Tommelring

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Tommelring

Legg inn av Zeida »

Hei,

Jeg hadde tenkt jeg skulle begynne å skyte i koreansk stil. Det er bare et lite minus med det og det er tommelringen. Jeg har søkt litt rundt og lett, men jeg har ikke funnet noe som var av interesse.
Er det noen som har laget en tommelring eller har prøvd eller har noen modeller av en.
Jeg er mere en takknemlig hvis det er noen tips å få. Å lage en hadde jeg ikke sett for meg, pga. jeg har ikke noe horn.
Er det mulig å lage tommelringer av tre, laminert papir (kineserne brukte det i bryst beskyttere), stein eller lær.

Er det noen som har noen erfaring er det hjertelig velkommen! :D


PS. Er det noen som ser hvor fint det er med rettskriving? :lol:
nidrinr
Master bowyer
Innlegg: 3091
Registrert: 29 mai 2007, 23:17
Bosted: Trautskogen
Sted: Trautskogen

Re: Tommelring

Legg inn av nidrinr »

Bein er nok best, men det er sikkert ikke umulig å lage av andre ting. Kommer nok litt ann på hvor tunge buer du tenker å bruke den til også. Ville ikke gått for papir på 120#....
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Tommelring

Legg inn av Christian »

Det går fint an å lage de i lær. Klippe, koke, lime :wink:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Tommelring

Legg inn av Kviljo »

Veldig kjekt å lese ordentlige skriverier :)


Jeg har lagd en og skutt litt med den. Fungerer fint. Det viktigste er at den fordeler presset jevnt rundt innsiden av det ytterste leddet på tommelen. Tror det er en del å hente på dette på youtube. Sjekk også http://www.atarn.org. Det finnes en del varianter.

Ellers går det også fint å bruke superlim og lær. Forme læret til tommelen, og så dynke læret i superlim.

Bilde

Bilde

Bilde
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Tommelring

Legg inn av Zeida »

Å,

Flott tusen takk. Jeg er faktisk ganske imponert over papir med tanke på at de avverget langbuer med det. Jeg klarte ikke å finne noen bilder av det men jeg har sett et program om gammel kinesisk rustning eller brystplate.
Men skal se hva jeg får gjort! :D
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Tommelring

Legg inn av nilstor »

Artig at du vil prøve å skyte med tommelring, det er alt for få av oss som gjør det, så du kommer i eksklusivt selskap!!

Før du går løs på å lage av horn, kan det være lurt å lage en eller flere av lær. Godt, stivt lær - gjerne med rårand, men slett ikke nødvendig - gjør susen. Skjær til en T med ekstra lang tverrstrek, fold tverrstreken rundt tommelen, merk av lengden og lim. Deretter runder du av nedstreken på T-en, justerer lengden etter tommelen din, og så er du i gang. Hvis læret er godt, er det unødvendig å dynke i superlim eller noe annet, det holder godt til buer på opp til 40-45 pund. Tyngre buer krever gjerne solidere saker. Men å lage en ring av lær tar ca. fem minutter, så kan du bruke den mens du lager en av horn eller bein. Ellers mener jeg det finnes en bildesereie på ATARN som viser hvordan du kan lage en ring av en billiardkule.

Ikke regn med å treffe noe som helst med de første pilene med tommelring og pilen på "feil" side av buen og to til fire tommer lenger trekk! De første skuddene mine havnet en til to meter til høyre for blinken på 18 m hold! Men det kommer seg fort. Og så blir siktingen ganske forskjellig fra trefingergrepet. men det er en annen historie ...
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Tommelring

Legg inn av Zeida »

Um...... hvorfor må man legge pila på andre sia av buen da ser du jo ikke pilspissen når du trekker og da har du jo ikke noe å skite etter. Men den der lær historien skjønte jeg ikke :lol: . Men skal prøve! :D
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Tommelring

Legg inn av nilstor »

Tenk deg at du ser bokstaven T, der nedstreken er kort og tykk, mens tverrstreken er lenger og tynnere. Det er tverrstreken som skal limes til en ring og tres inn på tommelen, mens nedstreken beskytter gommen på tommelen. Buestrengen skal legges an akkurat der "nedstreken" begynner.

Når du skyter med tommelring, må pilen ligge på høyre side av buen (hvis du er høyreskytter og holder buen i venstre hånd). Høyre hånds pekefinger presser pilen til venstre, derfor vil den falle av hvis du skyter med pilen på venstre side. I alle fall er det slik koreanerne, og andre som skyter med tommelring, gjør det. Siktingen blir et mer "luftig" begrep (skyt med begge øynene åpne!), men her gjelder ordaket om at øvelse gjør mester!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Tommelring

Legg inn av Zeida »

Ok jeg har laget meg en ring den er fin den men hvor skal den plasseres og hvilken vei? Jeg gjetter på at det som er selve ringen skal være øverst på tommelen over neglen?

Bilder så snart jeg får til.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Tommelring

Legg inn av Zeida »

Ah...... Her er bilder
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Tommelring

Legg inn av Jacob97 »

hmmm. jeg vet ikke noe særlig om dette, men skal ikke den lange lærlappen peke motsatt vei?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Tommelring

Legg inn av Kviljo »

Jepp, flippen skal peke andre veien, slik at "ringen" kan trees på inn til bein nr.2 på tommelen.

Ellers ser det jo helt kurant ut det der. Da er det bare å sette igang. Det er litt som å starte helt på nytt i forhold til trekk og sikting. Men artig!
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
nilstor
Mester
Innlegg: 554
Registrert: 09 jan 2006, 09:53
Sted: Levanger, Norway

Re: Tommelring

Legg inn av nilstor »

Ta en titt på dette, Zeida!

http://www.koreanarchery.org/index.php? ... &Itemid=76

Når det gjelder plassering, se nøye på bilde nummer tre. Og så kan du godt trimme ned flippen slik at den bare akkurat dekker gommen. Det holder i massevis! Og kanskje du kan ta noen bilder, så vi får se hvordan det går?

På disse sidene er det ellers masse gode tips å hente for den som vil prøve seg på Østens bueskyting.

Lykke til!
"And he was clad in cote and hood of greene.
A sheef of pecock arrwes, bright and keene,
.....
His arrwes drouped not with fetheres lowe,
And in his hand he bare a mighty bowe."
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Tommelring

Legg inn av Zeida »

nilstor skrev:Ta en titt på dette, Zeida!

http://www.koreanarchery.org/index.php? ... &Itemid=76

Når det gjelder plassering, se nøye på bilde nummer tre. Og så kan du godt trimme ned flippen slik at den bare akkurat dekker gommen. Det holder i massevis! Og kanskje du kan ta noen bilder, så vi får se hvordan det går?

På disse sidene er det ellers masse gode tips å hente for den som vil prøve seg på Østens bueskyting.

Lykke til!

Hehe...... ja skyte ute nå hehe....... det er en meter snø her så ikke ute, men jeg er så heldig at jeg har nøkler til trenings lokalet til klubben som jeg kan bruke når jeg vil. Skal se i helga om jeg får skutt noe hvis ikke kanskje på trening i morra.


Tusen takk for alle tips. Jeg skal følge opp denne tråden. Dessuten får jeg meg en koreansk bue til jul Kaya buen som Ola seller.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Tommelring

Legg inn av Zeida »

Hva koster en tommelring i bein eller horn? Er det noen som vet hvor i så fall?
Svar