Surbjørk?

Alt som ikke omhandler buen eller piler, så som strenger, tabs etc...

Moderator: GreenMan

Svar
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Surbjørk?

Legg inn av Zeida »

Hei :)

Hei pappa va å snakket me en håndtverker som laget blandt annent kniver. Han brukte surbjærk eller flammebjærk som det også blir kalt. Han sa at han fjerna barken på nyhøgd bjærk og surret den i inn stramt i plast så la han den ligg en stund (vet ikke hvor lenge). Så når han tok av plasten var det blitt en flått struktur i treverket. Er det neon som har prøvd eller hørt om dette før? :D
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Surbjørk?

Legg inn av Kviljo »

Det er ikke helt uvanlig å gjøre det. Kan bli ganske stilig.

Jeg tror ikke det er noe sjakktriks rent bueteknisk, men til knivskaft funker det meste.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Surbjørk?

Legg inn av Zeida »

Hvorfor ikke til buemne? Svekker det treet?
Brukeravatar
Kviljo
Master bowyer
Innlegg: 3657
Registrert: 09 jan 2006, 01:15
Bosted: Lista
Kontakt:

Re: Surbjørk?

Legg inn av Kviljo »

Det er ikke sikkert det svekker styrken, men jeg vil tro det blir litt mørere og mindre elastisk. Bjørk er uansett ikke det beste materialet for helvedbuer. Det fungerer best som rygglaminat.

Men det hadde jo vært kult om noen prøvde. :) Kunne blitt en fin bue.
- Ivar Malde
mob: 991 55 405

Kviljo Buemakeri
Brukeravatar
Are
kaptein
Innlegg: 2374
Registrert: 09 jan 2006, 23:18
Bosted: Kragero
Sted: Kragerø
Kontakt:

Re: Surbjørk?

Legg inn av Are »

Ikke godt å vite hva det gjør med styrken på treet. Verdt et forsøk. Blåved på bartre har ingen annen betydning enn utseende.
Zeida skrev:...Han brukte surbjærk eller flammebjærk som det også blir kalt...
Flammebjørk er en måte bjørka vokser på. Mange trær kan få flammeved, men bjørka er mest kjent for det. Surbjørk er et soppangrep på veden. Med andre ord er det ikke det samme, men man kan lage surbjørk av flammebjørk :wink:
Hirðmaðr skal oc æiga ... hanðboga með þrim tylftum broðða.” Hirdskråen
Brukeravatar
Zeida
Mester
Innlegg: 1002
Registrert: 10 jun 2010, 07:21
Bosted: Rana

Re: Surbjørk?

Legg inn av Zeida »

nja are flammebjørk er vel en slags form for sopp vekst det og

Har ganske god tilgang på bjørk kan vel prøve å finne et emne som passer utpå nyåret med tanke på at det fort blir litt sny og jeg har en del emner som er tørre men vet om en fin bjørk :twisted:
Brukeravatar
Lien
Mester
Innlegg: 106
Registrert: 27 nov 2009, 21:10
Sted: Kvam

Re: Surbjørk?

Legg inn av Lien »

Zeida skrev:nja are flammebjørk er vel en slags form for sopp vekst det og
Tror du tenker mer på bjørkeknuter eller kåter som vi kaller det her, flammebjørk er mer at veden svinger seg voldsomt.
Moen
Mester
Innlegg: 1372
Registrert: 29 mar 2008, 14:47
Bosted: Tangen
Sted: Tangen
Kontakt:

Re: Surbjørk?

Legg inn av Moen »

Surnet bjørk er ved som er blitt angrepet av hvitråtesopper (under tørking/lagring). Flammebjørk er kun uregelmessigheter i veden. Samme fenomen finner man i digre trær av ask, lønn osv. (Jeg har ofte hatt en misstanke om at dette skyldes press/kompressjon fra vekta av det ovenfor. Flammeved finner en jo bare i bunnstokken) Rirkuler og koter er heller ikke det samme. Rirkuler skyldes abnorm knoppdannelse. Utvekster som ikke kommer fra knoppdannelse, kalles for koter.
Jeg har laget ett par buer med surbjørk, under glass riktig nok, og bare som syltynne sjiktlaminat, men at det duger til heltrebuer kan en jo bare glemme. Når veden "surner" blir den som stratos i forhold til "vanlig" ved. Og når en tenker på hvor egnet bjørka i utgangspunktet er til buer, tror jeg ikke at du skal forvente deg noe mirakel.
Men når vi snakker om "pent" trevirke, skal du prøve å hogge en passelig stor rogn på våren. La den ligge urørt på bakken til høsten og tørk den på vanlig måte. Jo mere tegninger/uregelmessigheter stokken har, jo mere mønster.
Svar