kan legge ved bilder av disse og om du lurer :) Forøvrig vil jeg anbefale disse to videoene for en nybegynner-knaker.

http://www.youtube.com/watch?v=xh7pc2Q6 ... A&index=15

http://www.youtube.com/watch?v=MOLJ4V1Q ... re=related

Istedet for å slå av flaskebunnen med spiker bruker jeg to brukte batterier, fungerer så og si like bra. Jeg bruker baksiden av hjortetakken til å slå av flak og hammeren til å slå av siderester fra flaskebunnen (de som ikke er en del av bunnen, men en del av sidene på flaska, men jeg har brukket ugudlig mange flaskebunner, så du må ha mye tålmodighet! Brakk akkurat to stk på rad, men er jaggu verdt det når man sitter med en spiss i hånden :)

Det med chert skal jeg sjekke opp nærmere! Takk for infoen! Har sett en del avslag av chert på vitenskapsmuseet i Trondheim, så vet det ble brukt litt ihvertfall. Hadde vært greit å finne en god råstoff-kilde i Norge så jeg slapp å måtte bruke en hel ferie på å samle flint (noe madammen ihvertfall ville satt pris på) Men må man så må man!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Steinråstoff til knakking

Legg inn av Kviljo »

Såvidt jeg kjenner til er det ingen gode kilder til slikt her i Norge.

Men glass og porselen fungerer jo absolutt fint. Utover det er det nok Danmark som gjelder.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
arky
Nybegynner
Innlegg: 27
Registrert: 19 jan 2011, 21:18
Bosted: Bergen

Re: Steinråstoff til knakking

Legg inn av arky »

Synd, men da blir det Danmarksferie gitt!
arky
Nybegynner
Innlegg: 27
Registrert: 19 jan 2011, 21:18
Bosted: Bergen

Re: Steinråstoff til knakking

Legg inn av arky »

Ev. vet noen om det er mulig å få taki store glassklumper noen sted? Mistenker en glassfabrikk eller noe kan ha det..
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Steinråstoff til knakking

Legg inn av MalaWolf »

Jeg har funnet flint alle de gangene jeg har lette etter slikt på strendene i Vestfold. Jeg vet og at man fint kan komme over flintklumper i skjærgården utenfor Tønsberg/Tjøme. Om du er heldig og kommer over gamle strandlinjesoner, som i dag ligger fra 120m > havnivå kan du og kunne grave frem flint her. En eller annen norsk arkeolog (husker ikke navnet, men mener kilden er "Norges Oldtid")hadde en teori om at de tidlige nordmenn gravde ut "flintgruver" i slike soner, i en dybde på 2-3 meter og hentet ut flint.. På sandstrendene i Vestfold finner jeg oftest flint der bekker har gravd seg godt ned i sanda - så rett etter snøsmelting er en fin tid å lete på! Anbefaler området mellom Larvik og Sandefjord. Der er det massevis av viker og strender ... flinten du evt finner er Dansk - fraktet hit med isen.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Steinråstoff til knakking

Legg inn av MalaWolf »

Hva med basalt? Massevis av basalt i Olsofeltet.. Er vel funnet økser av basalt også? Forøvrig gjør et søk på chert og eller basalt massive utslag i gjendstandsdatabasen - men chert brukt fra Nordland og nordover ser det ut til - og basalt kun til økser :) .. så der besvarte jeg vel mitt eget innlegg på sett og vis..

http://www.unimus.no/arkeologi/forskning/sok.php
Sist redigert av MalaWolf den 09 mar 2011, 22:24, redigert 1 gang totalt.
arky
Nybegynner
Innlegg: 27
Registrert: 19 jan 2011, 21:18
Bosted: Bergen

Re: Steinråstoff til knakking

Legg inn av arky »

Det skal jeg prøve, er artig å bare lete etter slikt. Har du funnet mange store klumper? Basalt er fullt brukbart også, har sett en del redskaper av det. Er det noen spesielt gode områder med forekomster i Oslo-feltet du kan anbefal? Takk for hjelpa!
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Steinråstoff til knakking

Legg inn av MalaWolf »

Største flintsteinen jeg fant var vel på en tja ..3kg eller noe slikt ... fant den mens jeg vassa i vannkanten med guttungen .. ellers er det mye smått da - men kan fint brukes til fyrtøy og slikt. Men en du kan jo plukke bøttevis om du tar en fergetur til Hirtshals med bilen ;-)
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Steinråstoff til knakking

Legg inn av nidrinr »

Gjennvinningsstasjoner har ofte glass. Gratis
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Steinråstoff til knakking

Legg inn av MalaWolf »

arky skrev:Det skal jeg prøve, er artig å bare lete etter slikt. Har du funnet mange store klumper? Basalt er fullt brukbart også, har sett en del redskaper av det. Er det noen spesielt gode områder med forekomster i Oslo-feltet du kan anbefal? Takk for hjelpa!
På Spiralen i Drammen er det flere store felt med basalt vet jeg .. men om denne er brukbar vet jeg lite om. Ikke brukt til pilspisser etter hva jeg kan se i gjenstandsdatabasen...
arky
Nybegynner
Innlegg: 27
Registrert: 19 jan 2011, 21:18
Bosted: Bergen

Re: Steinråstoff til knakking

Legg inn av arky »

Gjenvinngingsstasjon skal prøves! Er ikke nøye hva jeg har bare det kan slåes til vettugt! Hmmm skal få undersøkt basalt nærmere også, skal være der litt i sommer så da blir det en del "feltarbeid" :)
Svar