Tommelring

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Tommelring

Legg inn av Zeida »

Det er da vel ikke så viktig hvis pila går rett frem :D.

Sturlabuer: Det du sier om at jo bedre teknikk jo mindre har pilene å si, er da veldig sant MEN det er noe rart med mennesker innenfor alt. Vi skal bestandig etterhvert som vi blir bedre utstyr skal vi ha.
Dette fenomenet rammer alle grupper av sporter og aktiviteter, bare se på fotball-spillere de skal bestandig ha bedre ball og sko. Kokker skal ha bedre kniver og stekepanner og vi bueskyttere skal ha bedre buer og piler.
Det stemmer også det du sier sist i innlegget: Når dette er sagt så betyr ikke dette at ikke gode piler betyr noe. Jo likere de er, jo lettere gjør du det for deg selv.


Mange rytterbuer er veldig smale i grepet pga. to ting : Det skal ha mindre på virkning på pil-banen og det skal være lettere og holde piler i bue-hånden.
Brukeravatar
Sturlabuer
Mester
Innlegg: 342
Registrert: 13 jan 2006, 21:46
Bosted: Kana
Sted: Hurum

Re: Tommelring

Legg inn av Sturlabuer »

Det er riktig at alle vil bli bedre, og også vil ha bedre utstyr for å kunne oppnå dette. Det er vel en del av det som driver evolusjonen.

Man bør også se litt på konteksten som mennesker, utstyr og teknikk er en del av. Disse asiatene brukte dette først og fremst i krig.
Da er det viktigste å ikke bli truffet selv, dernest å uskadeliggjøre fienden, det er som regel gjort ved et treff i hode/kropp.
Har fienden bue, bør du kunne skyte lengre enn ham, evt. ha bedre beskyttelse.
Asiatene trakk som regel buen lenger enn man gjør i dag, det samme gjorde engelskmennene. Lange trekk er en fordel med tyngre krigspiler.
De behøvde ikke ha samme repeterbare treffsikkerhet som behøves i konkurranser, selv om det selvfølgelig fantes meget gode skyttere da som nå.

Når for eks. tyrkerne begynte med lengdekonkurranser ble pilene mye lettere, kortere og trekket også.
Det var vel på 1800 tallet at engelskmennene fant på å trekke til munnviken i stedet for til skulderen.
Treffsikkerheten gikk opp, og man skjøt uansett langt nok for å nå fram til blinken.
Behovet for å tre kosteskaft gjennom franske riddere var bortfalt.
MalaWolf
Mester
Innlegg: 1304
Registrert: 08 apr 2009, 17:54
Bosted: Hjemme
Sted: Oslo

Re: Tommelring

Legg inn av MalaWolf »

Dette innlegget likte jeg Sturlabuer :D Godt sagt!
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Tommelring

Legg inn av Zeida »

Hei da har jeg fått tommelbuen i hus/KAYA buen. Har ikke prøvd å skyte med den ennå men jeg har dradd den opp med tommelring og pil. Den er veldig glatt/smooth å dra og er sikker no inni helvetes kjapp. Gleder meg til å skyte den. Skal legge ut bilde av teknikk og bue når jeg får anledning til å prøve den. :D :D :D :D
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Tommelring

Legg inn av Kviljo »

Grattis! Artige buer det der.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
frahog
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 14 jun 2010, 20:34
Bosted: Leirvik

Re: Tommelring

Legg inn av frahog »

Har fra tid til annen gjort noen små forsøk med tommeltrekk og skutt laaaangt til høyre. Det kom av at jeg trakk like langt og på omtrent samme måte som med vanlig fingertrekk. Jeg fikk liksom ikke helt dreisen på det før jeg dro til øret og la pila intil kinnet slik at jeg kjente fjæra. Plutselig satt de der bare, en helt fantastisk moro opplevelse. Der og da føltes det som en enklere måte å skyte på, og får jeg trena litt på tommeltrekk tror jeg presisjonen blir minst like bra. Ja nå er jo ikke presisjonen så voldsomt mye å skryte av da. Uansett må jeg lage meg tommelring, legge meg i hardtrening og kanske tenke på at buene får 3 - 4" mere trekklengde.
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Tommelring

Legg inn av Zeida »

frahog skrev:Har fra tid til annen gjort noen små forsøk med tommeltrekk og skutt laaaangt til høyre. Det kom av at jeg trakk like langt og på omtrent samme måte som med vanlig fingertrekk. Jeg fikk liksom ikke helt dreisen på det før jeg dro til øret og la pila intil kinnet slik at jeg kjente fjæra. Plutselig satt de der bare, en helt fantastisk moro opplevelse. Der og da føltes det som en enklere måte å skyte på, og får jeg trena litt på tommeltrekk tror jeg presisjonen blir minst like bra. Ja nå er jo ikke presisjonen så voldsomt mye å skryte av da. Uansett må jeg lage meg tommelring, legge meg i hardtrening og kanske tenke på at buene får 3 - 4" mere trekklengde.

hmm... jeg har problemer med å treffe matta (stor halm matte) fra 18 meter :?
frahog
Bueskytter
Innlegg: 36
Registrert: 14 jun 2010, 20:34
Bosted: Leirvik

Re: Tommelring

Legg inn av frahog »

Akkurat den kjenner jeg igjen, det var hardt nok å treffe veggen. Men etter at jeg dro helt til øret og la den innerste knoken på tommelen i gropa under øret og fikk fjæra mot kinnet så virka det på en måte som ting stemte mye bedre. Du kan vel si at jeg dro`n helt ut. Nå må det nevnes at dette var med en meget lett bue, jeg tror ikke den er mer en 20 #. Det at jeg brukte en lett bue kan og være en årsak til at jeg snubla over eller fikk til en teknikk som passet for meg, så det er bare å stå på og prøve seg fram. :D
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Tommelring

Legg inn av Zeida »

frahog skrev:Akkurat den kjenner jeg igjen, det var hardt nok å treffe veggen. Men etter at jeg dro helt til øret og la den innerste knoken på tommelen i gropa under øret og fikk fjæra mot kinnet så virka det på en måte som ting stemte mye bedre. Du kan vel si at jeg dro`n helt ut. Nå må det nevnes at dette var med en meget lett bue, jeg tror ikke den er mer en 20 #. Det at jeg brukte en lett bue kan og være en årsak til at jeg snubla over eller fikk til en teknikk som passet for meg, så det er bare å stå på og prøve seg fram. :D

Hmmm... skal prøve det, takk.

... Tror jeg må trene litt buen er litt tung for meg :P Klarer å trekke å holde men det er litt ubehagelig etter en 20-30 skudd...
Svar