Tommelring

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Tommelring

Legg inn av Christian »

Kaya er en søt liten sak :) har tenkt litt på den sjøl faktisk.. men gulltrikset mitt når det gjelder å venne seg til nye siktemetoder, eller instinktiv skyting, er å begynne nærme! Stå 1m unna, skyt to piler, gå 1m lenger bakover, skyt to piler osv. Hold deg innenfor den avstanden du klarer å få gode samlinger på, men gå helt inn til 1m hver gang du begynner. Det er den metoden som fungert best for meg, både for bue, sprettert, øks og kniv :wink:

1m regelen satte jeg for meg selv etter at jeg stod på 18m og tenkte: hm, kanskje jeg skal prøve med pila på høyre side? Det var dagen da Christian skøyt sikringskapet :oops:
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Tommelring

Legg inn av Zeida »

Neineinei....... traff du sikrings skapet huff.


DRITKULT hva skjedde? kor mye ødela du ?


Jeg ødela for meg selv da jeg sa at jeg ville ha den i 40 pund. Jeg klarer å dra 40pund men med tommering i lær HA ikke skjags. Så må nok legge meg i tommeltrening og så skaffe meg en horn/bein tommelring.
Brukeravatar
Christian
Mester
Innlegg: 1562
Registrert: 14 sep 2007, 22:42
Bosted: tipi
Sted: Vestby

Re: Tommelring

Legg inn av Christian »

40# er bra det :wink: bare be mor di om å få bære handleposene hennes, med tommelgrep :mrgreen:

Traff bare på siden av skapet, en liten bulk bare :wink:

Ang kjøp av tommelring så er jeg litt skeptisk. Harde tommelringer, horn, bein osv, må passe perfekt til fingeren din for å være noe tess.
Olav, du må vakne. Indianarane kjem!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Tommelring

Legg inn av Zeida »

Hvis jeg kjøper en tommelring litt for liten kan jeg bare pusse av etter hvert som fingeren vokser.
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Tommelring

Legg inn av Jacob97 »

Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Tommelring

Legg inn av Sturlabuer »

Hei! Kjempegøy at du prøver deg med tommelring. Har selv brukt det en stund nå.

Å lage en ring av lær tror jeg er en god idè i oppstartfasen. Et godt tips er å søke på Atarn sine nettsider for å lære litt om teknikk.
Et tips til deg i starten er å la den nye Kaya buen vente litt, hvis du ikke er gruelig sterk. Det er nemlig MYE enklere å lære teknikken med en veldig
svak bue, og det er mye ny teknikk som skal læres. Hvis du ikke spikker en bue selv som kan trekkes ekstra langt med lav dravekt, kan du kjøpe en plastbue i en sportsbutikk, en av de gule eller røde som ser ut som en firkantet plaststang, til rundt 100 kroner. Disse buene kan trekkes kjempelangt. Så fjerner du pilhyllen og tynner ut håndtaket, det er nemlig viktig at buen har et smalt håndtak ved tommelringskyting. Slike lette buer kan også trekkes helt uten ring.

Litt kort oppsummert er teknikken slik:
Stå med siden mot målet, hodet nesten rett mot målet uten at det blir ubehagelig.
Hold buen slik at den presses mot den mellomste leddet på tommelen.
Buen holdes veldig løst, slik at du nesten mister den når du skyter.
Pilen legges på slik at den ligger på ytterste leddet på buehåndens tommel.
Samme tommel skal være helt avslappet i ytterste ledd, da unngår du å få vondt/skade den ved slippet.
Strengen skal trekkes med tommel, jeg har strengen i ytterste ledd.
Pekefingerens tupp legges på tommelens neglrot, og lager en slags lås.
Pilens nokk presses fast mot strengen av pekefingerens innerste del, på denne måten holdes pilen fast slik at den ikke løsner selv om du står opp ned.
Trekk opp buen til haken, brystet, øret eller skulderen, etter hva som passer deg best. Bruk ryggmusklene til å trekke og holde.
Et triks er at pekefingerens press bare skal være såvidt nok til å holden pilen på plass rett før du slipper.
Ved slipp, slipper du opp pekefingeren først, så tommelen, dette er viktig.

Når du gjør alt riktig vil pilen gå rett frem, nesten uten en lyd, buen flytter seg ut av veien.
Når du har fått til dette kan du begynne å lære deg sikting, og etterhvert skyte på lengre avstander enn 2 meter.

Alt dette kan være litt vrient å få til, og ganske frustrerende til tider, men holder du ut ligger en ekstra skyteglede og venter.
Mange slipper også å bekymre seg så mye med spine på pilene.

Hvis du driver og bytter mellom tommelteknikk og vanlig fingertrekk forvirres hodet og det blir vanskeligere å lære.

Mye tips på nettet og youtube.

Lykke til!
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Tommelring

Legg inn av Sturlabuer »

En ting til. Tommelring kan lages av alle typer horn, min nåværende er av kuhorn, ellers har jeg hatt ringer av kobber, elgnegl, og fårikålknoke.
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Tommelring

Legg inn av Jacob97 »

Sturlabuer skrev:Mange slipper også å bekymre seg så mye med spine på pilene.
hva mener du?
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Tommelring

Legg inn av Zeida »

Jacob97 skrev:
Sturlabuer skrev:Mange slipper også å bekymre seg så mye med spine på pilene.
hva mener du?

Da er buen nesten senterskutt.
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Tommelring

Legg inn av Jacob97 »

skjønner det fremdeles ikke helt... :(
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Tommelring

Legg inn av Zeida »

Det betyr at du legge pilen på den eventuelle pilhyllen midt på buen. Hvis du har sett recurve skyttere så har de pilhylle og den er midt i buen eller midtstykket. http://okchampionarchery.org/recurve-bows/ (det øverste bildet) Hvis du ser der så vil du se at det er et hakk som pilhylle og den er skåret helt til midten av midstykket, da er buen senterskutt.
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Tommelring

Legg inn av Jacob97 »

jeg vet hva det betyr at buen er senterskutt, det jeg var usikker på var spine.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Tommelring

Legg inn av Zeida »

Her står det en del: viewtopic.php?f=6&t=1171
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Tommelring

Legg inn av Sturlabuer »

Det jeg mente med at man slipper å bekymre seg så mye for pilens spine, var ikke at buen er senterskutt.
Jeg mente at buen holdes så løst, og kroppens bevegelser fører buen en tanke bort fra pilen slik at pilen kan gå tilnærmet rett frem uten
å måtte bøye seg like mye som vanlig rundt grepet. Jo bedre teknikken er, jo mindre har pilene å si.
Grepet er også smalest der pilen passerer, ofte under 25mm.
Det er også vanlig å bruke piler som er stivere enn det man vanligvis har brukt.
Det gjelder spesielt når man øker trekklengden og bruker lengre piler.

Når dette er sagt så betyr ikke dette at ikke gode piler betyr noe. Jo likere de er, jo lettere gjør du det for deg selv.
Jacob97
Mester
Innlegg: 613
Registrert: 10 mar 2010, 21:42
Bosted: Stovner
Sted: Oslo

Re: Tommelring

Legg inn av Jacob97 »

ok. da er jeg ikke forvirret lenger. var det derfor asiatene visstnok bare brydde seg om vekta på pilene?
Svar